Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vattensystem -Men vilken?  (läst 2447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/vattensystem -Men vilken?
« skrivet: 12 augusti 2018, 19:09:51 »
Hej på er!

Besutet är taget, vi byter vår oljepanna från 1952 till ett luft/vattensystem.

En (för mig) viktig fråga kvarstår.
Vad ska man ta för märke? Vilket håller bäst? Priset är ju ganska densamma
Det är ju en dyr investering i kombination med en vital del för huset.
Särskillt när det är -15 ute.

Vi har haft fyra VVS:are här och alla fyra har sagt följande:
VVS:are 1. Jag kör bara på Thermia för de funkar bäst..
VVS:are 2. Jag kör bara på Nibe för de funkar bäst...
VVS:are 3. Jag kör bara på Mitsubishi för de funkar bäst...
VVS:are 4. Jag kör bara på CTC för de funkar bäst...

....och jag sitter där som en fågelholk...

Hade dethär varit en bil hade man kunnat söka till sig svaret över vilken bil som statistiskt sätt håller bäst.
Men jag kan verkligen inte hitta något om märken.

Vad säger ni? Någon som är mer insatt i vilka märken i Luft/vatten världen är bättre/sämre?

Tack på förhand!

« Senast ändrad: 12 augusti 2018, 20:08:53 av Stefan85 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vattensystem -Men vilken?
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2018, 08:53:19 »
De stora kända märkena är i stort likvärdiga på de flesta punkter. Något kan skilja på garantier. Bor man i Norrland kan det också vara bra att undersöka lägsta specificerade utetemperatur på de modeller som är intressanta eftersom det skiljer några grader. Gräv ur, fyll makadam och gjut gärna en betongplatta med kondensavlopp så kommer värmepumpen stå stadigt i väldigt många år. Välj en leverantör någorlunda nära som har bra och snabb service om det skulle hända något.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vattensystem -Men vilken?
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2018, 09:41:50 »
Hej!
Nån bra statistik finns som sagt inte, min känsla är att de märken du räknat upp är OK grejer.
Sen föredrar jag Nibe, mest på grund av att deras hemsida har mest information om funktion mm.
En del tillverkare är lite hemliga och håller inne med information om service-menyer mm, men inte Nibe, där är all info fri.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vattensystem -Men vilken?
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2018, 18:31:34 »
Tack för ert svar, snälla missförstå mig inte, men det är just "känslan att de märken är OK grejjer" jag vill komma ifrån med lite statistik och erfarenhet.

Nä, jag bor i norra Skåne, så det är ingen större fara med kalla temperaturer precis.
Men man ska aldrig säga aldrig.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Luft/vattensystem -Men vilken?
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2018, 20:28:14 »
Viktigast är egentligen att det är en bra installatör som är seriös.

Jag har Mitsubishi som jag är nöjd med,brodern och systern har Nibe som de är nöjda med.
Norra Skåne här också wave
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Luft/vattensystem -Men vilken?
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2018, 21:09:51 »
Håller med föregående talare, viktigt med väletablerad och bra installatör.
Själv bor jag i södra Skåne och kört samma luft/vatten IVT sedan 2005 utan större problem och är mycket nöjd med den, en granne kör Thermia och är nöjd, en vän kör CTC och är nöjd, en bekant kör Nibe och har haft mycket problem......
Så vad som är bra/bäst beror nog mycket på vem man frågar, frågar du mig så säger jag IVT, någon annan har haft mycket strul och säger IVT är skit....
De etablerade tillverkarna är nog bra allihop, har du oflyt med just din maskin, kanske även med installatören så spelar det ingen roll viken du köpte, ja och vise versa.....
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vattensystem -Men vilken?
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2018, 09:02:48 »
Hade dethär varit en bil hade man kunnat söka till sig svaret över vilken bil som statistiskt sätt håller bäst.

Nej, det hade du inte. Det finns ingen sån statistik över vilka bilar som är "bäst" eftersom det beror på hur du värderar olika saker. Om det verkligen gick att räkna ut vilken som är bäst ur alla synvinklar så skulle väl alla köpa en sån, eller alla tillverkare tillverka en sån? Du får samma sorts svar om bilmärken som du fått nu när du frågar om värmepumpar, och samma sorts svar om du frågar om mobiltelefoner, kameror, TV-apparater, etc.

Vilken är bäst, Aftonbladet eller Expressen? ICA eller Konsum? Har du objektiv statistik på det?

Alla de stora märkena fungerar på liknande sätt och är på det stora hela lika bra. Det som avgör i slutänden är magkänslan, hur du upplevde säljaren/montören, hur du upplevde infobladen, vad du tycker om utseendet, om menyerna, osv.

Gå på magkänslan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vattensystem -Men vilken?
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2018, 11:21:33 »
Tidigare fanns bilprovningens statistik, men den är borta nu.
Tyskarna har kvar denna statistik sÃ¥ nog gÃ¥r det att se att man inte ska köpa en FIAT.   ;)
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-med-mest-och-minst-fel
Men som sagt, trots att FIAT är kraftigt överrepresenterade bland de sämsta bilarna sÃ¥ säljer de ändÃ¥.  ::)

För värmepumpar finns Folksams skadestatistik, men då det inte går att få fram hur många värmepumpar det finns av respektive märke så är denna tämligen värdelös.
Så nån siffra i % av totala mängden värmepumpar som havererar inom en viss tid går inte att få fram.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Peter Lundin

  • Gäst
Peter Lundin
SV: Luft/vattensystem -Men vilken?
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2018, 17:53:51 »
Jag fläskade på med en Thermia iTec.
Tyvärr inget bra köp. Systemet reagerar noll på olika inställningar. Har mest stått stilla hela sommaren och vi fick starta om ifall vi ville ha lite varmvatten.
Stöddig kundservice också. Aldrig mer en Thermia.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!