Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera FTX i gammalt hus ?  (läst 40136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tv-Johan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: MörbylÃ¥nga (Öland)
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Installera FTX i gammalt hus ?
« skrivet: 09 mars 2012, 20:21:12 »
Har ett 2 vån hus byggt ca 1935, tillbyggt 2002 källare finns under den gamla delen. Ca 100m2 på varje plan, enda ventilationen idag är en kanalfläkt/utsug ovanför duschen på övervåningen. Köksfläkt är en kolfilterfläkt som är totalt värdelös, lagar man mat är det os i hela huset efteråt.... (Uppvärmning är en nocria 14 som värmer i stort sett hela huset :) på ett bra sätt. Beräknad årsförbrukning är runt 28000Kwh men då har jag ganska många apparater igång som stereogrejer, akvarie osv). Alltså känns det som om man ska göra någonting åt allt detta och har då läst runt lite om FTX vent men har inte kommit underfund med om det bara blir en dyr investering eller om jag faktiskt kan minska mina energikostnader också, att inomhusklimatet blir bra är så klart värt en hel del men vet inte om det är värt över 50000:-

Ni som har koll på detta vad tror ni? Om man drar ventilation till källaren värms den upp lite då också? den idag är ouppvärmd, där finns tvättstuga och en bad/bastudel så det hade varit skönt att få till det med lite vent och uppvärmning. Funkar det över huvud taget med FTX i ett gammalt ganska otätt hus?

Tacksam för svar

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2012, 20:42:03 »
Vore det inte enklare att bara fixa frånluftsfläkt, från våtutrymmen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2012, 20:43:29 »
Hej!
Det låter som att du i vilket fall som helst bör kolla över ventilationen.
Men en enkel frånluftsventilation blir ju betydligt billigare än en komplett FTX.

Budgetvarianten är 2 enkla frånluftsfläktar, en i badrummet uppe samt håltagning i vägg + fläkt i badrummet källaren.
Det som ev tillkommer är att se till att luft kan komma in i sovrum + vardagsrum och vidare till badrummen.

Sen låter det inte kul att du har en dåligt fungerande kolfilterfläkt i köket, jag antar du bytt kolfilter?
Där handlar det dÃ¥ om en lite större investering för att dra ett ventilationsrör frÃ¥n spis  och ut genom t ex yttervägg.

Men sammantaget så är detta betydligt billigare än FTX och dessutom brukar man inte dra imkanal från köksspis via FTX så den kostnaden tillkommer i vilket fall. Merkostnaden för FTX går nog inte räkna hem rent ekonomiskt men det kan finnas andra själ för att göra detta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2012, 20:47:02 »
Ett hus från -35 borde ha ventiler, fast möjligen för få.
Efter att ha levt med FTX-system i 27 år kändes det som ett paradis att komma till ett gammalt hus på landet med bara mekanisk frånluft från våtutrymmen. Helt tyst i sovrummet... äntligen!
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tv-Johan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: MörbylÃ¥nga (Öland)
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2012, 21:03:28 »
Vi har en skorsten och det har nog funnits eldstäder i dom flesta rummen men inga används di daglig drift idag, ev. ventilation i skorstenen är förbyggd med gips. Riktig frånluft finns idag i badrummet uppe och tilluft är väl dom otäta fönsterena ::) Känns inte som jag kommer kunna räkna hem en större installation på många år och det är inget måste om inomhusklimatet blir bättre men jag vill kanske känna att jag minskar elkostnaden någonting varje år. Grundbruset i huset är redan högt då llvp och akvariepumpar osv snurrar hela tiden.

Planritning på hus huset ser ut. Luftvärmepump sitter nere i hallen.


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2012, 23:16:25 »
Hej Tv-Johan
Med FTX tänker du öka (?) ventilationen, som idag är självdrag. Självdrag kan ju vara mycket i ett otätt gammalt hus, kanske 10-30% av värmen går ut den vägen. Med FTX behåller du ju värmen, så det är ju en energieffektivare lösning. Men dyrt att installera tycker jag.

Jag har valt att behålla självdraget i mitt hus från 1937, som vi köpte 2003.
Det finns två skorstenar men ingen eldstad i bruk. Har nu isolerat hela huset invändigt med tätskikt och nya tätlister i alla fönster. Ventilationen har jag därför fått förbättra genom att
-skaffa en frånluftsfläkt till nytt badrum på bottenvåningen,
-en köksfläkt som drar ut genom gamla köksskorstensventilen
-tilluft när någon fläkt går genom fyra nya ventiler i sovrummen på övervåningen samt en gammal skorstenskanal på en WC på bv och ett öppet spjäll i en kakelugn på bv som har eldningsförbud. När ingen fläkt går så är ventilerna på öv naturliga frånluftare pga att varmluften från bv stiger uppåt.

Har inga problem med inomhusklimatet. När det blåser starkt så ventilerar det för mycket, men då stänger vi öv's tillämpliga ventiler temporärt

Dessutom har jag i den andra skorsten tvÃ¥ kanaler  frÃ¥n gamla kombipannan och enn pannmur i källaren som stÃ¥r öppna för att säkerställa ventilation där nere. De var stängda när vi köpte huset och trätaket var fuktskadat. Tilluft genom otät dörr, fönster och ett pÃ¥ ventiler. Nu är det helt torrt Ã¥ret runt i källaren.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2012, 08:13:04 »
Jag har också självdrag i mitt hus byggt -42.
Fungerar mycket bra fast vi inte använder skorstenen mer.

Skall man börja lägga pengar på forcerad vent så måste man räkna på någon form av återvinning samtidigt.
Att bara köra F-luft utan återvinning kostar pengar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2012, 10:24:25 »
Inomhusklimatet är bättre med mek. frånluft. En del värme blåses rakt ut, men att installera återvinning skulle inte betala sig för oss. Meningen med livet är inte att i alla lägen minimera kostnader. Man måste leva också...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2012, 10:35:32 »
Inomhusklimatet är bättre med mek. frånluft. En del värme blåses rakt ut, men att installera återvinning skulle inte betala sig för oss. Meningen med livet är inte att i alla lägen minimera kostnader. Man måste leva också...

Ja du har sÃ¥ rätt  Thumbsup
Att ha god komfort med exempelvis en AC i huset är ju inte direkt lönsamt men det ökar komforten och man trivs bättre i huset, sover bättre pÃ¥ sommaren och därmed blir piggare pÃ¥ dagen  Thumbsup
Tyvärr finns det alltför mÃ¥nga snÃ¥ljÃ¥par som inte skulle kunna tänka sig att investera i typ en AC för 4000kr och fÃ¥ en merkostnad pÃ¥ 1000kr om Ã¥ret för att fÃ¥ behagligare komfort i huset, tyvärr ska de snÃ¥lisarna även klaga pÃ¥ de som tar den kostnaden och berätta hur onödigt dyrt det är för att fÃ¥ det behagligare under sommaren  huvuddunk
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2012, 22:41:53 »
Ett hus från -35 borde ha ventiler, fast möjligen för få.
Efter att ha levt med FTX-system i 27 år kändes det som ett paradis att komma till ett gammalt hus på landet med bara mekanisk frånluft från våtutrymmen. Helt tyst i sovrummet... äntligen!

Om ett FTX system låter så är det felbyggt..=)
Är knäpptyst i mitt hus åxå, med FTX.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2012, 22:58:47 »
Ja du har sÃ¥ rätt  Thumbsup
Att ha god komfort med exempelvis en AC i huset är ju inte direkt lönsamt men det ökar komforten och man trivs bättre i huset, sover bättre pÃ¥ sommaren och därmed blir piggare pÃ¥ dagen  Thumbsup
Tyvärr finns det alltför mÃ¥nga snÃ¥ljÃ¥par som inte skulle kunna tänka sig att investera i typ en AC för 4000kr och fÃ¥ en merkostnad pÃ¥ 1000kr om Ã¥ret för att fÃ¥ behagligare komfort i huset, tyvärr ska de snÃ¥lisarna även klaga pÃ¥ de som tar den kostnaden och berätta hur onödigt dyrt det är för att fÃ¥ det behagligare under sommaren  huvuddunk

Nu är det ju skillnad på en kontors AC som ger kallt i sovrummet (och måste stängas av innan man går och lägger sig för att den låter så in i h-vete) och FTX-ventilation för hela huset som kanske skall sitta där husets livslängd och helst vara ljudlös ::)

Du vet väl att en FTX växlar åt andra hållet också, när det är 30 ºC ute och 20 ºC inne?

Jag är ingen snålis utan kör en poolpump på 300w 24h/dygn från juni till september.
Det är också komfort om man tycker om att bada.
Tror du inte det finns folk som gnäller om onödigheten i det också?

Infravärme på uteplatsen, datorer som snurrar dygnet runt (6st), dyrt som fan i hushålls el.

Om man bygger nytt så skall man självklart bygga något energisnålt när man ändå investerar pengar, precis som man köper en bil som är bränslesnål.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2012, 23:44:38 »
Citera
Att ha god komfort med exempelvis en AC i huset är ju inte direkt lönsamt men det ökar komforten och man trivs bättre i huset, sover bättre pÃ¥ sommaren och därmed blir piggare pÃ¥ dagen 
Tyvärr finns det alltför mÃ¥nga snÃ¥ljÃ¥par som inte skulle kunna tänka sig att investera i typ en AC för 4000kr och fÃ¥ en merkostnad pÃ¥ 1000kr om Ã¥ret för att fÃ¥ behagligare komfort i huset, tyvärr ska de snÃ¥lisarna även klaga pÃ¥ de som tar den kostnaden och berätta hur onödigt dyrt det är för att fÃ¥ det behagligare under sommaren 

Exakt! Thumbsup
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2012, 23:53:57 »
Om ett FTX system låter så är det felbyggt..=)
Är knäpptyst i mitt hus åxå, med FTX.

Vi har bott i moderna lägenheter där hela systemet drivits av köksfläkten. Det kanske blir skillnad om man har separat fläktsystem med fläkten på vinden eller nåt sånt. Fast helt tyst kan det inte rimligen bli om man har både utsug och inblås. Det tror jag inte på. Det är ju inte helt tyst med vår frånluftsfläkt i de rum där den suger ut...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2012, 07:46:17 »
Om ett FTX system låter så är det felbyggt..=)
Är knäpptyst i mitt hus åxå, med FTX.

Dogge

Jag tror det där är väldigt subjektivt, jag märker direkt då jag kliver in i ett FTX hus, men efter en stund så vänjer man öronen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera FTX i gammalt hus ?
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2012, 09:44:36 »
Är det nån skillnad på ljud med F, FT eller FTX? Är det ljudet från tillluftströmmarna man hör med FTX, eller är det fläktarna som låter?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!