Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shunt pÃ¥ Nibe Fighter 301  (läst 1333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HasseK2

  • Gäst
HasseK2
Shunt på Nibe Fighter 301
« skrivet: 23 december 2023, 14:48:22 »
Hej. Helt nybörjare inom detta område.
Har just flyttat in i ett hus som har en gammal Nibe Fighter 301 och jag måste förmodligen byta den snarast, men den har funkat felfritt första månaden, men nu har den lagt av, alltså den skapar varmvatten men skickar ingen värme till elementen.

Fick råd från en installatör idag över telefon att jag kan hantera shunten manuellt och därmed ställa om den så att den ger vatten till elementen.
Problemet är när jag skruvar på shunten så går den automatiskt tillbaka tilll ursprungsläget (vilket är max värme till varmvatten antar jag).

Finns det ngra tips på vad jag kan göra, jag antar att det finns något ställe man kan trycka på shunten så att den går manuellt, men jag kan inte hitta det.

Bifogar bild hur det ser ut.

Tacksam för  hjälp, dan före julafton och 14 grader i huset  :)




Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #1 skrivet: 23 december 2023, 15:20:17 »
Hej! Antar det sitter den gamla typen av ESBE shuntmotor(?) Då ska man trycka in ratten och vrida till önskat läge. Problemet är att man kan behöva ta i så att nästan huden lossnar på fingrarna för att rubba ratten när den är intryckt. Har du kontrollerat att cirkulationspumpen fungerar som den ska?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

HasseK2

  • Gäst
HasseK2
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #2 skrivet: 23 december 2023, 15:21:54 »
TACK, det ska jag prova!
Ja jag fick tips att kolla cirkulationspumpen, när jag lossar lite på skruven så kommer det ut lite vatten, så jag antar att det är ett gott tecken?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #3 skrivet: 23 december 2023, 15:25:10 »
Hoppsan, enligt reservdelslistan sitter det en reglermotor i Fighter 301 och inte någon shuntmotor. Ser helt annorlunda ut jämfört med Fighter 310.

Det brukar komma lite vatten från cirkulationspumpen när man öppnar skruvlocket. Då går det att se motoraxeln och hjälpstarta motorn med en skruvmejsel om den kärvar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

HasseK2

  • Gäst
HasseK2
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #4 skrivet: 23 december 2023, 15:27:59 »
Hmm, nej det funkade inte. Går inte att trycka in eller dra ut reglaget. Här är en bild på hur det ser ut.

HasseK2

  • Gäst
HasseK2
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #5 skrivet: 23 december 2023, 15:30:15 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #6 skrivet: 23 december 2023, 15:32:15 »
Precis, såg att det sitter en reglermotor i Fighter 301 och inte någon shuntmotor som i Fighter 310. Men om du ställer strömbrytaren i R-läget så ska kompressorn och all elektronik kopplas bort och man får reglera ratten manuellt. Inget ska då kunna "vrida tillbaka" ratten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

HasseK2

  • Gäst
HasseK2
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #7 skrivet: 23 december 2023, 15:33:52 »
Aha, så jag ska köra i R Reservläge då?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #8 skrivet: 23 december 2023, 15:33:55 »
Om du registrerar dig och loggar in går det bra att lägga upp bilder direkt på forumet här.

Edit: Ja R-läget är nöddrift utan kompressor och elektronik som styr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #9 skrivet: 23 december 2023, 15:38:32 »
Har du manualen till Fighter 301?

Edit: Har du läst av värdet på kanal 03, utetemperatur? Tänkte om det blivit kortslutning i utegivaren så den tror det är varmt ute och den kan stänga reglerventilen?
« Senast ändrad: 23 december 2023, 15:43:04 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hanskald

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #10 skrivet: 23 december 2023, 15:50:06 »
Tack, ja det står att utomhustemperaturen är minus 3 så det verkar fungera.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #11 skrivet: 23 december 2023, 15:52:59 »
Reglerventilen ser ut att stå ungefär i mitten så det stämmer säkert med -3 °C ute. Det är inte så att säkringar i huset har gått så att el-patronen (3-fas) inte fungerar som den ska?

Edit: Temperaturbegränsaren till el-patronen kan också ha löst ut. Sitter en återställningsknapp nertill till höger på el-lådan som sitter under fronten i mitten.
« Senast ändrad: 23 december 2023, 16:02:33 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #12 skrivet: 23 december 2023, 16:06:30 »
Den motor som är på fotot betjänar en shunt som sitter lite illa till bakom, går nog inte att ta ett foto på ventilen Men kan kännas med handen om det är 3 rör anslutna till den. Som sägs så står den till hälften öppen Och vad skulle den reglera annars med markering öka/minska.

Utloggad hanskald

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #13 skrivet: 23 december 2023, 17:19:21 »
Den står inte i mitten utan på max 1. Jag drar den tillbaka mot 0 men den går tillbaka till 1 nästan på en gång.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shunt på Nibe Fighter 301
« Svar #14 skrivet: 23 december 2023, 17:47:01 »
Då får den signal att öppna helt, orsak brukar vara ett avbrott på ledningen till utgivaren eller framledninggivaren. Om det blir kortis på någon av dom så brukar dom stänga helt och ingen värme. Eller så står kurvan högt för mycket värme i huset.
Hur är det, vid omslag till varmare ute, från lite mer minus tiil plus ute,blir det för varmt i huset då. Nu maxar den ut värme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!