Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Duo 8 problem med El patron  (läst 6047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikskenne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Duo 8 problem med El patron
« skrivet: 21 augusti 2016, 21:56:54 »
Hej!
Jag har en Thermia Duo8 ca 13 år gammal som larmar för "Tillsats utlöst" jag har mätt upp överhettningsskydd och det är ok, kollat faser och det är ok Reglerkortet heter 901510.När jag försökte köra på el så funkade det inte. Att köra enbart kompressorn går bra.
Nästa steg i felsökning var att koppla bort elpatronen då funkade det att köra på auto, höll på att köpa ny patron men som tur var(tror jag i varje fall) så avvaktade jag ett tag. Till min förvåning så blåste säkringarna på helgen 14 dagar senare, bytte säkringar o startade upp, på helgen 14 dagar senare samma sak.Började fundera på detta med (legionelle skyddet) elpatronen skall tydligen gå in ibland och pressa upp temperaturen en bit över 60 grader, Googlade runt och hamnade på detta forum och hittade ett inlägg som handlade om exakt det problem som jag nu har, där nämndes en extern effektvakt, denna letade jag efter men kunde inte hitta, Hamnade nere på reglerkortet 901510 och på högersida på detta kort sitter reläer, bla ett som är märkt (TVV) 6Kw, kopplade bort detta o testade att köra på bara elpatronen och det funkade, patronen höjde tempen på tappvattnet, kopplade över på auto och det funkar bra,
Idag är det 14 dagar sedan och elpatronen slog till i läge (legionella skydd) väntade i ca 5 timmar och tappvattnet hade en temp på 55 grader och verkade inte vilja stiga mer så jag kopplade om från auto till manuell och tillbaka till auto och elpatronen gick ur drift och anläggningen åter i auto.
Efter detta lång inlägg så är frågan vet någon vad detta relä har för uppgift och om någon har tillgång till elritningar på denna anläggning,
Strax innan detta med "tillsats löst" problemet började så bytte jag mjukstarts kontaktorn mot ett
utbyteskort som jag köpte av en Thermia installatör , trots att jag kom med kontaktorn i handen, alltså felsökning var avklarad så satte han upp 670kr i konsult arvode på fakturan för att vi stod o snackade "skit" i en kvart i samband med att han plockade fram kortet så jag är inte så pigg på o prata med honom igen, risken finns att jag inte kan lösa kommande konsult arvode om han behöver använda hjärnan lite.
SÃ¥ om nÃ¥gon vänlig därute kan ge mej lite vägledning sÃ¥ vore jag tacksam    [/size]

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2016, 06:50:14 »
Hej! Vet inte om du har fått det att fungera?Knappen för överhettningsskyddet TA1 är lite lurigt när dom löser ut på dom äldre maskinerna så löser TA1 ut så måste man trycka in knappen hårt för att återställa.Vid legionella körning så startar den kompressorn för att sedan så körs den på patron tills toppgivaren når 60 °C.Mao så kan inte kompressorn köra mer än runt 50-55 °C så det är därför när den toppar vid legionella med patron.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2016, 08:48:21 »
Hej!
Jag har grävt i manualen men hittar inte beskrivda komponent, tyvärr kan jag inte bifoga hela manualen, men här är ett utklipp.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Diplomatisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #3 skrivet: 21 september 2016, 14:00:02 »
Det låter som att du eventuellt har problem med 6kw slingan i elpatronen, ta dit en elektriker som får resistansmäta slingan direkt i kontakten under elpatronen. Du ska ha ca 50 Ohm om du mäter mellan alla 3 stiften i kontakten. Kablarna är märkta med 6kw. tummenupp


Utloggad erikskenne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2017, 14:04:23 »
 tummenupp Tack för era svar det har varit till stor hjälp, varit sjuk ett tag men skall med hjälp av era svar gÃ¥ igÃ¥ng igen och försöka fÃ¥ ordning pÃ¥ detta.

Mvh
Kenneth Eriksson

Utloggad erikskenne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2017, 15:52:05 »
Hej igen
Elpatronerna går fortfarande inte att köra, trodde att det skulle vara ok efter byte av
mikrorelät men icke. till allt elände så slocknade displayen men med hjälp av detta forum
så fixade det sig, 2 nya kondingar så vart den som ny.
Elpatroner...
1. När jag kör bara VP så är allt ok.
2. Omkoppling till Auto så börjar gröna led att blinka. efter en stund kommer tillsats löst.
3. Kör jag på tillsatsvärme så ryker huvudsäkringen,alltså matningen till huset.
Jag har riktiga elritningar på anläggningen och kan följa dessa.
Överhettnings skyddet T1 löser inte ut och mellan T1 och värmepatronerna sitter E1 och E1-L1 och jag kan inte bli helt klok på dessa units. Jag tror att det är Dantrafo som sitter längst ner på regulator(styr)kortet
den ena av dessa blir väldigt varm när jag testar att köra El tillsatsen.
Det kan tilläggas att jag har provat att koppla bort värme patronerna och provkört med samma resultat dvs samma säkring rycker.

Jag har även ohm mätt slingorna, 3Kw slingan har 56ohm stabilt och 6Kw slingan har 111ohm stabilt värde, så dessa borde vara ok.

Jag har varit inne i servicemenyn och kört både 3 och 6Kw slingorna och reläerna drar fint, inget larm o ingen säkring gick sönder. Detta förstår jag inte riktigt hur det går till, kan det vara så att det bara är reläerna som testas utan last.
Har ni några goda råd är jag tacksam.

Mvh
Kenneth

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2017, 16:24:53 »
Hej!
Låter som att det är relä/kontaktor som spökar.
Men det är mysko att det funkar i testläget, på min är det samma sak som att styrkortet drar reläet, dvs med spänning till elpatroner på.
Jag får inte ihop det men mitt tips är att koppla ur själva kontaktorerna helt och testa då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erikskenne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2017, 16:47:08 »
Hej Tack för svar.

Det som är skumt är att det finns inga kontaktorer utanför styrkortet, det är detta som är så
lurigt.

Utloggad erikskenne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2017, 16:51:33 »
Bilden la sig ner o vilade antagligen.

Det finns bara en kontaktor till VP och ett mjukstartskort, i övrigt så är det tomt bortsett från
Styr o reglerkortet. Skall se om jag kan fixa upp en bättre bild.

Utloggad erikskenne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2017, 17:14:40 »
Det enda jag kan se att dom 2 trafo på styrkortet måste vara kopplade till elpatronerna eller är jag helt ute o cycklar. Under motor kontaktorn sitter en mjukstart till VP.

Utloggad erikskenne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2017, 17:17:18 »
Begriper inte varför bilderna lägger sig ner, men hoppas det funkar ändå.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2017, 09:07:32 »
Ser ut som att de sitter inbyggda i IO-kortet.  Sc:,h
I sÃ¥ fall gÃ¥r det nog inte att koppla ur dom helt, tyvärr har jag inget tips pÃ¥ hur man kan felsöka vidare.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erikskenne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #12 skrivet: 19 augusti 2017, 15:06:55 »
Hej Carl

Jag hade fel, kortslutningen sitter i kretsen till 6Kw insatsen. Idag testade jag att köra manuellt igen och
då gick säkringen. Skiljde fysiskt av El insatserna och satte i en ny säkring och testkörde, säkringen gick
igen. Dvs felet sitter inte i själva värmaren utan innan. Eftersom jag inte har några externa kontaktorer
för slingorna så kan jag inget annat än att dra slutsatsen att styrning o kraft kommer från "styr/Rgulator kortet. Och då måste det vara dom blå Dantrafo som sitter längst ner på kortet som har gett sig.
3 kw slingan gick att testköra helt ok. Och med tanke på att den ena trafon blir väldigt varm så satsar jag på att byta den.
Skall varsko resultatet här framöver, kanske kan det hjälpa någon annan i framtiden.
Om det nu lyckas vill säga. :)

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #13 skrivet: 19 augusti 2017, 18:47:08 »
Kolla hur det ser ut på baksidan av kortet , kan vara bränt där , det syns rätt bra om varmgång är på gång

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #14 skrivet: 20 augusti 2017, 23:33:17 »
Hej,
De blåa transformatorerna matar styrkortet med lågspänning, har inget med tillsatskretsen att göra.
Tillsatsen är 400V 3-fas. En fas på varje effeksteg är kopplad hela tiden och de två andra faserna till varje steg bryts av relän på styrkortet om jag inte minns helt galet.

/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!