Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme eller bergvärme  (läst 25738 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Atle Andersen

  • Gäst
Atle Andersen
Jordvärme eller bergvärme
« skrivet: 12 februari 2004, 03:40:36 »
Står i bgreppet att beställa värmepump. Har hittils pratat om bergvärme och borrning, men dels tar borrningen så lång tid på sig (fullbokade) och dels måste jag fylla hålet med bentonit (vilket innebär ca 12000 kr till i kostnad) Har stor tomt och fun derar nu på att istället gräva ner slang istället. Har fått offereat en Nibe 1115-8,5 och en VPA 200/70 vvberedare. 9 kw elpatron.

Dels undrar jag på erfarnheter och skilnader mellan jord och berg värme och om det behövs olika pumpar. Om vi skall borra skall de borra 155 meter. Men bentonity fyllning går det på 142 000 kronor. Dyrt eller billigt?

Om vi skall ta jordvärme blir kostanden ca 60 000 kr lägre + vad jag får betala grävfirman.

Nån som känner sig manad att ge en kommnetar?

MVh
Atle
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Jordvärme eller bergvärme
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2004, 04:05:05 »
Jag tycker du skall gräva jordvärme, det gjorde jag. 500 meter för ca 9000 kr + slang och sprit.

Klart billigare än att borra, du borde dock gräva ned 2 X 300 meter, för att det skall bli bra. Det kommer med andra ord att krävas betydligt mera slang och sprit än om du borrar, men du kan ju ta familjen till söderhavet med pengarna som blir över ändå. ;D ;D ;D

Vad gäller inkommande temperatur från borror respektive jordvärme, så tycker jag mig se att borror ofta har en högre lägsta temperatur,  medan jordvärmen har betydligt högre inkommande temp under sommaren och hösten. Jag tror det är ganska jämförbar verkningsgrad om man räknar över hela året.  :-/

En nackdel finns det dock med jordvärmen, som man inte kan komma ifrån, där du gräver ned slangen vill du inte bygga ett hus eller anlägga en pool typ, värt att tänka på när du bestämmer var slangen skall förläggas...
« Senast ändrad: 12 februari 2004, 14:18:50 av admin »

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Re: Jordvärme eller bergvärme
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2004, 14:02:58 »
Tänk också på att om du vill kunna använda kyla på sommaren från anläggningen så funkar det inget bra med jordvärme eftersom marken blir mycket varmare än vattnet från ett borrhål. Det leder till taskig verkningsgrad när du som mest vill ha kyla.

Skogstomten
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Skogstomten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!