Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya Daikin Caldo X 35  (läst 21697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas1x2

  • Gäst
Andreas1x2
Nya Daikin Caldo X 35
« skrivet: 11 september 2014, 16:34:42 »
Jag har idag fått pris på Daikin Caldo X 35

Produktblad: http://www.daikin.se/binaries/CaldoX_tcm544-344579.pdf

Priset var 24100:- efter rot inkl installation och allt, är detta ett vettigt och bra pris?
Någon som har någon erfarenhet om denna maskin? Jag vet att den är ny men någon kanske hunnit få upp den och provat ett tag.


Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #1 skrivet: 11 september 2014, 16:58:38 »
Jag har idag fått pris på Daikin Caldo X 35

Produktblad: http://www.daikin.se/binaries/CaldoX_tcm544-344579.pdf

Priset var 24100:- efter rot inkl installation och allt, är detta ett vettigt och bra pris?
Någon som har någon erfarenhet om denna maskin? Jag vet att den är ny men någon kanske hunnit få upp den och provat ett tag.

Priset är rätt.
Den maskinen har riktigt fin prestanda.

Jag ska själv köpa en, men i mitt fall räcker det långt med en CaldoX25'a. Jag vet vad maskinen går för (jobbar på Daikin). Erfarenhet finns inte på denna maskinen. Den började skickas iväg igår. Man får nog lita på Daikin som hållt på med detta sen -51.
Daikin, vad annars?

Andreas1x2

  • Gäst
Andreas1x2
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #2 skrivet: 11 september 2014, 19:00:23 »
Det går alltså inte att få ett bättre pris om man kollar runt? =)

Nic

  • Gäst
Nic
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #3 skrivet: 11 september 2014, 22:23:25 »
Hej är det en twin rotary-kompressor på denna? 2.Vilka Daikin har det? 3, Finns luftfuktning med denna?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #4 skrivet: 11 september 2014, 22:47:18 »
Det är en dubbel swing kompressor. D.v.s. den har 2 kompressionskammare för jämn gång. Skillnaden mot rotary ä att swing har ingen fjäder som kan gå sönder, samt att den är tätare vid höga frekvenser . 2 :alla Daikin LL har swing utom de stora kommersiella. 3: nej, det har bara Ururu Sarara

Häls
Daikin

Sven5

  • Gäst
Sven5
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #5 skrivet: 15 september 2014, 14:49:15 »
Vi fick en Caldo X 25 installerad för några dagar sedan. Vill minnas att priset var runt 22 000 kr efter rot. Detta var dock med ett värmepumpsskydd.
Funktionen har vi inte hunnit testa än eftersom det fortfarande är varmt ute, men vi är nöjda än så länge.


Andreas1x2

  • Gäst
Andreas1x2
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #6 skrivet: 16 september 2014, 13:39:12 »
Tack för era svar.

Jag fick idag ett pris på Mitsubishi MSZ-FH35VEHZ på 22950:- efter rot inkl allt.
Produktbroschyr: http://www.mitsubishi-aircon.se/upl/files/76546.pdf

Någon som vågar tala om för mig som inte är så hemma på dessa maskiner vilken som är bäst? Priset är ju nästan detsamma, men vilken bör man satsa på för att få bästa maskinen?
Det enda jag bryr mig om är värme till bästa pris och så bekymmersfritt som möjligt så skippa allt som har med kyla att göra

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #7 skrivet: 16 september 2014, 15:03:52 »
Bedöm själv.

Andreas1x2

  • Gäst
Andreas1x2
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #8 skrivet: 16 september 2014, 20:15:18 »
Tack för svaret.

Det lutar åt en Daikin Caldo X 35 då

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #9 skrivet: 16 september 2014, 22:28:01 »
Nästan 23000:- för en FH35 låter ganska högt men det kanske var en lite krånglig installation då dom med en "standardinstallation" brukar vara
betydligt billigare eller så bor ni inte där det är någon konkurrens bland återförsäljarna.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #10 skrivet: 16 september 2014, 23:45:10 »
Tack för svaret.

Det lutar åt en Daikin Caldo X 35 då

Caldo X35 ger 300W mer vid -15 än Mitsubishi FH35   (4,3kW mot 4,6kW)

http://www.daikin.se/binaries/CaldoX_tcm544-344579.pdf

ANDREAS1X2

  • Gäst
ANDREAS1X2
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #11 skrivet: 17 september 2014, 11:50:09 »
Jag tyckte också det lät dyrt med 23000 för på polarpumpen tar dom ju typ 15,7k med en standardinstallation

jag har betongvägg med tegel hängande utanför samt ca 5m från innerdelen till ytterdelen så det är väl ingen standardinstallation direkt men tycker det låter otroligt att det ska kosta 7 tusen mer för att borra i betong och dra någon meter extra.

För en som inte fattar speciellt mycket om detta, är 300w mer vid -15 mycket eller lite om man tittar på ett helt år?

Någon som vet hur skillnaden är på maskinerna just rent driftmässigt, går dom lika bra om det nu inte är några måndagsexemplar och avfrostningen osv funkar på liknande sätt? Som sagt är helt ny på detta och har läst en hel del på detta forum

ANDREAS1X2

  • Gäst
ANDREAS1X2
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #12 skrivet: 17 september 2014, 11:58:43 »
jag tittade igen på mitsubitshi offerten och han tar 18900 för maskinen och 8100 för installationen (innan rot)

Tycker maskinen är svindyr då polarpumpen tar 12700:- för bara maskinen, självklart förstår jag att polarpumpen är stora som fan, men att ta 6200:- mer än dom för bara maskinen måste ju vara för mycket

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #13 skrivet: 17 september 2014, 12:02:05 »
300 watt gör att du sparar 7 kWh/dygn när all effekt behövs, beroende på hur många dagar/år det är så kan det bli kanske några hundra kronor/år i större besparing.

Läge att pruta om det skiljer så pass mycket kanske?
I normalfallet får man väl räkna med lite bättre bemötande, anklare reklamations och garantihantering och ibland längre garantier om man köper pump och installation av samma kille, men det är klart att det finns en gräns för vad man kan acceptera, jag skulle nog betala ett par tusen extra för att köpa pump och installation av samma företag.

Men än en gång, de som har en firma skall betala bil, lokaler, bokföring, mm, mm på många färre sålda maskiner än vad en stor onlinehandlare har att tjäna på, så att det finns en prisskillnad är nog omöjligt att komma ifrån.
Sen är det väl lite tillgång och efterfrågan, kanske inte är så lätt att få tag i en installatör om du handlar på nätet.
« Senast ändrad: 17 september 2014, 12:04:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Nya Daikin Caldo X 35
« Svar #14 skrivet: 17 september 2014, 18:14:52 »
300 watt gör att du sparar 7 kWh/dygn när all effekt behövs, beroende på hur många dagar/år det är så kan det bli kanske några hundra kronor/år i större besparing.

Läge att pruta om det skiljer så pass mycket kanske?
I normalfallet får man väl räkna med lite bättre bemötande, anklare reklamations och garantihantering och ibland längre garantier om man köper pump och installation av samma kille, men det är klart att det finns en gräns för vad man kan acceptera, jag skulle nog betala ett par tusen extra för att köpa pump och installation av samma företag.

Men än en gång, de som har en firma skall betala bil, lokaler, bokföring, mm, mm på många färre sålda maskiner än vad en stor onlinehandlare har att tjäna på, så att det finns en prisskillnad är nog omöjligt att komma ifrån.
Sen är det väl lite tillgång och efterfrågan, kanske inte är så lätt att få tag i en installatör om du handlar på nätet.

FH 35 har högre SCOP så du spar troligtvis lite mer med Mitsubishi FH35. Daikin Ururu S 25 är en pump jag skulle kunna tänka mig att byta till själv.
« Senast ändrad: 17 september 2014, 18:20:39 av Zelda »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!