Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine vätska, blandning eller köpställe  (läst 3390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jugge

  • Glad amatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Brine vätska, blandning eller köpställe
« skrivet: 01 juli 2008, 11:27:34 »
Hej!

Börjar bli klar med installationen av frikylan nu och ser fram mot lite sval luft  *roflmao*

Har dock en enkel (troligen för att utom mig) fråga. Nu när jag utökat kollektorslingar med ett antal meter 22 mm kopparör, så måste jag ju fylla på med mer brine vätska. Var kan man köpa sådan eller går det att blanda själv?

Har planerat att pumpa in vätskan via en serviceventil och med hjälpa av en mindre handpump (ombyggd ogräs-spruta). Är det något jag bör tänka på?

Mvh
Jugge
1½ plans villa med källare (180+100 m2). IVT C8 120 meter berghål.
RHOSS 011 R6 Fläktkonvektor (6KW) för frikyla på övervåningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brine vätska, blandning eller köpställe
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2008, 12:39:30 »
HAr du tryckkärl på brinesidan?
Annars måste du se till att trycksätta systemet med minst det tryck som lyfthöjden till din fläktradiator sitter på + ca 2-3 hg.
Var man köper brine vet jag inte, men den som installerade din värmepump bör ha att sälja.
Annars kan du höra med första bästa installatör, de flesta har nog någon dunk med lite sprit.

Själv hade jag sparat en dunk färdigblandad brine som jag använde av när jag installerade frikylan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jugge

  • Glad amatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine vätska, blandning eller köpställe
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2008, 13:01:54 »
Jag har ett plastkärl som jag uppfattar som ett tryckkärl. Vidare har jag monterat en manometer på kollektorröret, just för att kunna avgöra vilket tryck jag har i systemet.
För övrigt har jag monterat en automatisk avluftning högst upp, vid konvektorn.
1½ plans villa med källare (180+100 m2). IVT C8 120 meter berghål.
RHOSS 011 R6 Fläktkonvektor (6KW) för frikyla på övervåningen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!