Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lut/vattenvärmepump frÃ¥n Outl1  (läst 1668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KenHol58

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lut/vattenvärmepump från Outl1
« skrivet: 08 december 2022, 12:54:47 »
Hej
Tyvärr så är jag en av de lurade som köpt en luft/vattenvärmepump Lyfco monoblockk 16 Kw fån företaget Outl1. jag nåddes tyvärr för sent av varningarna
Min pump vägrar att starta den larmar om ett flödesfel. allt är korrekt cirk.pumpen går och har tillräcklig kapacitet avsaknaden av flödesvakt är kompenserad med en bygling osv
Problemet blir inte mindre av att total avsaknad av respons från företaget om dom överhuvud taget svarar på mail så blir det i bästa fall efter ett dygn där dom meddelar att ärendet skickats till berörd avdelning och därefter ingenting.
Är det någon här som har liknande erfarenhet?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Lut/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #1 skrivet: 08 december 2022, 15:26:01 »
Har du testat utan bygeln? Har den gått någon gång?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad KenHol58

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lut/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #2 skrivet: 08 december 2022, 17:18:27 »
Nej jag det är nog det enda jag inte prövat.
Skall göra det

Utloggad KenHol58

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lut/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #3 skrivet: 09 december 2022, 15:13:33 »
Nu har jag även provat utan bygling. tyvärr utan resultat.
Den har aldrig gått

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Lut/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #4 skrivet: 10 december 2022, 15:36:46 »
Har du ett fungerade vattenflöde just nu? Så inte laddpumpen står med luftficka och gör ingenting? Känns lite som fabriksfel. Följde det med någon flödesgivare? Eller finns det att köpa till? Tänker så det inte är annan resistans än oändligt eller 0 som är den rätta. t ex pulser.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #5 skrivet: 13 december 2022, 11:18:51 »
Då är man här igen efter sådär 7 år, labbade förr med en IVT480 som gav väldigt dåligt,men förbättrade husets ventilation och gav billigt duschvatten.

Just dessa Outl1 16 KW är en av de modeller (monoblock) jag tittar på för min mors fastighet, men den är bara på ca 100 kvm plus källare där större delen är ouppvärmd.
Jag har aldrig jobbat med LVP så det har blivit att ringa runt, maila och försöka få klarhet i saker, som försäljarna inte vet något om.
De kan ibland inte ens läsa en manual, eller bryr sig inte.
Det enda jag kan bidra med är att jag hört frÃ¥n Nibe-expert att 16 KW är för kraftigt för ett hus typ mors. Det kommer bli för varmt returvatten om det inte är svinkallt ute och VP kommer larma, konstra och  bryta.
Även med en acktank förstås.
Outl1, som bara har poolpumpar pÃ¥ ca 8 KW (dÃ¥liga i kallt väder)  har meddelat att det gÃ¥r sÃ¥ bra sÃ¥ med 16 KW, eftersom det är inverter som anpassar hur hÃ¥rt den gÃ¥r.
Jag har förklarat för dem idag att man måste läsa manualen och titta på minimum uteffekt.
Den är enligt manualen 4,5 KW.
Det borde inte vara för mycket höst och vår och vinter för TS större hus, men kanske för min mors, höst och vår, jag vet inte ännu. På sommaren måste den iah vara avstängd för att inte överhettas. Det är oerhört liten VV-förbrukning i mors hus.
Det här med byglingen har jag inte satt mig in i och vet inte hur den kommer in i sammanhanget.
Kanske någon kan förklara det på nybörjarnivå.
(Tycker att monoblock är attraktivt, och i övrigt finns det väl mest bara skräp från Kina tror jag (?) eller svenska som man får vänta ca ett år på.
Det är trångt i mors pannrum och kombipannan samt oljetank ska behållas)
« Senast ändrad: 13 december 2022, 11:25:17 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Luft/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #6 skrivet: 15 december 2022, 23:09:32 »
Då är man här igen efter sådär 7 år, labbade förr med en IVT480 som gav väldigt dåligt,men förbättrade husets ventilation och gav billigt duschvatten.

Just dessa Outl1 16 KW är en av de modeller (monoblock) jag tittar på för min mors fastighet, men den är bara på ca 100 kvm plus källare där större delen är ouppvärmd.
Jag har aldrig jobbat med LVP så det har blivit att ringa runt, maila och försöka få klarhet i saker, som försäljarna inte vet något om.
De kan ibland inte ens läsa en manual, eller bryr sig inte.
Det enda jag kan bidra med är att jag hört frÃ¥n Nibe-expert att 16 KW är för kraftigt för ett hus typ mors. Det kommer bli för varmt returvatten om det inte är svinkallt ute och VP kommer larma, konstra och  bryta.
Även med en acktank förstås.
Outl1, som bara har poolpumpar pÃ¥ ca 8 KW (dÃ¥liga i kallt väder)  har meddelat att det gÃ¥r sÃ¥ bra sÃ¥ med 16 KW, eftersom det är inverter som anpassar hur hÃ¥rt den gÃ¥r.
Jag har förklarat för dem idag att man måste läsa manualen och titta på minimum uteffekt.
Den är enligt manualen 4,5 KW.
Det borde inte vara för mycket höst och vår och vinter för TS större hus, men kanske för min mors, höst och vår, jag vet inte ännu. På sommaren måste den iah vara avstängd för att inte överhettas. Det är oerhört liten VV-förbrukning i mors hus.
Det här med byglingen har jag inte satt mig in i och vet inte hur den kommer in i sammanhanget.
Kanske någon kan förklara det på nybörjarnivå.
(Tycker att monoblock är attraktivt, och i övrigt finns det väl mest bara skräp från Kina tror jag (?) eller svenska som man får vänta ca ett år på.
Det är trångt i mors pannrum och kombipannan samt oljetank ska behållas)
Köp en Panasonic eller Daikin istället. 16 kW kines ger 7 kW om du har tur, ibland. Om man läser effektspecien med förståelsekunskap så klarar de det till helt orealistiska testförhållanden som saltar effektsiffran.

Kinespumparna är inte billiga. De går sönder i förtid. Ingen vet vad det är för givarvärden om en givare pajar, det tar tid att få delar jämfört med de kända fabrikaten som har fyllda svenska lager. Kineserna har undermåligt styrsystem som inte ens har värmekurva, där förlorar man pengar direkt på elräkningen.

Min varmaste rekommendation är att titta bort från okända fabrikat från Kina, det straffar sig bara tyvärr.
Köpa gammal kvalitétsmaskin kan man känna tar emot, när deras nyaste har bättre specifikation. Men deras sämsta är definitivt bättre än kinas nyaste.
« Senast ändrad: 15 december 2022, 23:15:09 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #7 skrivet: 16 december 2022, 14:51:02 »
Köp en Panasonic eller Daikin istället. 16 kW kines ger 7 kW om du har tur, ibland. Om man läser effektspecien med förståelsekunskap så klarar de det till helt orealistiska testförhållanden som saltar effektsiffran.

Kinespumparna är inte billiga. De går sönder i förtid. Ingen vet vad det är för givarvärden om en givare pajar, det tar tid att få delar jämfört med de kända fabrikaten som har fyllda svenska lager. Kineserna har undermåligt styrsystem som inte ens har värmekurva, där förlorar man pengar direkt på elräkningen.

Min varmaste rekommendation är att titta bort från okända fabrikat från Kina, det straffar sig bara tyvärr.
Köpa gammal kvalitétsmaskin kan man känna tar emot, när deras nyaste har bättre specifikation. Men deras sämsta är definitivt bättre än kinas nyaste.

Man tackar, du bekräftar det jag mer och mer kommit fram till.
Outl1 och andra kineser via Blocket har gått bort definitivt.
Jag antar det är bättre ekonomi att köpa en begagnad LVP av ett svenskt fabrikat än en ny kines. Det dräller av begagnade pumpar på Blocket (och många vill bli av med returluftare) ända ned till bara 3.000 kr för det som sägs ska till och med fungera bra. Det är ju gratis. Det byts pga bergvärme eller behov av kraftigare.
En del av jobbet och en del material till en sån kan ju återanvändas om man byter pump senare.
Fast det får nog bli en ny, det höjer nog värdet på huset och mor ska ha så lite problem som möjligt.
Jag har två fabrikat kvar att välja på, Daikin och Vaillant (tyskt) monoblock med svenska återförsäljare, iaf en, BilligtVVS.
Vaillant har bästa kundtjänsten, jag har bara råkat på konstigheter från Daikin-lägret, men har förstås inte kollat med alla återförsäljare.
en "joker" verkar vara Sun-green (Holländskt?) som förutom Daikins många modeller har även annan godis som jag är sugen på, elverk och solceller mm.
Folksam har testat och dessa två fabrikat ligger i topp.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad artix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lut/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #8 skrivet: 17 december 2022, 22:41:58 »
Min kinapump har fungerat utan problem sedan 2018. Att den är underdimensionerad är ett stort problem :D

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lut/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #9 skrivet: 18 december 2022, 12:36:11 »
Ja, som jag fattat det så går ca 50% av dessa ok.
Har den som enda uppvärmning?
Jag tror man behöver ha något mer.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad artix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lut/vattenvärmepump från Outl1
« Svar #10 skrivet: 18 december 2022, 23:11:38 »
Ja, som jag fattat det så går ca 50% av dessa ok.
Har den som enda uppvärmning?
Jag tror man behöver ha något mer.

Tror att dessa siffror är överdrivna?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!