Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1255-6 Kallt!  (läst 1412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2024, 18:48:55 »
du har övertryck i systemet till kb. Har du golvvärme i hela huset ? har golvvärmen egen shuntgrupp, eller styr värmepupens cirkpump allt flöde?

Har golvvärme i hela i hela huset, två grupper men vet inte vad som styr, kan ta bilder

Utloggad Fredrik81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2024, 18:54:11 »
du har övertryck i systemet till kb. Har du golvvärme i hela huset ? har golvvärmen egen shuntgrupp, eller styr värmepupens cirkpump allt flöde?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2024, 19:11:52 »
Har du kollat vad max framledning ligger på, vet dock inte vad max för golvvärme är, men trägolv brukar inte gilla varmt. Känns som att du skulle få lite mer snurr på vattnet, är alla termostater i alla rum på max?

Utloggad Fredrik81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #18 skrivet: 06 januari 2024, 19:35:02 »
Har du kollat vad max framledning ligger på, vet dock inte vad max för golvvärme är, men trägolv brukar inte gilla varmt. Känns som att du skulle få lite mer snurr på vattnet, är alla termostater i alla rum på max?

Den ligger pÃ¥ 60grader och det är för högt för golvvärme men kommer ju aldrig upp dit ändÃ¥, alla termostater har jag nu höjt till max utom nÃ¥gra som är manuella dÃ¥ installatören missa dem,  har kört nytt wifi system för de manuella men inte installerat, tog ett par Ã¥r innan jag insÃ¥g det.

Hur ser du att jag har övertryck ?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #19 skrivet: 06 januari 2024, 19:54:06 »
Hur ser du att jag har övertryck ? Du ligger över 0 =)
0,4 på köldbäraren är lagom
Nackdelen med golvvärmen om den är lagd i betongen, vilket den ofta är, är fruktansvärd segt, och tar både tid att värma, och kyla. returen är 6 grader kallare än framledningen, den kyls av ordentligt borde egentligen inte vara mer än 5, det sägs ju skall vara 3.4 graders delta på gv

Utloggad Fredrik81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #20 skrivet: 06 januari 2024, 21:13:32 »
Hur ser du att jag har övertryck ? Du ligger över 0 =)
0,4 på köldbäraren är lagom
Nackdelen med golvvärmen om den är lagd i betongen, vilket den ofta är, är fruktansvärd segt, och tar både tid att värma, och kyla. returen är 6 grader kallare än framledningen, den kyls av ordentligt borde egentligen inte vara mer än 5, det sägs ju skall vara 3.4 graders delta på gv

Menar du den nedre pumlan skall vara pÃ¥ 0?  dvs släppa ut vatten, därför det inte finns nÃ¥n pÃ¥fyllning?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #21 skrivet: 07 januari 2024, 06:06:08 »
Nej du ska ha allt mellan 0 och 1, men 0,4 är bra. man fyller på detta system via ett koppel med ett filter i, finns en liten frigolitlåda med kranar och filter inuti. Men går även att fylla via säkerhetsventilen om man vill. Nu behöver du inte fylla, du har ju tryck i systemet

Utloggad Fredrik81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #22 skrivet: 07 januari 2024, 16:55:53 »
Nej du ska ha allt mellan 0 och 1, men 0,4 är bra. man fyller på detta system via ett koppel med ett filter i, finns en liten frigolitlåda med kranar och filter inuti. Men går även att fylla via säkerhetsventilen om man vill. Nu behöver du inte fylla, du har ju tryck i systemet
Japp räknade ut det i natt när jag gormade på, tyvärr sitter filtret monterat MOT väggen så går inte ta lös just nu, skall ta en en rörmockare om det hinns med i veckan så får han komma och kika, får inte upp tempen och framledningen blir bara sämre och sämre, har precis fabriksinställt pumpen och gjort om alla inställningar så det inte blivit nått knas sen jag uppdaterade den, några värden ändrades såg jag bland annat DUt som ändrades från -37grader till -20, vet inte vad som är rätt men ( meny 5.1.1.14 )

Utloggad Fredrik81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #23 skrivet: 15 mars 2024, 11:18:59 »
Detta blev aldrig riktigt löst och vi har haft stora problem hÃ¥lla uppe tempen redan vid -25 eller kallare vilket inte varit lika stort problem tidigare sÃ¥ funderar pÃ¥ om hÃ¥let varit kallare än normalt eller vad det kan vara, vad är mina alternativ förutom att köpa ny pump för 120k+ ? fick tips om Nibe FLM men det funkar väl inte när jag har FTX system redan ?   Tänkte det kan vara bra att förbereda sig för nästa Ã¥r. Inte roligt med temperaturer krin 18 grader i huset när man är van 23+

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #24 skrivet: 15 mars 2024, 11:49:17 »
Du behöver både en ny kraftigare bergvärmepump och ett djupare borrhål eller ytterligare ett hål. Det är väldigt dåligt om Boverkets byggregler inte medger att man kan få en tillräckligt kraftig värmepump i samband med bygget utan det bara blir neråt 15 grader inne när det kommer rejäla köldperioder. Det bryter ju mot andra byggregler om minsta innetemperatur. I Norrland kan det bli rejält kallt på vintern, det borde inte vara en nyhet för Boverket. Regeringen borde kanske flytta Boverket från Blekinge till Jokkmokk så de får känna på verkliga vintrar...

Det går inte att ha både FLM och FTX, man måste välja det ena eller det andra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #25 skrivet: 16 mars 2024, 10:24:12 »
Vintern var ju rekordkall i år, det är väl därför det funkat bättre förut. Jag kan inte minnas en lika kall vinter någonsin och då kommer jag ihåg saker sedan 80-talet :). Kommande vintrar kommer bli varmare i snitt pga klimatförändringarna.

När det gäller Boverkets regler så är väl syftet med dom att folk ska bygga hus som är energisnålare så inte hus byggs med för dålig isolering osv. Kanske husleverantören/säljaren i detta fallet valde för lite isolering, för dåliga fönster eller annat och valde en mindre VP för att rymmas inom beräkningarna?

Hur tjock isolering har du i väggarna i huset, på vinden och under plattan?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #26 skrivet: 16 mars 2024, 10:54:54 »
Vad jag minns var det till och med lite kallare runt år 2010 än i år där jag bor. Även om genomsnittstemperaturen stiger lite grann på grund av klimatförändringarna kan det bli kraftiga omslag i vädret med mycket kalla perioder under några veckor. Värmesystemen behöver dimensioneras efter de allra kallaste dygnen som kan förekomma under husets livstid. Kanske 100 år? Tokigt om de flesta, som kan, måste åka och köpa flera extra el-fläktar per hushåll bara för att det råkar bli en kallare vinter än genomsnittet. Slutsålt på el-fläktar i Norrland denna vinter...

Ett modernt hus som vanligtvis drar ca 35-40 W/m2 vid -20 °C uppfyller mer än väl kraven på isolering. Men är huset stort blir det ändå många kW värme vid -35 °C och ett 1-planshus drar mer än ett 2-planshus. Det blir ju omöjligt om det bara var tillåtet att bygga i det närmaste passiv-hus i Norrland. Hur skulle husen då se ut och vem skulle då vilja och ha råd att bygga?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255-6 Kallt!
« Svar #27 skrivet: 17 mars 2024, 09:22:14 »
Mer extremkyla kommer - global uppvärmning driver på: https://sverigesradio.se/artikel/mer-extremkyla-kommer-global-uppvarmning-driver-pa
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!