Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar mitt värmesystem/ventilation?  (läst 1513 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas I

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur fungerar mitt värmesystem/ventilation?
« skrivet: 21 januari 2018, 16:58:03 »
Hej!

Jag  och min fru flyttade in i vÃ¥rat hus i November 2017 och har ingen erfarenhet av detta uppvärming/ventilationssystem. Systemet verkar fungera = hÃ¥ller huset varmt men det verkar  väldigt oeffektift (DYR UPPVÄRMNING). Elräkning pÃ¥ 3700 för December mÃ¥nad. uppvärmning och hushÃ¥llsel. Bor i Uppsalatrakten.

Jag funderar hur mitt värme/ventilationssystem fungerar?

Jag har en Nibe fighter 200p frånluftvärmepump som värmer tappvatten och även vatten till mitt Värme/ventilationssystem som är ett CTC LVA 1 aggregat. ( endast radiatorer i badrummen och tvättstuga)

Lva1 an blåser in varm luft genom ventiler i taket. Den suger in friskluft utifrån som värms dels från varmvattnet som Niben förser den med och dels med eluppvärmning av tillluften.

Det jag funderar över är hur det fungerar med ventilationen. När jag Eldar i kamin för att avlasta värmesystemet nu på vintern och vrider ner termostaten innomhus så sjunker fläckthastigheten i tilluftaggregatet? är det normalt? När jag inte Eldar och det blir kallare ute så hör man att det är full snurr på tilluften. Men hur påverkar det här ventilationen? slutar min ventilation att fungera när jag eldar?
Jag har funderingar på att instalera en luft/luft värmepump för att sänka mina driftkostnader men är rädd att jag förstör ventilationen i huset.

Hoppas någon kan förklara hur det här fungerar för mig.

Mvh Andreas I

 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar mitt värmesystem/ventilation?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2018, 19:26:09 »
Hej! Så länge fläkten i NIBE Fighter 200P går konstant med rätt inmätt inställning för husets storlek skulle jag inte vara orolig för själva ventilationen. Om också kompressorn fungerar och går konstant hela vinterhalvåret samt för lite värme och varmvatten på sommarhalvåret så sparar den 6000 - 7000 kWh/år på elräkningen. Hur stort är huset och när är det byggt? Hur många kWh el gick det åt i december (# kr säger inte så mycket).

Visste inte att LVA1 kunde reglera cirkulationsfläkten efter temperatur? Trodde den var konstant inställd. För att minska el-förbrukningen är det en bra idé att sätta in en luftluftvärmepump. Om värmepumpen värmer där LVA1 tar in sin cirkulationsluft så hjälper LVA1 till att sprida värmen i huset. Dess el-värmare kan gå mindre. Ofta brukar man dock sätta en luftluftvärmepump ovanför entrédörren i hallen om värmespridningen därifrån fungerar bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreas I

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar mitt värmesystem/ventilation?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2018, 19:29:21 »
Hej! Så länge fläkten i NIBE Fighter 200P går konstant med rätt inmätt inställning för husets storlek skulle jag inte vara orolig för själva ventilationen. Om också kompressorn fungerar och går konstant hela vinterhalvåret samt för lite värme och varmvatten på sommarhalvåret så sparar den 6000 - 7000 kWh/år på elräkningen. Hur stort är huset och när är det byggt? Hur många kWh el gick det åt i december (# kr säger inte så mycket).

Visste inte att LVA1 kunde reglera cirkulationsfläkten efter temperatur? Trodde den var konstant inställd. För att minska el-förbrukningen är det en bra idé att sätta in en luftluftvärmepump. Om värmepumpen värmer där LVA1 tar in sin cirkulationsluft så hjälper LVA1 till att sprida värmen i huset. Dess el-värmare kan gå mindre. Ofta brukar man dock sätta en luftluftvärmepump ovanför entrédörren i hallen om värmespridningen därifrån fungerar bra.

Hej och tack för svar.

I både november och december månad så förbrukade vi 92kwh i snitt per dygn. Huset vi bor i är ett enplanshus på 121 kvadrat. Huset är byggt 1989.
Idag har vi eldat igen och så fort temperaturen kommit upp i ca 21 grader i köket där termostatgivaren till Lva1 sitter så vrider jag ner den till ca 17-18 grader och då avtar ljudet från fläkten i Lva1. Man hör att fläkten går men väldigt sakta och det slutar blåsa ut luft ur tillluftdonen i taket. Och ganska snart där efter så slutar kompressorn att gå i NIBEn. Förmodligen så suger Lva1 inte in mer än marginelt med uteluft och därav slutar kyla ner vattnet som går via NIBEn. Röret från Lva1 som blåser in varmluft i huset blir också det kallt. Så det känns som att eldningen tar över hela uppvärmningen av huset. Däremot så blir det väldigt svåreldat, det tenderar till att ryka in i huset. Förmodligen av ökat undertryck eftersom att fläckten i NIBEn fortfarande går och suger ut luft.
Så då känns det som att om vi instalerar en luftluftvärmepump så kommer den att ta över i stort sett hela uppvärmningen av huset om man ställer ner givaren till Lva1. kompressorn i NIBEn kommer att gå mycket mindre (ENBART TAPPVATTEN) vilket borde ge en markant besparing av el.
Men jag är ju väldigt fundersam på hur innomhusklimatet blir. känns som att det kan bli väldigt dålig luft med tanke på att det inte blåser in någon luft via Lva1.???

Så hjälp mig förstå om jag tänker rätt eller om jag är helt ute och cyklar. Vill ju få till en kostnadsbesparing samtidigt som man vill att huset ska må bra och att vi som bor här ska ha ett behaglit innomhusklimat att vistas i.

Mvh Andreas.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar mitt värmesystem/ventilation?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2018, 09:20:19 »
Ja det är en ganska hög förbrukning för storleken på huset från -89. En braskamin ger mycket värme ganska snabbt i ett modernt och relativt välisolerat hus, men den svalnar också snabbare jämfört med t.ex. en tung kakelugn. Det viktiga när man har mekanisk frånluftsventilation är att det finns ett eget tilluftsrör till braskaminen så den tar luft direkt utifrån och inte luft inifrån huset. Viktigt också att luckorna till kaminen är täta så det inte drar in rök. Sprider sig värmen bra runt om i huset? Kanske behövs el-radiatorer som komplement i något/några rum dit värmen inte når? Blir nog liknande om man sätter in en luftluftvärmepump även om den har en fläkt sprider värmen mer beroende på hur högt man ställer den.

Låter bra att fläkten i LVA1 fortfarande går även om den går sakta, det bör göra att ventilationen upprätthålls på någorlunda nivå tror jag. En ventilationsfirma kan mäta upp flödena i frånluftdonen och se om de stämmer, alternativt kan man hyra luftflödesmätare från Soliduct som skickar den via posten och man har ett par dagar på sig innan den ska skickas i retur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!