Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba Polar 2 Ras 13  (läst 35269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #45 skrivet: 03 mars 2012, 07:49:49 »
Tack för den informationen . Inatt har vi haft 7 minusgrader men när jag gick upp nu kl 7.00 21,5 i rummet längst bort
inställt värde är 22 grader så det verkar lovande, har iaktagit en lite underlig sak med förmodligen innerdelen när den avger mer värme vid kyla finns emellanåt ett högfrekvent ljud som kommer och går försvinner vid högre utetemp kan det vara ett ljud från utedelen som transporteras till innedelen??? eller är det fler som upplever detta MVH Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #46 skrivet: 03 mars 2012, 07:57:48 »
Tack för den informationen . Inatt har vi haft 7 minusgrader men när jag gick upp nu kl 7.00 21,5 i rummet längst bort
inställt värde är 22 grader så det verkar lovande, har iaktagit en lite underlig sak med förmodligen innerdelen när den avger mer värme vid kyla finns emellanåt ett högfrekvent ljud som kommer och går försvinner vid högre utetemp kan det vara ett ljud från utedelen som transporteras till innedelen??? eller är det fler som upplever detta MVH Nisse motor

Det kan det vara. Du skrev tidigare att den var monterad som den gamla? Är det vägghängt på trävägg och korta rör?

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #47 skrivet: 03 mars 2012, 08:13:57 »
Hej jo den är vägghängd, killen som monterade sa att han ville använda åtminstone 2m på rören då pump och utedel sitter vägg i vägg vilket inte var gjort på Panasonicen just för att undvika ljud. Ljudet kommer oftast efter en avfrostning för att efter drift försvinna helt . Mvh Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #48 skrivet: 03 mars 2012, 09:02:10 »
Hade du kortare rör än 2m på Panasonicen ??
Kortast rekomenderad rörlängd är 3m (utedelen förfylld för 7m rördragning)
2,5m har vi provat vara kortast möjliga längd för att det ska fungera bra (avfrostning , arbetstryck , ljud)

Toshiban är förfylld för upp till 15m rördragning så den borde lida än mer av väldigt kort rördragning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #49 skrivet: 03 mars 2012, 09:30:41 »
Ok Panasonicen förmodligen räknat till innerdel c:a 1,5 m max precis som du skrev tidigare efterfylldes pumpen efter installationen 2006 fungerade därefter bra det är nog mest avfrostningskonstruktionen som fick mig tröttna på den, pumpen kommer sannolikt monteras i vår dotters 2 våningshus på andra våningen hon har en IVT på första planet som fungerar bra men klarar ej hela huset . Toshiban är nog c:a 3,5 m rörlängd då montören lagt den i slinga bakom utedelen sitter nu vid pumpen när tempen stigit ute C.a 1 minus nu pumpen gått 2 timmar ingen avfrostning och nu heller inga ljud MVH Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #50 skrivet: 03 mars 2012, 09:41:11 »
Se till att det blir runt 3m som lägst på XE9:an , ska den sitta på en övervåning så lär det inte bli kortare än så.
Stäng av dammsugaren och gör rent filtren manuellt istället.
Panasonics tekniker  har valt lite väl täta intervaller för avfrostningen pÃ¥ sina modeller.

Om det snöar får du hålla lite koll så att det inte bildas snödrev på rörslingan bakom utedelen som då minskar lufttillförseln.
Gäller främst om det är kort takutsprång eller om det normalt blåser mot den fasaden
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #51 skrivet: 03 mars 2012, 11:51:04 »
Ok Har pumpen under tak så snön blir nog inget problem tack för informationen, montören av nya pumpen verkade väldigt seriös hade synpunkter på monteringen av Panasonicen att det var så korta rör MVH Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #52 skrivet: 03 mars 2012, 12:08:08 »
Tack för den informationen . Inatt har vi haft 7 minusgrader men när jag gick upp nu kl 7.00 21,5 i rummet längst bort
inställt värde är 22 grader så det verkar lovande, har iaktagit en lite underlig sak med förmodligen innerdelen när den avger mer värme vid kyla finns emellanåt ett högfrekvent ljud som kommer och går försvinner vid högre utetemp kan det vara ett ljud från utedelen som transporteras till innedelen??? eller är det fler som upplever detta MVH Nisse motor

Beroende på väggkonstruktion så kan väggen komma i självsvängning vid vissa frekvenser för att sedan dö ut när kompressorn varvar mer och således ändrar frekvens, vet inte om din pump är stum monterad på konsolerna eller om du kanske har hårda vibrations dämpare?, finns i så fall mjukare att inhandla samt att det åxå finns en fjäderdämpare som tydligen skall vara riktigt bra, kostar runt 500:-

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #53 skrivet: 03 mars 2012, 14:57:28 »
Ok möjligen är det så, det som skrämmer en är ju fläktlager men det kan väl knappast förekomma fortfarande pumpen låg förpackad i kartong och har ju bara används i 1vecka nu 5 plusgrader inga ljud som stör.Dessutom 5 års totalgaranti så man behöver ju inte oroa sig som sagt. Hälsn Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #54 skrivet: 03 mars 2012, 15:27:09 »
Satte inte montören dämpare? Vad är det för vägg?


Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #55 skrivet: 03 mars 2012, 15:34:54 »
Det är trävägg dämpare finns Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #56 skrivet: 03 mars 2012, 15:40:05 »
Fläktlager problem lär du inte ha då dessa nu förhoppningsvis är utrotade !!
Gamla Polar 1 tillverkad före 2008 var nog dom sista som hade stora kända problem.

Din kommer via Ventilationsutveckling med den 5 åriga totalgarantin så skulle det vara något som knasar så inträffar det med största sannolikhet innan dessa 5 år, värre för dom som handlat paralellimport med 2 års garantin.

Verkar inte skilja sÃ¥ mycket i pris mellan ventilationsutveckling med 5 Ã¥rs totalgaranti och dom paralellimporterade med 2 Ã¥rs garanti om man läser vad folk har gett för sina maskiner sÃ¥ det är ett mysterium varför kunder väljer att spara knappt 1000:- pÃ¥ 3 Ã¥rs totalgaranti  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #57 skrivet: 03 mars 2012, 16:05:20 »
Det är trävägg dämpare finns Nisse motor

Trävägg är lurigt, kan bli som en högtalarlÃ¥da. Svängningarna kan komma bara vid vissa frekvenser/varvtal.  Vibbdämare brukar fungerar, men ibland mÃ¥ste det till markstativ.
Du får be montören komma och titta/lyssna om det blir kallt igen i år.

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #58 skrivet: 03 mars 2012, 16:16:02 »
ok blir det mer störande ljud får det bli så senaste dygnets förbrukning 42 kw kört diskmaskin tvätt torktumlare m.m
inatt hade vi 7 minusgrader det tycker jag är helt ok kan tillägga att vi har också Nibe fighter 100p frånluftsåtervinning
 den installerades för 3 Ã¥r sedan har gÃ¥tt oklanderligt hälsn Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #59 skrivet: 05 mars 2012, 08:49:23 »
Angående Toshibas avfrostning.
Toshiba släpper sin mellanlagrade tempjämförelse och kör täta avfrostningar när de kommer in i "B zone".

Tittade i service manualen för SKVP2/SAVP2 nu pÃ¥ morgonen. Ögonbrynen Ã¥kte upp när jag kom till stycket som rör avfrostningsautomatiken. Tyckte den var identisk med min egen gamla JKVP/JAVP.  Det var den. "B zone" vid -20°C o 27 minuter som gräns.
Då tog jag hem dito för PKVP/PAVP som tråden berör och blev än mer förvånad. Den har förvisso sin "B zone" vid -26°C o 37 minuter men har en "D zone" inlagd redan vid -11°C och neråt som begränsar driftstiden till 90 minuter.
SKVP/SAVP har sin "B zone" vid -25°C o 29 minuter.

Bifogar sidorna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!