Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LLVP dränering till stuprör/dagvattenledning?  (läst 1738 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ultrabrite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Tänkte skaffa LLVP (2st) och läser att avfrostning/kondensvatten kan skapa vissa problem.
Funderar på om man redan nu borde planera för dräneringstråg (men jag tänkte avvakta lite för att se hur stort problemet är).

Har två placeringar där:
Plats "a" är nära ett stuprör (ser ut ungefär som bifogad bild)
Plats "b" är längre från stuprör men står i princip ovanpå en dagvattenledning som ligger nära husvägg och är ganska ytlig.

Hur kopplar man dräneringen till stuprör/dagvattenledning på bästa/enklaste sätt? Vad behöver man för delar?

Funkar det att leda bort vattnet till stupröret eller får man en ispropp där istället? Kanske är det bättre att istället bara leda vattnet så långt bort från huset man kan i rör med värmekabel?

Goda idéer mottages tacksamt!

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: LLVP dränering till stuprör/dagvattenledning?
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2021, 16:57:21 »
Om du köper till ett tråg som heter pancake så kan du välja längd på värmekabel 2-3-4-6-8 meter.

Finns med dubbla termostater mm. Och den kan du bara lägga in i stuprännan så kabel mår ner till 35-40cm under mark så bör det hållas isfritt.


https://www.klima-therm.com/se/images/Pancake_2-4-5_digital.pdf

Utloggad Ultrabrite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP dränering till stuprör/dagvattenledning?
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2021, 17:59:07 »
Det lät ju nästan för enkelt att bara borra hål röret och kör ner värmekabeln. Antar att man får foga lite också.
Hade sett framför mig att man skulle behöva en massa specialmuffar m.m.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP dränering till stuprör/dagvattenledning?
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2021, 16:46:48 »
Det lät ju nästan för enkelt att bara borra hål röret och kör ner värmekabeln. Antar att man får foga lite också.
Hade sett framför mig att man skulle behöva en massa specialmuffar m.m.
se bara till att du har fall fram till hålet i stupröret, täta så att inte vanligt rengnvatten rinner ut där

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LLVP dränering till stuprör/dagvattenledning?
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2021, 18:35:18 »
på sommaren kommer vatten ur innedelen...när man kör ac...det vattnet kan ledas ned i blomrabatt...eller ledas bort via ett smalt rör som kopplas på dräneringsslangen som installatören drar fram bakom/bredvid utedeln

på vintern kommer kondensvatten...under utedelen, när den avfrostar

du kan nog köra ett år....utan speciallösning....men ha koll på om det bildas en massa is under utedelen..
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ultrabrite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP dränering till stuprör/dagvattenledning?
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2021, 21:03:22 »
Tack för svar!
Det där med att ha fall är ju bra att tänka på. Oklart om jag kan få till fall från innedelen till ett stuprör men jag kan nog leda iväg det så det inte stör.

Sedan förbereder jag lite "i fall att" för vintersäsongen så får jag se hur mycket is det blir. Det brukar ju inte vara några längre perioder av kyla här nere. Och skulle det behövas verkar det ganska lätt att hänga på ett tråg nu när man vet var man gör av värmeslangen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!