Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erbjudande om Ecodan sw75  (läst 4543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Erbjudande om Ecodan sw75
« skrivet: 17 september 2017, 15:02:52 »
Hej
Jag har fått ett erbjudande att köpa en Mitsubishi Ecodan SW75 split luft/vatten. Det har ju kommit en ny med 3 fas kompressor o det är ju det alternativet jag eg var mest sugen på, har kollat på Thermias lösning o även varit inne på bergvärme men det är ju svårare o räkna hem med vår förbrukning enl nedan.. Erbjudandet är att köpa denna för 50 000kr +installation. Den är helt ny o markstativ ingår. Firman som är en av de största häromkring tror installationen går på ca 10 000kr efter rot om jag placerar utedel o förbereder för innedel. Thermia låg på 90 000kr med installation.
Är det en bra lösning? Är det kass med 1 fas pumpen så det är bättre o sikta på en med 3 faser eller hur mkt effekt gör den av med runt 0 grader osm det oftast är häromkring känns det som vintertid? Den har zubudan teknik va? Bor i v Götaland o inte ofta det är under -15 grader här direkt. Kör idag med en kina luftvärmepump o vi klarar vårt 80 tals hus på 14500kwh inkl all el. Har idag en ren elpanna från när huset byggdes o börjar bli dags o kanske byta innan den havererar tänkte jag.
Erbjudandet gäller bara tills imorgon då den läggs ut offentligt för försäljning så snabba svar tack;)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #1 skrivet: 17 september 2017, 15:40:56 »
Den modellen är inte Zubadan utan går ner till -20 °C som de flesta av dem. Bor man i Götaland är det inget problem. SCOP skiljer knappt något mellan gamla och nya varianten men det nya är nog bättre vid -15 °C och så. Nya modellen är ju också snyggare förutom att den går att få med 3-fas. Den gamla ska avsäkras 1 x 16/20 A och 20 A 1-fas passar inte så bra i Sverige men med mycket god planering i el-skåpet går det att hantera om huvudsäkringarna räcker till.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #2 skrivet: 17 september 2017, 15:51:18 »
Jasså är den inte?
Inte hittat nånstans vad den ger för
effekt vid -15 grader. Men funkar ju säkert vid de flesta lägen här.
Är ju surt med en fas känner jag. Är man 6 st i familjen så krävs ju tvättmaskin o disk rätt fekvent samt att man inte vill behöva tänka på utetemp när
man lagar mat;)
Men tyckte du priset gjorde det intressant eller ska man lägga till 25000kr för o få 3 fas?
Har varit mest inne pÃ¥ bergvärme dÃ¥ detn extra investeringen känns som det höjer värdet pÃ¥ hiset men vet inte.  Vad är livslängden pÃ¥ en luft/vatten tro?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #3 skrivet: 17 september 2017, 16:24:17 »
Den nya modellen ger 7 kW värme vid -15 °C ute och 45 °C framledningstemperatur, vet tyvärr inte vad den gamla modellen ger. Nya modellen har en större utedel än den gamla (104 kg mot 75 kg) och det brukar ge bättre prestanda vid minusgrader. Nackdelen med luft/vatten är väl att man normalt behöver byta både innerdelen och utedelen när den sistnämnda gjort sitt. Kan gissa på en livslängd om drygt 15 år? Sc:,h Bergvärme kan hålla lite grann längre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #4 skrivet: 17 september 2017, 16:51:58 »
Ok därför det var svårt o hitta data på den gamla pumpen. Känslan är
ju att det blir lite knasigt när kompressorn hår på max eller 75% som går
o ställa in för o ha huvudsäkring 16A och elpatronerna ska in då kan det inte
vara många Ampere kvar på den fasen direkt:/
Förmfinns ingen inbyggd effektbegränsare i den så sett eller?
Fler som har erfarenhet av Mitsubishi's luft/vatten. Är
ju mest liftvärmepumpar man hört om att som är väldigt
bra kvalite på.
Tycker ärligt talat att 15 års livslängd är otroligt kort rent krasst med mindre risk för haveriet borde ju en ren elpanna vara
om den jåller säg 35 år o kostar knappt hälften.
 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #5 skrivet: 17 september 2017, 17:50:17 »
Du tjänar aldrig igen mellanskillnaden på 25000:-

Den stora skillnaden mellan gamla SW75VHA och nya SW75YAA är ljudnivån på utedelen som är markant behagliggare på den nya och det kan man nästan "se" om man har båda framför sig :-)

Mitsubishi verkar ha dragit ner effektuttaget något på dom nya YAA men dom är lite effektivare.

En vettigt dimensionerad och prissatt  luft/vatten tjänar man igen, olika frÃ¥n fastighet till fastighet hur mÃ¥nga Ã¥r det tar givetvis.

Får du till belastningen i elcentralen så kör på den "billiga" SW75 om ni inte ljudnivån är en mycket viktig faktor.
Har haft den gamla och nu den nya ;-)


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #6 skrivet: 17 september 2017, 17:57:06 »
TS Comfort AB
Nä det har du rätt i att det är svårt o tjäna in den pengen. Samtidigt som det är lite surt med enfas kompressor, finns det verkligen ingen kurva där man ser ampereförbrukning beroende på temperatur eller effektförbrukning? Jag menar drar den under 10 A ner till -10 grader är det ju inget större problem eller?
Har aldrig hört den igång, låter den mkt? Tanken var o ha den på garageuppfarten som är yttervägg mot köket så bör inte störa oss i sovrummen som är på andra sidan huset.
Ger den mkt vatten ifrån sig eller funkar det o göra en "grusbädd eller bör man ansluta den till dagvattnet? Iom att den isf ska stå på en uppfart så vill jag inte ha något vatten som rinner ner där.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #7 skrivet: 17 september 2017, 18:15:29 »
Innerdelen har en el-patron pÃ¥ 9 kW vilket drar 13 A per fas. Nya modellen med 3-fas drar upp till 11,5 A per fas. Totalt 24,5 A per fas i absolut värsta fallet som troligen aldrig kommer att inträffa. 16 A huvudsäkringar passar dÃ¥ligt med luftvattenvärmepump även om porslinssäkringar tÃ¥l ganska mycket överlast. (Med bergvärme gÃ¥r det lite bättre med 16 A huvudsäkringar). Vad jag vet har Mitsubishi ingen effektvakt som skyddar huvudsäkringarna. När det blir kallt ute sjunker COP och ger utedelen 7 kW värme och COP är 2 blir elförbrukningen till utedelen ca 3,5 kW. Med 3-fas blir det  5 A per fas och med 1-fas 15 A pÃ¥ den fasen.

Hanteringen av kondensvattnet är mycket viktigt särskilt på vintern. Kan bli mycket is annars. Isolerad avloppsslang med värmekabel i ner till stenkista på frostfritt djup eller anslutning till dagvattnet är lämplig metod.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #8 skrivet: 17 september 2017, 19:21:38 »
Om den lÃ¥ter mycket är en definitionsfrÃ¥ga och beror även mycket pÃ¥ hur den är placerad,  ljud kan studsa om det tex är är husväggar eller liknande framför
Ljudet är luften som gör och det stör dÃ¥ mest  framÃ¥t sÃ¥ ni tänker pÃ¥ om grannen har sitt öppna sovrumsfönster där ;)

Mitsubishi har mycket riktigt ingen inbyggd effektvakt.

Hade själv lite problem med snebelastning med 1-fas modellen tills elektrikern mätte upp dom andra förbrukarna och gjorde små ändringar och sedan var det problemfritt med 3x20 som jag har in.
Dagens tvätt/torktumlare av den lite bättre sorten och dylikt är ganska snåla
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #9 skrivet: 17 september 2017, 21:55:04 »
Mkt bra svar hittills.
Är
dock villrådig.
Känns dock som att gå ner till 16A huvudsäkring är svårt med en luft/vatten o kanske med en bergvärme lösning.
Det är över 2000kr i besparing per år för mig.
I just detta fallet skiljer det ju massor upp till en bergvärmepump då den kostar 60000kr o berg 120000kr men frågan är om komforten för de 60000kr är värda investeringen ändå. Bor man i huset länge till så kan det ju löna sig o borra o man slipper utedelen som låter. Inte lätt detta.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #10 skrivet: 17 september 2017, 23:27:45 »
Livet ska inte vara lätt ;)

Fördelen med berg är att man slipper en utedel och kondensvattnet som blir.
Ska man låna pengar för ett byte så får man räkna in räntekostnader också på det dyrare alternativet, just nu inte många kronor men beror på vad räntan blir framöver.
Har man pengarna sÃ¥ kan man även köpa en luft/vatten för 60000:- och stoppa in dom 60000:- som "blev över" jämfört med bergvärme i en liten spekulation i ett par aktier eller aktiefond och kanske tjänar betydligt mer pÃ¥ det än vad bergvärmepumpen skulle ge i extra besparing  tummenupp
Om man nu är lite gamler och framför allt har rÃ¥d att gambla  och att ljudet eller vattnet inte är helt avgörande förstÃ¥s!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #11 skrivet: 18 september 2017, 05:44:03 »
Ts Comfort
Haha ja sant men å andra sidan kunde man ju satsa 120 000kr i aktier o tjäna ännu mer än vad värmepumpen genererar.;)
Tänkte mer om borrhålet höjer värdet för
huset mer dÃ¥ det finns kvar även efter pannan havererar. Verkar ju dock som en bergvärmepump kostar lika mkt o byta ut som en luft/vatten när den dagen kommer.  Var dock lite skeptisk dÃ¥ alla bergvärmepumpar av mindre modell var on/off när de var här i somras för offertberäkning. Man behövde upp över 140 000kr för o fÃ¥ en Thermia inverter bergvärmeanläggning.
I det fallet var tydligen on/off bäst då det var mindre delar som kunde gå sönder. När det gäller luft/vatten är det tvärtom inverter som gäller. Men är väl försäljarsnack mest antar jag.
Ang dräneringsvatten för Sw75 . Är
det med ett tråg under som man kan docka på ett rör eller måste man köpa till det?
Ställer jag den där jag tänkt så är det "bara" och dra in spillröret bakom utedelen i garaget o ansluta det mot ett avlopp som finns där. Men man behöver väl ha nån typ av frysskydd på röret den biten ute antar jag.
Vilken dimension är det tänkt att röret ska ha?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #12 skrivet: 18 september 2017, 09:30:23 »
Man kompletterar med ett tråg under utedelen som innehåller en värmekabel och sedan drar man rör/slang dit man vill leda vattnet och även slang/rör bör ha kabel så det inte fryser ihop i slangen.
Mitsubishi har en variant men kanske inte är den billigaste.

Värmekabeln för tråget om jag inte minns helt galet kan man lägga in på kretskortet så den bara är igång under själva avfrostningen och 10 minuter efter så den inte ligger på konstant och kostar pengar

Kan vara att bergvärme höjer värdet på huset men det beror nog på vilken köpare det är.
En låg förbrukning generellt höjer nog priset oavsett aggregat tror jag.

Ja visste man till 100% om att 120 lakan skulle ge bättre avkastning pÃ¥ aktier än minskad  förbrukning sÃ¥ är det en ide  ;)
Dock en ganska vansklig chansning om man inte är Saida !
« Senast ändrad: 18 september 2017, 09:42:28 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #13 skrivet: 18 september 2017, 10:08:38 »
Jag har satt 20 mm PEM-slang från tråget ner till stenkistan under betongfundamentet som utedelen står på. Med rörisolering utanpå och självreglerande värmekabel inuti. Blir tajt med utrymmet i slangen men det fungerar eftersom det inte är enorma mängder vatten. (Det gäller att ta bort löv och annat som kan samlas i tråget). 20 mm PEM gick precis att böja som jag ville, annars ger 25 mm PEM bättre utrymme men är styvare. Kan även tänka mig att 3/4-tums trädgårdsslang med rörisolering utanpå skulle fungera om man behöver en mjukare slang med kortare böjar till avloppet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande om Ecodan sw75
« Svar #14 skrivet: 18 september 2017, 16:13:26 »
Ok men man får
med uppsamlingsplåt med pumpen då eller?
SÃ¥ ansluter man bara en slang menar ni?
eller måste man köpa plåten med?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!