Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera FTX i gammalt hus ?  (läst 40297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2012, 10:00:40 »
Båda delar gissar jag. Man hör det i alla rum där det finns antingen utsug eller inblås.
Och man blev speciellt uppmärksammad på det när det blev strömavbrott och plötsligt blev helt tyst.
I vårt nuvarande hus, utan FT kan vi ibland reagera på att nånting låter, och inse att det är kyl eller frys som är igång... Det noterade vi aldrig i tidigare boenden. Då försvann det i bakgrundsljudet från fläktsystemet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #16 skrivet: 11 mars 2012, 10:22:03 »
Är det nån skillnad på ljud med F, FT eller FTX? Är det ljudet från tillluftströmmarna man hör med FTX, eller är det fläktarna som låter?

I ett hus med frånluftsvärmepump så brukar man även där höra bruset.
Om jag lyssnar i mitt hus hör jag fläktkonvektorn i hallen samt värmepumpen när den går.
PAX-fläktarna i badrummen hör jag bara när jag är där inne.
Men vanligen filtrerar jag bort dessa ljud.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #17 skrivet: 11 mars 2012, 10:39:40 »
Nu är det ju skillnad på en kontors AC som ger kallt i sovrummet (och måste stängas av innan man går och lägger sig för att den låter så in i h-vete) och FTX-ventilation för hela huset som kanske skall sitta där husets livslängd och helst vara ljudlös ::)

Du vet väl att en FTX växlar åt andra hållet också, när det är 30 ºC ute och 20 ºC inne?

Jag är ingen snålis utan kör en poolpump på 300w 24h/dygn från juni till september.
Det är också komfort om man tycker om att bada.
Tror du inte det finns folk som gnäller om onödigheten i det också?

Infravärme på uteplatsen, datorer som snurrar dygnet runt (6st), dyrt som fan i hushålls el.

Om man bygger nytt så skall man självklart bygga något energisnålt när man ändå investerar pengar, precis som man köper en bil som är bränslesnål.

Bygger man nytt ska man ju givetvis satsa pÃ¥ energisnÃ¥la lösningar  Thumbsup

Vad beträffar FTX så visste jag inte att den växlar som du säger, gör den kyla oxå menar du?

Jag skulle inte heller grina över kostnaden för att driva en pool när det ger mig sÃ¥pass med nytta och bekvämlighet i vardagen, mena ju inte att du är snÃ¥l  :)

Jo folk gnyr och gnäller nåt alldeles fruktansvärt att allt är dyrt och hit och dit.
MÃ¥nga ser nog inte vad de fÃ¥r för pengarna i komfort och välmÃ¥ende  Thumbsup
För min del handlar det om att leva ett sÃ¥ behagligt liv till jag dör  och har jag inte 11 miljoner pÃ¥ kontot den dagen sÃ¥ fÃ¥r det gÃ¥  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #18 skrivet: 11 mars 2012, 16:09:02 »
Vad beträffar FTX så visste jag inte att den växlar som du säger, gör den kyla oxå menar du?

Den kyler inte aktivt men den kan värmeväxla uteluft som t ex håller 30 ºC med inneluft som håller t ex 20 ºC.
Men för att detta ska funka nån längre period behöver man kyla huset aktivt med t ex AC eller frikyla.
(Kroppsvärme, solinstrålning och hushållsel kommer ju annars höja innetemp.)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #19 skrivet: 11 mars 2012, 17:57:41 »
Vi har bott i moderna lägenheter där hela systemet drivits av köksfläkten. Det kanske blir skillnad om man har separat fläktsystem med fläkten på vinden eller nåt sånt. Fast helt tyst kan det inte rimligen bli om man har både utsug och inblås. Det tror jag inte på. Det är ju inte helt tyst med vår frånluftsfläkt i de rum där den suger ut...

Du bor ju i umeå, vill du komma och lyssna?.. :D
Skämt och sido, jag har faktiskt fullständigt tyst, har dämpare på till-luften i varje rum
samt en central Till-luftsdämpare före dom andra dämparna.
jag har ingen anledning att sitta och ljuga eller överdriva, utan det är helt tyst, även om du sätter örat mot ventilen så är det svårt att utdröna om man hör nå´t eller inte.

En köksplacerad FTX aggregat kan man nog höra när man är i köket, men har man blås/fläkt ljud i till-luftsventilerna så har man snålat med ljudämpare, tyvärr så är det nog vanligt att entreprenörer snålar in på dämpare samt storleken på dom för dom är ju inte gratis direkt.

kom att tänka på en sak, om man väljer ett aggregat som man ställer flödena med strypventiler, då får man svårare att lyckas med ljud dämpningen, strypventilerna startar turbulenser som ökar ljudet i kvadrat.
blir en ENORM skillnad.
om man där i mot har "SEPARAT" steglös reglering av till-lufts fläkt samt från-luft fläkt och på så sätt slipper sjustera flödet med strypning så minskar ljudet, hmm mellan tummen å pekfingret med låt säga 80%.
detta har jag rapplat med en del och det är min erfarenhet.

Dogge


« Senast ändrad: 11 mars 2012, 18:09:58 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #20 skrivet: 11 mars 2012, 18:33:55 »
St.Croix Aftonbay ..?

Stora Kors kvällsviken? Huh?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #21 skrivet: 11 mars 2012, 19:07:02 »
St.Croix Aftonbay ..?

Stora Kors kvällsviken? Huh?

St.Crox Aftonbay.



Stora Kors kvällsviken? Huh? förstod jag däremot inte?.. :D
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #22 skrivet: 11 mars 2012, 21:11:41 »
Jag tänkte att det kanske var en rebus, om bostadsorten, som Swim Rice Harbor = Simrishamn  :)
Det står inte var du bor
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #23 skrivet: 11 mars 2012, 22:24:56 »
Jag tänkte att det kanske var en rebus, om bostadsorten, som Swim Rice Harbor = Simrishamn  :)
Det står inte var du bor

Huhh, Det borde man ju fattat?, börjar man bli mossig i huvet.. :-X
Jo jag bor i Umeå
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!