Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dränering av husgrunden  (läst 7759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
Dränering av husgrunden
« skrivet: 02 september 2005, 20:42:04 »
Skulle vilja ha några råd om det finns någon på forumet som har kunskap om dräneringar. Läget är att firman började gräva längt bort ifrån dagvattenbrunnen (baksidan av huset). De la dräneringsrören djupare än de gamla dräneringsrören, (vilket iofs är bra). Det är slitsar runt om hela röret och rören ligger vågrätt (ej någon lutning). Under trappan (på framsidan) kopplade de på de gamla rören. Det samma gäller när de väl kommit fram till brunnen (också på framsidan). De nya rören kopplades på de gamla som går in i brunnen.
Men eftersom de gamla rören ligger högre upp, var de tvungna att luta rören uppåt för att kunna koppla på dem. I princip innebär det ju att vattnet inte kommer att rinna ut i brunnen, utan snarare tvärtom.

Firman tycker inte detta är några problem. Det kommer ändå inte att rinna något vatten i rören säger de. Ändå kunde man se att rören låg delvis under vatten då allt var uppgrävt. Har försökt prata med andra firmor och besiktningsmän, och de betonar vikten av att rören skall luta mot brunnen med ca 2 cm / meter och de säger att det är bortkastade pengar annars. En av dem tyckte att man isåfall måste sänka brunnen. När jag tar upp det med firman så säger dem att de vet bäst och att det finns många dåliga besikningsmän.

De har redan börjat fylla igen delar av dräneringen och de kommer fortsätta efter helgen.
Vad skall man göra i detta läge. Jag måste agera snabbt innan allt snart är igen grävt. Tar gärna emot tips.
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Dränering av husgrunden
« Svar #1 skrivet: 02 september 2005, 21:10:15 »
Jag kan inte  ge nÃ¥tt rÃ¥g, men släng ut en stängkare här:
http://www.byggahus.se



ska man gissa så gör det nog intet om det inte är fall mot brunnen, men det ska inte vara uppförsbacke.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Dränering av husgrunden
« Svar #2 skrivet: 02 september 2005, 21:17:46 »
Den högsta punkten av alla rör skall ej vara högre än husets sockel. Är allt under denna nivå så funkar det. Effekten blir som ett vattenlås i en toalett. Kan bara bli en maxhöjd i röret därefter rinner det bara vidare.

Dock skulle jag aldrig dra en dränering så här.

FöljdfrÃ¥ga. Varför i  >:D byter man inte alla rör utan kopplar pÃ¥ de gamla???

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
SV: Dränering av husgrunden
« Svar #3 skrivet: 02 september 2005, 21:47:42 »
Följdfråga. Varför i  >:D byter man inte alla rör utan kopplar på de gamla???
Det var antagligen svårt att gräva under trappan, betydligt lättare att ta ändarna på de gamla rören som redan låg under trappan och koppla i hop.

Rören ligger några decimeter under källarplattan. Dock inte under själva grundmurarna, dessa går ner ytterligare någon halvmeter ner till berget. Skulle nog vara omöjligt att få ner rören under dessa. Grunden är som ett H ungefär
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dränering av husgrunden
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2005, 12:39:39 »
Då går man väl runt trappan istället!!! låter som dom inte har koll på vad dom gör. Hade aldrig godkänt det själv, även om det säkert fungerar. Det är väl du som betalar dom???
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Dränering av husgrunden
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2005, 14:56:51 »
Om vattenlåset i dräneringsbrunnen är högsta punkten så spelar resten av rören inte så stor roll, det är där som nivån runt sulan bestämms.
Jag har källartrappa och när jag dränerade om så bilade jag upp golvet i trappen för att få alla rör/dräneringsgrus (16/32) nytt, kan själv inte tänka mig att gräva upp allt sammans och inte byta allt!

Att dom gör så kan bara bero på att dom inte orkar= inte egna huset! vad står det i offerten?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Dränering av husgrunden
« Svar #6 skrivet: 08 december 2005, 23:51:50 »
Att ha vattenlås i en dränering är inte bra alls. Med tiden samlas jordpartiklar som åker med i dräneringen här (eftersom vattnet saktar in) och efter ett tag blir dräneringsröret fullt med jord, således noll dräneringsförmåga på all dränering bakom denna punkt.

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Dränering av husgrunden
« Svar #7 skrivet: 09 december 2005, 07:05:51 »
Nja, vattenlåset sitter ju inte på dräneringsslangen, låset sitter ut från dräneringsbrunnen, och om det är rätt utfört en bra bit över botten, där eventuell skit samlas, därför ska det inte passera en massa skit i låset, däremot kan det som sagt samlas i brunnen, och den får man ju inspektera en gång/år kanske för att se om man måste "städa" botten!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Dränering av husgrunden
« Svar #8 skrivet: 09 december 2005, 19:01:43 »
Om slangen går upp och ner i marken som beskrevs så blir det som ett "vattenlås" och det bör man undvika om man vill ha en fungerande dränering har jag fått lära mig. Det var alltså inte vattenlåset i brunnen jag menade.

Men eftersom de gamla rören ligger högre upp, var de tvungna att luta rören uppåt för att kunna koppla på dem. I princip innebär det ju att vattnet inte kommer att rinna ut i brunnen, utan snarare tvärtom.

Den högsta punkten av alla rör skall ej vara högre än husets sockel. Är allt under denna nivå så funkar det. Effekten blir som ett vattenlås i en toalett. Kan bara bli en maxhöjd i röret därefter rinner det bara vidare.

Enligt vissa skall också dräneringen inte luta för mycket mot brunnen, eftersom vattnet då rinner ifrån partiklarna som då blir kvar i röret.



Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Dränering av husgrunden
« Svar #9 skrivet: 09 december 2005, 19:43:30 »

Enligt vissa skall också dräneringen inte luta för mycket mot brunnen, eftersom vattnet då rinner ifrån partiklarna som då blir kvar i röret.

Det finns ju lite olika dränrör att tillgå, det vanligaste är väl det röret med en massa hål i runt om hela röret (?) jag förstår inte vad lite lutning upp eller ner kan göra för skillnad, prova att leda vatten i ett sådant rör, det rinner ut på samma ställe du häller in vattnet på!

Som jag uppfattar dränröret så är det garantin för att det finns fri väg för vattnet till drän.brunnen, alltså; kunde man garantera att dräneringsgruset alltid kunde transportera vattnet i tillräcklig mängd så behövde man inget drän.rör, nu kan man ju inte det, därför skall röret heller inte ligga för högt, utan just garantera att rätt mängd vatten förs bort från huskonstruktionen.

Det där med partiklar stämmer säkert, men spelar det verkligen någon stor roll var partiklarna finns i dränröret?

Det finns en del olika skolor angÃ¥ende dränering, det blev jag varse när vi började projektera vÃ¥r renovering, men var och en verkar salig pÃ¥ sin tro...jag med  ;)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!