Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoheat 8.5  (läst 499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rembrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoheat 8.5
« skrivet: 09 september 2023, 09:52:02 »
Hejsan!
Jag skulle vilja få lite rekommendationer hur jag ska trimma in min värmepump, jag gör lite research nu inför vintern.

Detta är vårat första hus som vi flyttade in i Juli, så det har ju inte hunnit blivit kallt än

Lite info om huset kommer här.

Huset är en villa byggd 1977 på 114kvm samt 114kvm inredd källare.

Huset konverterades till vattenburet system med bergvärmepump 2008 och man snålade inte på både antalet radiatorer eller storleken på dom, det är ett tvårörs system om jag inte uppfattat det fel.

Efter jag läst på forumet så började med att se hur pass lågt jag kunde sätta elpanna på utan att det skulle bli problem med varmvatten. Elpannan står på 45 grader från 49 sen några veckor tillbaka, och det har inte varit problem med att varmvattnet tar slut så detta kommer jag fortsätta laborera med.

Gällande värmedelen (innegivare används) så har tidigare ägare haft lutning på 35 samt en justering på 1 och en shuntfördröjning på 20. Detta har resulterat i ett ungefärligt eltilskott på 2600kwh per år om man tittar på historiken.

Hade en kille här som spolade ur brine slangarna igår och menade på att kurvan var satt lågt och att runt lutning 45 kanske va ett rimligare val.

Och nu till frÃ¥gan. Finns det pengar att hämta genom att ställa upp kurvan  och höja shunt fördröjningen till 180?
Om jag fattat det rätt sÃ¥ är ju lÃ¥g framledningstemperatur som möjligt  att föredra för att fÃ¥ bra ekonomi.

Men om den låga kurvan inte klarar av att hålla den temperaturen som är satt via innegivaren och med en shunt fördröjning på 20, skulle det inte innebära att det shuntas ut vatten från elpanna mycket och den måste gå och spetsa stup i kvarten?

Edit: Är det så att om man använder rumsgivare att det "kör" över huskruvan och styr efter behov, eller minns jag fel?
« Senast ändrad: 09 september 2023, 10:23:54 av Rembrandt »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ecoheat 8.5
« Svar #1 skrivet: 09 september 2023, 16:03:49 »
Ju lägre framledning du behöver ju mindre slitage på kompressorn och lägre förbrukning.

Min upplevelse var att vv-tillverkningen störde pumpen för mycket och att elpatron gick in i onödan.
Alla hus är olika. Vi har elpatron avstängd, separat 200 l vvb och panntemp på max 41 grader.
Årsförbrukning 2022 14000 kWh på 330 m3.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 406
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!