Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken motorsÃ¥g?  (läst 6199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Vilken motorsåg?
« skrivet: 18 september 2006, 09:18:40 »
Min gammla trotjänare har gett upp, en gammal Husqvarna 234SG. Den lokale reparatören påstår att det kostar
cirkus 2-2500:- att repa den inkl jobbet. För de pengarna får jag juh en ny såg, visserligen den enklaste utav
Stihl, Jonsered och Husqvarnas modeller. Lite fakta om dem:

Stihl MS180 C-B

32cm3, 2,0hk, 4,0kg 2500:-

Jonsered 2138

42cm3, 2.3hk, 4,7kg 2000:-

Husqvarna 137e

36cm3, 2,2hk, 4,6kg 2200:-

Dessa sågar skall fälla och kapa cirkus 5-6m3 ved/år, så de skall inte göra speciellt mycket.

Tror ni att man blir hysteriskt vansinnig pga att de är lite väl lite effekt i dem eller? Hur skulle ni ha gjort, att kliva upp
en storlek handlar om cirkus dubbelt upp i pengar. Vilket märke/ vilken modell hade ni valt?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2006, 10:33:19 »
Stihl, tveklöst!! Fy fan vad jag gillar dom sågarna. Undvik Husqvarna, dom har inte varit bra (min erferenhet) Jonsered å Partner är åxå sågar som brukar fungera bra, har själv haft båda märkena. Så mitt val skulle bli: En Partner, om Du känner med dig, att Du knappast kommer att använda sågen mer, än för att sno ihop till den egna vedhögen, å kanske lite skogsvård. Tänker Du använda den lite mer proffsigt, så köp en Stihl. Det här är bara grundat på helt egna åsikter/erfarenheter, å alltså inget på tester eller annan info.

mvh humlan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2006, 16:45:03 »
Har en Stihl 180C-B perfekt för trädgård och vedhantering.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2006, 16:54:35 »
Jag skulle lätt tagit en huskvarna.
´
Jag vet inte vad humlan kört för huskvarna sågar.
Jag har bara bra erfarenheter från dom i alla fall. Stihl känns lite leksak..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #4 skrivet: 18 september 2006, 17:24:52 »
Jag skulle lätt tagit en huskvarna.
´
Jag vet inte vad humlan kört för huskvarna sågar.
Jag har bara bra erfarenheter från dom i alla fall. Stihl känns lite leksak..


Bara Husqvarna:s större proffssÃ¥gar, dom som skogstyrelsen (Fd skogsvÃ¥rdsstyrelsen) använder, eller förr använde iaf. Stihl leksak  :o dom är världens mest sÃ¥lda motorsÃ¥gsmärke, Ã¥ jag tycker den jag provat, är mycket roligare att jobba med, än nÃ¥n annan sÃ¥g jag testat.

mvh humlan.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #5 skrivet: 18 september 2006, 18:31:12 »
 I alla fall för en 10 Ã¥r sedan tillverkades huskvarna,jonsered & partner av samma bolag nämligen Huskvarna Sc:,h

Var väl ungefär så länge sedan jag var i fabriken i Huskvarna & kollade produktionen, dock vet jag att en del maskiner kan ligga på annan ort men utvecklingen är nog kvar i Huskvarna ännu. ;)

Vad de då sa var att Huskvarna & Jonsered var identiska maskiner medan Partner var för hobbybruk.

mvh Kgust

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #6 skrivet: 18 september 2006, 18:40:28 »
I alla fall för en 10 år sedan tillverkades huskvarna,jonsered & partner av samma bolag nämligen Huskvarna Sc:,h

Var väl ungefär så länge sedan jag var i fabriken i Huskvarna & kollade produktionen, dock vet jag att en del maskiner kan ligga på annan ort men utvecklingen är nog kvar i Huskvarna ännu. ;)

Vad de då sa var att Huskvarna & Jonsered var identiska maskiner medan Partner var för hobbybruk.

mvh Kgust

Stämmer bra det. Å som jag skrev, det var helt mina egna erfarenheter, å inget hämtat från tester eller annat.

mvh humlan.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #7 skrivet: 18 september 2006, 18:55:32 »

Var absolut ingen kritik, då jag tycker det är bra att personlig erfarenheter ges.

Vad jag menade var att det Kanske inte är så stor skillnad mellan t.ex mellan Huskvarna & Jonsered.

Själv kör jag en sunkig "351 partner" som fungerar bra för mig.

Tror själv på "ju mer hästkrafter desto bättre" Thumbsup

mvh Kgust

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #8 skrivet: 18 september 2006, 19:08:37 »

Var absolut ingen kritik, då jag tycker det är bra att personlig erfarenheter ges.

Vad jag menade var att det Kanske inte är så stor skillnad mellan t.ex mellan Huskvarna & Jonsered.

Själv kör jag en sunkig "351 partner" som fungerar bra för mig.

Tror själv på "ju mer hästkrafter desto bättre" Thumbsup

mvh Kgust

Det tror inte jag heller, sÃ¥ man blir fundersam, när vissa saker verkar hata mig. Till husbehovs kör jag Ã¥xÃ¥ en gammal Partner 350, liten Ã¥ lätt, men inget för storskogen. Till det blir det Stihlen, som gör att jag nästen känner mig som en riktig skogsarbetare  ;D Minns inte namnet/numret pÃ¥ den, dÃ¥ det är "farsgubben" som köpt in den,Ã¥ Vi har använt den gemensamt. Numera har jag lagt av med veden sÃ¥ Stihelen har fÃ¥tt flytta in hos syrran Ã¥ hennes karl. Men jag lÃ¥naden i somras, dÃ¥ jag behövde ge mig pÃ¥ en metertjock björk Ã¥ lite annat tyngre jobb. Ã… den Ã¥t sig igenom, utan att ens behöva ta i, verkade det som...

mvh hmulan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #9 skrivet: 18 september 2006, 19:23:19 »
Har en husqvarna 350 med lätvikts vevhus fungerar kanon nästintill vibbrationsfri och mycket lätt.
Är fruktansvärt nöjd med den.  Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #10 skrivet: 19 september 2006, 11:26:52 »
HAH!

Kul att det vart sådan respons på frågeställningen, det hade jag inte väntat mig. Och än mindre hade jag väntat mig
att ingen skulle skrika "PROFFSSÅG, köp inget rackel". Som jag tolkat det är detta en högst personlig sak. Får vel ta
och "klämma och känna" på kombatanteran ifråga och se vilken som jag fastnar för.

QL!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken motorsåg?
« Svar #11 skrivet: 19 september 2006, 14:10:24 »
HAH!

Kul att det vart sådan respons på frågeställningen, det hade jag inte väntat mig. Och än mindre hade jag väntat mig
att ingen skulle skrika "PROFFSSÅG, köp inget rackel". Som jag tolkat det är detta en högst personlig sak. Får vel ta
och "klämma och känna" på kombatanteran ifråga och se vilken som jag fastnar för.

QL!

Det lär säkert duga, vilken än Du köper av dom Du räknat upp. Den stor-björk jag fällde i sommar innehöll troligen mer kubik än det lilla Du verkar ska hugga per år. Så köp Du lugnt den såg som Du persoligen känner mest för.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!