Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta varmvattenberedare med genomströmningsvärmare?  (läst 27597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Beredaren i sommarstugan (Nilan 30 liters) installerad runt 1990 går väl sönder inom en snar framtid, så jag sneglar lite på att ersätta med genomströmningsvärmare typ denna.

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/cbh7-vvb-clage-69kw-hydraul.html

Många gånger kommer man till stugan och kör beredaren i flera timmar bara för att diska en gång, så man bör väl spara några kWh med föreslagen modell.

Det som oroar mig är ju att vi har 16A 3fas servis och kör man denna och spis/ugn samtidigt sÃ¥ löser säkerligen nÃ¥gon fas.  Är väl inne pÃ¥ att sätta dit en effektvakt och bryta bort spisen när man spolar varmvatten.

HuvudfrÃ¥gan är klarar man sig bra med 6.9kW , eller bör man ha mer, eller rentav mindre? 

Det är duschning som ställer krav pÃ¥ snabbuppvärmning kontra högt flöde sÃ¥ det fÃ¥r prioritera lösningen. 

Hur länge kan en genomströmmare tänkas hÃ¥lla kontra vanlig beredare ? 



Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Den besparing du gör handlar om max en par kronor per disktillfälle så någon större vinst handlar det inte om. Ev. måste du dra dit lite mera ström (trefas) om du väljer en genomströmmare, den behöver ju betydligt mer effekt. Livslängden är väl ungefär den samma och om det räcker till beror helt på vilka vanor/krav ni har på mängden VV momentant. 6 kW hinner ju inte värma så stora mängder vatten per minut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
I en sommrstuga känns det riktigt smart med en sådan vvberedare.
Just som du skriver så slipper man ju vänta och kan alltid få varmt vatten snabbt.
Dessutom tar ju aldrig vv slut och en liten 30l lär ju inte vara en höjdare vid duschning.
Enda problemet är väl som sagt om inte matningen räcker till, men 8-9 kW går ju också bra om man fixar en belastningsvakt på spisen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Det tar knappt ett par timmar att få vattnet så varmt så man kan diska eller duscha med Nibes 30 liters om man har den ansluten med stickpropp dvs enfas, väljer man tvåfasanslutning går det på en halvtimma. Åker man till stugan så har man väl lite annat att pyssla med än att ställa sig i duschen direkt man kommit fram och diskade gjorde man väl innan man åkte förra gången? Fast en 55 liters passar kanske bättre, då räcker varmvattnet till det mesta.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Att dra trefas är inga större problem dÃ¥ jag bara har 2-3 m till centralen, men sÃ¥ mÃ¥ste man ju in med effektvakt+ kontaktor  + trippelsäkring á totalt 9-10 moduler i centralen och vete tusan om jag har den platsen....  Trodde man skulle klara sig med 2 radig normcentral  :::_)  Byta ut centralen som nyligen ersatte en 60 tals central är inget jag vill lägga mer pengar pÃ¥, fÃ¥r isf lägga till en separat enradig.

Hitta nåt via google om att det kan vara svårt att få bra värme och bra duschflöde med bara 6-7 kW. Hyr ut stugan ibland och det har varit klagomål (trots notis i kontraktet) på att 30 l vv med stickpropp inte räcker så långt även om man ställer den på +85 grader och ökar blandningen.

Har lite trÃ¥ngt att fÃ¥ dit större beredare pÃ¥ höjden (sitter ovanför toalettstol + lite lÃ¥gt till tak) , men en bredare skulle kunna passa.  FÃ¥r bli lite mätning i helgen, en Nibe Eminent 55 l kan vara ett bra alternativ. 

Om man byter beredare, eller satsar på genomströmmare, kan man då sätta flexslangar i stället för att ta dit en VVSare för att dra om kopparrören?

Tackar så länge!







Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
55 l skulle nog många också klaga på.
Jo, varför inte flexslangar, Klage tror jag har det som std.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Klage grejer ,,
om du ska ha den till en dusch sÃ¥ är ca 10 lpm och 38° runt 21 kw i momentant utag!! 
du behöver säkra av den med 35 ampers säkringar,,, för att få Comfort.

nej en VVB  tummenupp
en metro tex,, pÃ¥ 60 liter   räcker till 2-3 normala duschar 
höjd  ca 76 cm
bredd 42 cm
uppvärmningstid 56 min
har du möjlighet att få dit en 110 l vvb
höjd ca 114 cm (rostfri)
bredd 42  (rostfri)
4-5 normala duschar
102 minuter för uppvärmningen ..
Det är såna jag sätter som provisoriska om en vp installation drar ut på tiden av någon anledning ..
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Expertisen har nu övertalat mig att satsa på beredare.

Tog nÃ¥gra bilder i helgen, det som nu oroar mig är att hänga upp en beredare som kanske kommer att belasta väggen med upp till 100 kg. Nuvarande beredare sitter infäst i en horisontell regel i höjd med eluttaget. Av panelens spikmönster framgÃ¥r att det finns ytterligare en liknande regel i höjd med Nilan loggan.   Väggen är bara runt 10cm tjock inklusive invändig och utvändig panel vilket för mig känns lite klent.  Mitt i rummet finns en horisontell kraftig regel "Hane" (se pil i bild) och frÃ¥gan är om jag kan behöva sätta upp ett stöd frÃ¥n denna tvärs över till i höjd med uttaget, lär ju inte bli snyggt. 

Kan man förstärka upp på något annat sätt, eller tror ni att nuvarande konstruktion håller för upp till 100 kg + utan att väggen börjar bukta in?

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sätt lite kraftigare rör och klamra dom ordentligt  :D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Sätt lite kraftigare rör och klamra dom ordentligt  :D

 tummenupp  och integralhjälm till toa besökarna ::)
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Det viktiga är att infästningen är gjord med goda säkerhetsmarginaler, dvs skruvarna (exvis fransk skruv) måste vara av rätt dimension och antal och måste vara fästade i en regel, inte i panelen enbart. Om sedan väggen skulle börja kröka sig är det så klart inte bra, men utgör inte någon säkerhetsrisk i sig. Skulle det hända så blir jobbet lite mer omfattande

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!