Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utjämningstank för knäppningar  (läst 15426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utjämningstank för knäppningar
« skrivet: 31 augusti 2013, 15:25:08 »
Är ny här och har läst en hel del insändare angÃ¥ende knäppningar vid installation av t.ex bergvärme. Jag fÃ¥r intrycket att det ligger pÃ¥ köparen och skaffa en extra tank och fixa det hela. Jag har själv haft knäppningar nu över ett Ã¥r efter installation av bergvärmepump och har  pÃ¥talade det för installatören efter ett par mÃ¥nader. Det brukar gÃ¥ över efter ett tag sade han. Men det har det inte gjort. Jag var lite osäker pÃ¥ ansvarsfördelningen sÃ¥ jag ringde Energimyndigheten och talade om mitt problem och frÃ¥gade vad som gällde. Jag fick svaret att eftersom jag drabbats av en olägenhet efter installationen som jag inte hade före sÃ¥ skall jag inte behöva Ã¥tgärda detta. Det ska installatören göra utan kostnad. Jag blev ocksÃ¥ hänvisad till en hemsida de hade och där drog jag ut nÃ¥gra sidor och det stÃ¥r bl.a att "Knäppningarna kan minska om du sätter in ett utjämningskärl mellan växelventilen och radiatorkretsen. Detta ska installatören ansvara för vid en efterkontroll och uppföljning av installationen". Kommer nu att kontakta installatören och be dem fixa knäppningarna innan vintern dÃ¥ det knäpper betydligt mer dÃ¥ än pÃ¥ sommaren. Och jag tänker inte betala ett öre för det. Och framför allt sÃ¥ kommer jag inte att lyssna mer pÃ¥ att det gÃ¥r över med tiden.   

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2013, 17:05:25 »
Nej det går definitivt inte över med tiden.
Anledningen till knäppningarna är rörelser pga värmeutvidgning/krympning pga temperaturändringarn i värmebärarrör och elementen. Detta beror på att värmepumpstyrningen fungerar med on off-reglering inom ett större temperaturintervall än i en gammaldags lösning med ackumulatortank och shuntventil.

Ett volymkärl kan minska tempvariationerna men det är inte säkert att det gör det.

Jag har kunnat minska mina knäppningar något genom att se till att rören har ett expansionsutrymme i krökarna.

Jag anser att helt knäppfritt blir det först med en ackumulator("arbets")tank och en shunt+ cirkulationspump som säkerställer att temperaturen i värmerören hÃ¥lls konstant. Den lösningen medför dock att värmepumpen behöver göra lite varmare vatten än i en anläggning utan arbetstank. Extra cirk.pumpen drar ocksÃ¥ lite extra el. 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2013, 17:16:35 »
Sen är det bra att kolla upp var det knäpper?
T ex knäppte det i min fläktkonvektor, jag lossade rörsvepen och smorde med lite olja och knäppningarna försvann.
Värre är det om rören är dolda, t ex om de är dragna i bjälklaget, då kommer man inte åt att lossa/smörja.
Jag lyckades dock minska ner besvären lite genom att trimma in flödena, från början knäppte det mycket i rören i vardagsrummet, efter att ha strypt in flödet till radiatorerna dit så minskade knäppningarna.
Men det knäpper fortfarande lite i vardagsrummet efter VV-laddningar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad viklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2013, 18:43:59 »
JodÃ¥ jag vet att man ska kolla vart det knäpper och har man tur kan man komma Ã¥t och kanske flytta ett rör nÃ¥gon mm eller sÃ¥. Eller om nÃ¥got annat pÃ¥ eller kring radiatorn rör sig aningens aning när det kommer varmt vatte snabbt. Men andemeningen med mitt inlägg var att problemen ska inte bekostas av köparen. Installationsfirman ska stÃ¥ för kostnaden att Ã¥tgärda knäppningarna. Jag tror att det ofta är sÃ¥ att installatören försöker bagatellisera problemet med knäppningar och mer eller mindre mena att det bara är att gilla läget eller betala vad det kostar att Ã¥tgärda. Har inte knäppningar försvunnit pÃ¥ ett Ã¥r dÃ¥ försvinner de inte senare heller. Tror att knäpproblem är vanligare än man tror men man hör inte installationsfirmor tala om dem INNAN man skrivit pÃ¥ ett kontrakt om t.ex bergvärme. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2013, 21:07:31 »
Ärligt så tror jag det blir svårt att vinna ett sånt fall hos ARN, de tar normalt inte i värmepumpsfrågor.
De som hanterar såna frågor är SVEP, men jag har aldrig hört talas om nån som ens försökt driva ett sånt fall.
Energimyndigheten som du hänvisar till hanterar väl inte reklamationer av detta slaget, jag tror inte du kommer nÃ¥n vart med installatören om du hänvisar till en websida pÃ¥ energimyndigheten.  :-\

Men prova och se vad som händer, konstiga saker har hänt förut...  :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2013, 21:59:22 »
Även jag har svårt att se att man kan lägga det på installatören. Det är ju ungefär som att man måste tapetsera om när tapeterna får torksprickor sedan man monterat in ett element i ett tidigare ouppvärmt utrymme. Det låter lite för mycket "USA", där man måste kunna läsa i varningstexten på plasthinken, att man kan drunkna om man fyller hinken med vatten och stoppar ned huvudet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad viklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #6 skrivet: 01 september 2013, 17:50:51 »
Nja jag tror att jag kanske har missuppfattats. Mitt inlägg var för att kunna ge min syn på olägenheter som kan uppkomma vid installation av värmepump och vad jag tänker kring det och vad jag gjort för att skaffa kunskap. Allt för att ge andra tips eller en ny infallsvinkel på problemlösning. Jag vet mycket väl att energimyndigheten inte hanterar reklamationer men det var inte det saken gällde när jag ringde dem. Jag ville bara höra deras uppfattning och det fick jag. Att ARN inte tar i ärendet kan jag förstå men så har jag heller inga som helst funderingar på att dra ärendet dit. Inte heller SVEP kommer jag att kontakta eftersom deras intresse inte är köparens kundnöjdhet utan installatörernas och att de hålls med arbete.

Innan jag bestämde mig för vilken installatör jag skulle anlita för bergvärme så kontaktade jag 5 olika installatörer och var och en av dem kom hem i olika omgångar med en säljare och vi satt och resonerade och gick igenom allt. Jag hade massor av frågor som besvarades. De hade frågor om en massa som jag besvarade. En av frågorna jag hade (jodå, jag har allt kvar i anteckningsboken) var om det fanns några problem med bergvärme och om kunderna hade klagomål och i såfall på vad. Samtliga funderade och samtliga svarade att det kunde bli lite rå luft i källaren eftersom värmen från pannan inte skulle finnas mer då pumpen inte avger strålningsvärme. Men det kunde man avhjälpa med ett element som man monterade i pannrummet i samband med pumpinstallationen. Mot kostnad naturligtvis, vilket skulle inkluderas i offerten. Någon minns att en kund inte varit nöjd med installationen och menat att den inte alls gav den besparing som beräknats. Men det berodde på att kunden uppgivit helt fel siffror vid de beräkningar som görs på besparing. Man hade helt enkelt monterat en pumpstorlek som var för klen. Den fick gå nästan konstant. Inte någon sa med en stavelse att knäppningar i rör och radiatorer kan uppstå efter installation. Trots att jag är fullständigt övertygad om att de visste om det. Jag tycker det hade varit renhårigt att säga att knäppningar kan uppstå, men man kan minska eller i bästa fall helt avlägsna knäppningarna med olika metoder. Då hade man från början kunnat ta ställning.

Jämförelsen att man kan få torrsprickor i en tapet om man monterar ett element i ett tidigare ouppvärmt utrymme tycker jag haltar betänkligt. En torrspricka eller sprickor är ingen olägenhet. Det är en estetisk sak. Men att under lång tid varje dag höra knäppningar i huset speciellt vid läggdags är ingen höjdare kan jag försäkra. Man räknar knäppningarna för man vet att i ett sovrum blir det med jämna mellanrum 16-18 knäppningar innan det är tyst. Har man tur hinner man somna innan det börjar igen. I ett annat sovrum kan det vara mindre antal knäppningar och även där räknas knäpparna. Det blir liksom en vana. Och så håller det på.

Jag kommer att lösa det här, det vet jag. Jag ska tala med installatören, och ser han till kundnöjdhet som sin ledstjärna så fixar han det här. Vill han fixa det här mot x antal tusenlappar i ersättning kan han stanna hemma. Då fixar jag detta med bekanta. En av dem har bra känningar hos Radiator eftersom han arbetat där i många år så blir det frågan om en utjämningstank grejar han det för en billig penning. Eller så grejar han en från annat håll. Installationen klarar han lätt och han är en sån som kommer att nöja sig med en kopp kaffe, kanske med en bakelse till. Så jag oroar mig inte men jag kanske bidragit med att ge någon som är i installationstankar på värmepump något att lägga på minnet. Att fråga om det som säljaren inte vill att man frågar om.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #7 skrivet: 01 september 2013, 19:18:00 »
Så är det.
Det är därför ett forum för brukare gör nytta. Det gäller dock att veta att man ska konsultera det oxå, inte bara försäljarna tydligen.
Knäppningar har behandlats i ett flertal trådar i det här forat. Även jag drabbades som du, och hittade hit efter installationen. Tyvärr, men jag har haft god hjälp av det sedan!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2013, 08:43:16 »
Nu är det inte så väldigt vanligt att knäppningar uppstår. Å skulle man gardera sig mot det får man ju ta med en knäpptank i priset. Men då skulle ju du som kund tycka det blev dyrt istället. Kanske det vore bra om säljaren reserverat sig för att bi ljud kan uppstå. Knäppningar eller i bland resonansljud från kompressorn. Men ljuden uppstår i Ditt hus så kostnaden borde ju hamna hos dig likförb. inte är det installatörens felaktiga installation i vart fall. Tycker du skall ta en dialog och ta kostnaden. Installatören tycker jag borde erbjuda en nettokostnad för åtgärden. Det skulle jag gjort.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Bale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2013, 17:45:53 »
Du anser alltså inte att det är ditt ansvar som proffs att tillse att inga missljud uppstår.

Har svårt att se att det är upp till kunden att förutse alla eventuella ytterligheter och problem som kan tänkas uppstå i en sådan komplex installation som det trots allt rör sig om detta fall.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2013, 17:55:01 »
Men hur ska installatören kunna veta hur rören är dragna i tex golven  Sc:,h Men visst jag tycker man bör upplysa kunden att knäppningar kan uppstÃ¥ och vad det i sÃ¥ fall kommer kosta och fördelarna i övrigt av en tank sÃ¥ kanske kunden väljer den frÃ¥n början och problemet uppstog inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2013, 18:03:16 »
För att vara ett konsument forum inritktat pÃ¥ värmepumpar sÃ¥ är det väldigt mÃ¥nga som inte anser att installatörerna gör nÃ¥gra fel.  Kan det bero pÃ¥ att de flesta som postar här är installatörer kanske?  Det verkar ju sÃ¥.

I andra forum sÃ¥ är vi konsumenter betydligt hÃ¥rdare i vÃ¥r ton mot exempelvis bilmekaniker osv,  men här hÃ¥lls inkompetenta ( det kanske man kan kalla nÃ¥gon som gör sÃ¥ det knakar i hela huset)  installatörer om ryggen.

Jag trodde att meningen vara att vi konsumenter skulle ihop, inte tvärtom.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2013, 18:31:33 »
Eller så ser vi värden med lite olika ögon, det händer faktiskt rätt ofta att "konsumenterna genom att inte sätta sig in i "frågorna" fattar fel beslut som visar sig vara mindre bra. Det kan man väl knappast lasta "installatörerna för. Att tro att alla "företagare" i första han ser till kundens bästa kanske inte är korkat men nog är det lite väl lite blåögt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2013, 19:33:19 »
För att vara ett konsument forum inritktat pÃ¥ värmepumpar sÃ¥ är det väldigt mÃ¥nga som inte anser att installatörerna gör nÃ¥gra fel.  Kan det bero pÃ¥ att de flesta som postar här är installatörer kanske?  Det verkar ju sÃ¥.

I andra forum sÃ¥ är vi konsumenter betydligt hÃ¥rdare i vÃ¥r ton mot exempelvis bilmekaniker osv,  men här hÃ¥lls inkompetenta ( det kanske man kan kalla nÃ¥gon som gör sÃ¥ det knakar i hela huset)  installatörer om ryggen.

Jag trodde att meningen vara att vi konsumenter skulle ihop, inte tvärtom.
Meningen med ett forum är nog inte att konsumenterna ska hålla ihop mot installatörerna meningen är tycker jag att vi ska diskutera olika lösningar och ibland komma på en bra lösning och ibland kan man till och med få ett bra tips av en installatör ;) Om du läser lite mera på forumet så kommer du nog att se att det inte är så lätt att vara installatör här på forumet dom får en del påhugg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämningstank för knäppningar
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2013, 19:36:10 »
Varför skulle jag sätta mig in i frÃ¥gorna?  Vilka frÃ¥gor?  Om jag exempelvis vill ha en värmepump sÃ¥ skall den väl inte föra sÃ¥dant oväsen att jag inte kan sova?

Jag betalar ju för att ett proffs skall installera denna maskin, för att han är just det ett proffs.

Ni ställer verkligen inga som helst krav, är ni nöjda om ni får en bil som inte har avgasrör också?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!