Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vindsisolering  (läst 7521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
vindsisolering
« skrivet: 02 januari 2006, 21:55:50 »
Vi har en sommarstuga i Stockholms norra skärgård. Den ursprungliga delen är byggd 1955 och vinden är isolerad med ca 2 dm kutterspån. Sedan har vi en tillbyggd del med ca 40 cm mineralull på vinden.

När det är kallt ute blir det mycket spring till vedboden, vilket man i och för sig blir varm av, men det går tyvärr över ganska snabbt.

Vi har funderat på att tilläggsisolera på vinden på den gamla delen av huset. Vad bör man då göra? Kan man lägga mineralull ovanpå kutterspånet? Skall man ta bort kutterspånet och lägga på tjockare mineralull. Har hört att man inte bör blanda kutterspån och mineralull.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vindsisolering
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2006, 08:02:38 »
Vi har en sommarstuga i Stockholms norra skärgård. Den ursprungliga delen är byggd 1955 och vinden är isolerad med ca 2 dm kutterspån. Sedan har vi en tillbyggd del med ca 40 cm mineralull på vinden.

När det är kallt ute blir det mycket spring till vedboden, vilket man i och för sig blir varm av, men det går tyvärr över ganska snabbt.

Vi har funderat på att tilläggsisolera på vinden på den gamla delen av huset. Vad bör man då göra? Kan man lägga mineralull ovanpå kutterspånet? Skall man ta bort kutterspånet och lägga på tjockare mineralull. Har hört att man inte bör blanda kutterspån och mineralull.

I mitt föräldrarhem gjorde vi precis så, lade 20 cm mineralull ovanpå en blandning av kutterspån och sågspån. Det var för ca 15 år sen, huset såldes i somras och då vinden inspekterades så såg den fin ut.

Det som gäller är att vinden är ventilerad vid takfoten och att det finns ventiler på gavelspetsarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: vindsisolering
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2006, 14:34:35 »
Hej
Lösull är mycket bra och arbetsbesparande. Man mÃ¥ste dock ha plats för ca 50cm tjocklek, Man kan fÃ¥ sÃ¥gspÃ¥nen borttansporterade ungefär som en dammsugare innan lösullen sprutas  pÃ¥ plats. Mycket viktigt med luftspalt mot befintligt tak.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: vindsisolering
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2006, 17:08:44 »
mitt hus är byggt med 10 cm glasul & sen 25 cm spån & det har stått så sen 69:e

Jag har utan på detta lagt 20 cm stenull, men det har bara legat ettt o etthalvt år, jag öka ventelationen lite på vinden & jag hoppas att det inte ställer till problem

hur man ska/bör göra beror på vem man pratar med, alla pratar för sin produkt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: vindsisolering
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2006, 19:51:33 »
Om jag skulle isolera en vind som inte har diffusionsspärr så skulle valet vara Ekofiber. Fördelen med Ekofiber jämfört med glas/stenull är att den klarar av att bära en del fukt utan att det kondenserar i isoleringen vilket kan bli ett problem om innertaket inte är luft/diffusionstätt.

Den gamla spånisoleringen skulle jag ta bort helt.

/Johan
« Senast ändrad: 03 januari 2006, 21:06:24 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: vindsisolering
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2006, 21:59:19 »
Jag skulle oxå lagt ekofiber eller warmacell. Men jag hade lagt det ovanpå spånet.
Finns ingen andleding och ta bort spånet igentligen. Skulle vara för att få plats med mer ekofiber då....
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vindsisolering
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2006, 22:06:58 »
Det är aldrig helt tätt mellan boyta och vind i gamla hus. Detta gör att varm innomhusluft tar sig upp på vinden. När den sedan kyls av släpper den en del fukt i vindsutrymmet, som i värsta fall kan orsaka mögelskador.

Det är mycket viktigt att det inte finns nägon fuktkonvektion till vinden. Det vill säga det måste vara helt vindtätt. Dock gör det inget om det finns fuktdiffusion. Det vill säga fuktvandring genom byggmaterialen.

Är det inte helt tätt kommer man med största sannolikhet att få problem när man tilläggsisolerar. Detta beror på att temperaturen på vinden blir lägre, och kall luft binder mindre fukt än varm.

En cellulosaisolering t.ex. ekofiber har förmågan att både försvåra och ta hand om eventuellt fuktläckage. Har fungerat kanon hos mig.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad kala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vindsisolering
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2006, 23:35:28 »
Tack för alla kunniga svar!

På "gamla vinden" ligger papp under spånet, sannolikt av typ vindpapp. Däremot är det ingen diffusionsspärr, men det skall det väl inte vara i ett hus som står ouppvärmt på vintern. För några år sedan gjorde vi ett halvhjärtat försök att förbättra isoleringen. Den låg då delvis i drivor. Vi sågade upp ventilationshål vid takfoten, satte upp masonitskivor där för att det skulle bli en luftspalt och monterade gavelventiler. Sedan jämnade vi till spånet och lade en del överblivna mineralullsskivor ovanpå. Spånet var nog lite fuktigt då... Sedan dess har inget blivit gjort. Men nu känns det aktuellt när vi är ute i stugan och det har varit 10 minusgrader ute. Det blir inte riktigt varmt på golvet trots att vi har två vedkaminer i gång och stöttar lite med elradiatorer.

Att suga ut allt spån verkar svårt. Finns det maskiner att hyra? Stugan ligger på en ö i Stockholms skärgård.

Idag är det bara -2 och faktiskt varmt på golvet. ( Fryser ej som igår hela dagen)

Vi har en bergvärmepump hemma strax norr om Stockholm och jag följer därför diskussionen om värmepumpar i detta forum med intresse. Men jag hoppas att ingen har något em knUpot att jag tar upp denna lite annorlunda fråga.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: vindsisolering
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2006, 00:16:50 »
Att suga ut allt spån verkar svårt. Finns det maskiner att hyra?

Kratta/borsta upp den stora mängden och sedan dammsuga upp resten kan vara ett alternativ. Ett annat är en vanlig spånsug (snickerimaskin). Då får ni spånet i säckar som är lätta att hantera.

Spånsug finns att hyra

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/307942_X_2004-06-30_130035.jpg

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vindsisolering
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2006, 15:03:04 »
Men fryser du om benen ska du nog inte titta uppe på vinden.
Kanske under huset, torpargrund eller hus på plintar ger svalare golv..
Särskilt i en "sportstuga" där man kanske inte la jättevikt vid isolering och utförande.. för ev framtida vinterbruk!

Jag föreslÃ¥r varma tofflor.. det finns fina tex tovade som är som element  ;)  dom brukar va poppis här i kallhelvete  :o  ossÃ¥ Helly Hansen kalsonger  ;D

Man jag har absolut inget att invända mot en vindsisolering.
What so ever
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!