Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattnet slut  (läst 3759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Varmvattnet slut
« skrivet: 30 oktober 2010, 19:02:42 »
Lägger det under allmänt då det jag förstod, blev verklighet för en stund sen.
Badkar ca 400 liter fylldes, och det var inte behaglig temperatur, Dusch efter det, nope svinkallt ;D
210 Liters Nibe beredare på "fullt spett". Svärfar sa som en envis röd gris att det räcker lätt, varpå jag försiktigtvis ifrågasatte detta a:gl

Inte nära ens. skall jag köpa en till och koppla i serie tycker ni?
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattnet slut
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2010, 19:10:21 »
Eller en genomströmningsvärmare som du sätter i närheten av badkaret. Då värmer den bara när det behövs
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Varmvattnet slut
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2010, 19:16:21 »
Vill ju veta att det räcker, bergvärme vore bra men en beredare som är inbyggd kanske inte heller klarar. Lutar åt ved nu då det ger hög effekt till relativt billig penning.
Kanske En solförberedd beredare med möjlighet att elda varmvattnet så att säga Sc:,h
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet slut
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2010, 19:19:37 »
Enligt databladet ska en ES 210 ge 440 liter 40 ºC vatten om den står på 80 ºC.
Är den rätt ansluten?

Men jag förstår om duschen efteråt blir kall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Varmvattnet slut
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2010, 19:24:27 »
Enligt databladet ska en ES 210 ge 440 liter 40 ºC vatten om den står på 80 ºC.
Är den rätt ansluten?

Men jag förstår om duschen efteråt blir kall.

Vi skall vrida upp den på fullt imorgon, kopplad på 220 volt. 380 på två faser lär vara effektivare och snålare. Men vad vet jag. Får labba.
Nibes beredare verkar ju vara riktigt bra, men behöver man som undertecknad nu kopiöst med varmvatten så måste något extra till. fiR:
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet slut
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2010, 19:29:23 »
Med 220 V så tar det ca 8,5 h innan du kan duscha efter att ha tömt den på varmvatten enligt databladet.
Jag skulle nog rekommendera att du tar hem en elektriker som får dra fram en fas till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Varmvattnet slut
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2010, 20:19:55 »
Det var tanken Carl N, kan ju inte bli sämre. Kan inte begripa att man kopplat såhär. å andra sidan har vi klarat oss i 11 år. MEN utan skrubbalja *vinkar*
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Varmvattnet slut
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2010, 08:36:25 »
Ett varmt bad är toppen. Och mycket mera lättandas än i en bastu. MEN! I bastun är sällskapet ett trevligt inslag. Har svårt att tänka mig Fredags bastugänget hemma i mitt badkar! Det skulle bli trångt av håriga ölluktande tämligen feta osexiga oldbåjjs!

Ligger man på gränsen med vvb så......
Volymen av hetvatten ur en vvb skiljer rejält beroende på tappfart... Har man fullt blås får man en ofrivillig blandning i beredaren så rätt snart sjunker uttempen i kranen. Tappar man sakta så får man hetare bad men förmodligen iskallt senare då man ska duscha. Dessutom då det kommer kallt är det svinkallt rätt fort, om man tappar långsamt ur beredaren.
Men botemedlet för att slippa kallduschen är att fylla en 5 liters dunk med vatten i början som man sedan har som sällskap i badet och tar en slutdusch med.

En dyrare variant är en bvp som hinner ladda beredaren medan man badar.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Varmvattnet slut
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2010, 14:34:37 »
Kommer ihåg då man kom hem på fredagar under lumpentiden och man hade fullt upp med det mesta. Missade man och spolade i för mycket varmvatten så var det inte ett varmt mysigt bad längre. Och inte gick det att vänta på mera varmvatten att späda på med. För då hade alla hunnit hem från krogen. Så då fick man ta fram paltgrytan och värma på spisen. Kompletterade sedan badrummet med en äggklocka för å slippa merjobbet. Den kalla duschen efter badet var egentligen inget problem. Ölen som kylde invärtes fick lite hjälp på traven med utsidan.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!