Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA  (läst 846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gurrkin

  • Gäst
Gurrkin
Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA
« skrivet: 28 december 2023, 17:53:43 »
Hej! Jag fick igår en Daikin Perfera Golv XTH30 installerad (FVXTM30A/RXTM30A) som jag först måste säga att fasen vad den värmer bra! Som dag och natt mot vår gamla. Däremot har jag tyvärr stora problem med att lägga till den i ONECTA-Daikin på min Samsung Galaxy S22 (senaste version av app/Android). Även testat med frugans Galaxy S23 men det blir likadant med den.

Min mobil är ansluten till 2,4 GHz SSID "22an22an" med nyckel med bara bokstäver/siffror (testat auto/legacy med/utan b/g protection / Wi-Fi 6).

Jag sitter precis bredvid innedelen med fjärrkontrollen riktad mot den och min Asusrouter en meter från mig.

1. Stänger av innedelen via fjärrkontrollen (då dyker SSID DaikinAP25491 upp i listan över tillgängliga Wi-Fi)
2. Håller in Powerful Heat i fem sekunder, temp upp två gånger till 3an och sen Powerful heat igen
3. Ögat blinkar grönt/rött
4. Startar appen, lägger till första enhet, väljer golvmodell, anslut med SSID, Nästa
5. DaikinAP25491 dyker upp, anger nyckel och ansluter
6. Mobilen är ansluten till SSID DaikinAP25491 (ögat blinkar fortfarande grönt/rött)
7. Väljer samma SSID (22an22an) som mobilen var ansluten till från början och skriver in nyckel (100% säker att det är rätt nyckel)
8. Meddelande "Ansluter till nätverk" i ~20 sekunder, sen ändras meddelandet till "Ansluter till enheten igen" och ögat börjar blinka grönt/blått istället i ~3 minuter (under tiden ser jag att min mobil blir ansluten till 22an22an igen) sen slocknar ögat och en stund efter det får jag meddelande "Enheten hittades inte i nätverket. Efter omstart kunde enheten inte hittas. Kontrollera om du är ansluten till samma trådlösa nätverk som enheten lades till i. Om detta inte fungerar stänger du flödet och försöker igen". (Jag ser att DaikinAP25491 syns i listan över SSID under men även efter felmeddelandet).

Jag har flera gånger testat att hålla in Powerful Heat i fem sekunder och istället ta R för att reseta och sedan försöka igen. Brytit strömmen till pumpen och routern och försökt igen men inget fungerar..

Vad ska jag göra? :(

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA
« Svar #1 skrivet: 30 december 2023, 12:37:56 »
Fram till punkt 6 är det som det skall i din beskrivning.
Dock på punkt 7 så skall du i din app välja ditt hemnätverk och skriva in ditt wifi lösen du har på nätverket.

Är det så du har gjort ?
Anledningen till frågan är att du använder ordet "nyckel" där jag hade talat om "lösenord"¨

Här får du en länk till en video, förvisso på tyska men du kan slå på auto översättning.

https://youtu.be/gFOSElz7e8E?t=587

mvh D

Gurrkin

  • Gäst
Gurrkin
SV: Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA
« Svar #2 skrivet: 31 december 2023, 10:19:26 »
Stort tack för svar Daikin_! Onekligen lovande med det användarnamnet  8)

Ja, det är så jag har gjort. Ursäkta otydligheten. Jag lyckas ansluta till DaikinAP25491 i ONECTA och får i nästa steg upp en lista på tillgängliga SSID och det är där jag väljer samma som jag är ansluten till på mobilen, "22an22an" och skriver in lösenordet.

Tack för filmen, det fungerar precis likadant fram till punkt 8 där han får upp att den redan är registrerad och avbryter medan min pump inte lyckas ansluta till mitt WiFi.

Vet inte om detta spelar någon roll men jag uppmärksammade igår att DaikinAP25491 fanns som ett tillgängligt WiFi hela dagen. Som jag tolkade det ska den bara broadcasta i tre minuter efter att man har satt den i "SP3-läge". Jag gick in och gjorde en R och sedan satte jag den till off ett tag men hade samma problem igen efter. Nu står den på off igen efter ytterligare en R.

Vet du om det finns någon ytterligare information om vad för WiFi som stöds utöver att det ska vara 2,4 Ghz? Eftersom det är i det steget det misslyckas känns det inte helt orimligt att DaikinAP kanske inte har stöd för något? Jag har en ganska avancerad Asusrouter med Merlin firmware och har möjlighet att ställa in ganska mycket som:

Wireless mode: Auto / N only / Legacy med/utan "bg Protection" och/eller "Disable 11b"
802.11ax / WiFi 6 mode: Enable/Disable
WiFi Agile Multiband: Enable/Disable
Channel bandwidth: 20 / 20/40 / 40 MHz
Authentication Method: WPA2 / WPA3

Har testat flera olika men finns ju en hel del kombinationer.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2024, 04:49:24 »
Stort tack för svar Daikin_! Onekligen lovande med det användarnamnet  8)

Ja, det är så jag har gjort. Ursäkta otydligheten. Jag lyckas ansluta till DaikinAP25491 i ONECTA och får i nästa steg upp en lista på tillgängliga SSID och det är där jag väljer samma som jag är ansluten till på mobilen, "22an22an" och skriver in lösenordet.

Tack för filmen, det fungerar precis likadant fram till punkt 8 där han får upp att den redan är registrerad och avbryter medan min pump inte lyckas ansluta till mitt WiFi.

Vet inte om detta spelar någon roll men jag uppmärksammade igår att DaikinAP25491 fanns som ett tillgängligt WiFi hela dagen. Som jag tolkade det ska den bara broadcasta i tre minuter efter att man har satt den i "SP3-läge". Jag gick in och gjorde en R och sedan satte jag den till off ett tag men hade samma problem igen efter. Nu står den på off igen efter ytterligare en R.

Vet du om det finns någon ytterligare information om vad för WiFi som stöds utöver att det ska vara 2,4 Ghz? Eftersom det är i det steget det misslyckas känns det inte helt orimligt att DaikinAP kanske inte har stöd för något? Jag har en ganska avancerad Asusrouter med Merlin firmware och har möjlighet att ställa in ganska mycket som:

Wireless mode: Auto / N only / Legacy med/utan "bg Protection" och/eller "Disable 11b"
802.11ax / WiFi 6 mode: Enable/Disable
WiFi Agile Multiband: Enable/Disable
Channel bandwidth: 20 / 20/40 / 40 MHz
Authentication Method: WPA2 / WPA3

Har testat flera olika men finns ju en hel del kombinationer.

Skicka mig dina uppgifter (mobil/mail) på PM så kollar jag med fabriken i veckan.
P.S. tack för dina varma ord om maskinen i sig.

/D

Utloggad Gurrkin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2024, 14:28:42 »
Skicka mig dina uppgifter (mobil/mail) på PM så kollar jag med fabriken i veckan.
P.S. tack för dina varma ord om maskinen i sig.

/D

Gott nytt Ã¥r!  8)

Uppskattas verkligen! Jag försökte skicka PM nu men fick felmeddelande "Användaren 'Daikin_' har blockerat ditt meddelande.".

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2024, 19:33:41 »
Gott nytt Ã¥r!  8)

Uppskattas verkligen! Jag försökte skicka PM nu men fick felmeddelande "Användaren 'Daikin_' har blockerat ditt meddelande.".

Prova nu.
Hade en allmän blockering då det kom för mycket frågor och jag han inte svara på allt.

D

Utloggad Gurrkin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2024, 19:41:16 »
Prova nu.
Hade en allmän blockering då det kom för mycket frågor och jag han inte svara på allt.

D

Hehe, förstÃ¥r. Skickat PM nu!  tummenupp

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2024, 00:50:34 »
Hehe, förstÃ¥r. Skickat PM nu!  tummenupp

tack, såg ditt mail idag. Kollar imorgon om jag får fatt i någon på fabriken. Kan vara tufft med all Julledighet.

/D

Utloggad Gurrkin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan inte lägga till Perfera Golv XTH30 i ONECTA
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2024, 10:16:32 »
Kom pÃ¥ att jag har glömt Ã¥terkoppla ifall fler stöter pÃ¥ samma problem. Fick bra hjälp frÃ¥n Daikinsupporten och lösningen var att internetdela frÃ¥n ena mobiltelefonen (ställ in 2,4 GHz) och anslut en annan telefon till internetdelningen och gör sedan processen för att ansluta pumpen till internetdelningen. Det fungerade och efter det fick jag upp om firmwareuppdatering som jag körde igenom. När den var klar stängde jag av pumpen, Ã¥terställde WiFi (boost 5 sek och sedan till R). Startade om och efter det hittade pumpen mitt riktiga WiFi istället!  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!