Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MS larm Nibe fighter 1230 10KW  (läst 4263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FrederikL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« skrivet: 15 mars 2021, 13:17:06 »
Min Nibe 1230 slår ifrån med MS larm. Försökt göra lite mätningar, men skulle behöva hjälp att tolka/ hur jag skall gå vidare. Mätningarna gjorda efter omstart/ återställning av MS. Mätt på mjukstarten (som borde ligga precis innan kompressorn).

När kompressorn startar har jag:
L1 226V
L2 226V
L3 227V

Brevid respektive anslutning L1-L3 (flatstift) in i mjukstarten finns även en anslutning (flatstift) vilka jag utgår är ut till kompressorn.
U (L1) 219V
V (L2) 205V
W (L3) 227V (går ej genom mjukstarten tror jag)

Initialt när kompressorn startar ligger strömmen på ca 4-4,5A L1,L2,L3

När kompressorn gått några minuter
Spänningen L1-L3 in till mjukstarten ändras inte nämnvärt, men
U (L1) 185V
V (L2) 196V

Strömmen drar iväg till ca 5,5-6A på L1 och L2, men det verkar vara L3 som verkligen skenar på slutet innan MS löser ut. Sista mätningen blev 7A.

Det jag undrar är är det normalt att U och V (ut från mjukstarten) har så pass kraftigt spänningsfall/ kontra motsvarande in (L1, L2) eller är detta normalt för mjukstarten? Samtidigt borde det, tycker jag, vara dessa som strömmen drar iväg på om det är "fel" och inte L3/W som ligger konstant i spänning (227V), utanför mjukstarten?
« Senast ändrad: 15 mars 2021, 14:55:58 av FrederikL »

Utloggad FrederikL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2021, 14:21:38 »
Fortsättning:

Kopplade ur mjukstarten (kopplade ihop kablarna L1-U, L2-V och L3-W) och nu har kompressorn har inte löst motorskyddet än (löste motorskyddet efter Max 5min tidigare). L1 L2 ligger på "stadigt" på samma 4,3-4,9A och L3 4,0-4,5A (0.2-0.4A under L1, L2 vid alla mätningar). Spänningen (nu mätt efter motorskyddet då jag isolerade min flatstift skarvning med krympslang) L1 226V, L2 227V, L3 227V.

Blir nog att beställa en ny mjukstart.
« Senast ändrad: 15 mars 2021, 14:56:35 av FrederikL »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2021, 14:52:32 »
Hur funkar mjukstarten? L3 går rakt igenom till kompressorn som du noterat. Men mjukstart uppstår för att man med hjälp av TRIAC släpper igenom endast en reducerad del av sinusvågen på L1 resp. L2. Därmed uppstår spänningsfall och det leder till mjukstart. Om detta pågår för lång tid, löser motorskydd p.g.a. osymmetri i strömmarna och förhöjd ström.
Mjukstartsekvensen med spänningsfall pågår ca 2-3 sekunder vid varje tillslag och stopp, ej längre.
Under dessa 2 sekunder går TRIAC mot att steglöst släppa igenom komplett sinusvåg= inget spänningsfall över varje individuell fas, mätt mellan in och utgång på mjukstart för L1 och L2. Vid stopp går det i motsatt riktning.
Trots allt är en TRIAC en halvledare vilket alltid ger ett visst kvarstående spänningsfall, men detta löser man genom att ha ett internt kretskortsrelä som byglar över TRIAC efter de 2 sekunderna. Ett relä på varje fas, L1 0ch L2.

Slutsats, du kan mäta vid start, och du skall ha ett spänningsfall över L1 resp L2 i 2-3 sekunder som under denna tid minskar. Men efter denna tid skall internt relä i mjukstart bygla, så att allt spänningsfall försvinner.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2021, 14:58:40 »
Jag glömde det du egentligen frågade. Jag tycker det verkar som om din mjukstart aldrig kommer ur mjukstartsfasen på 2-3 sekunder. Därmed sönder. Men detta bekräftas bäst genom att mäta spänningsfallet över mjukstartens in resp utgång för varje fas L1 och fas L2. Och att spänningsfallet definitivt måste vara borta efter 3 sekunder!

Utloggad FrederikL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2021, 15:33:55 »
Tack för ett uttömmande svar. Jag mätte omväxlande spänning L1-L3 in och ut samt ström, dvs flyttade runt mätpunkterna, men noterade inte att spänningsfallet minskade vid något tillfälle, snarare ökade för varje mätning. Utgångarna L1 (U) och L2 (V) på mjukstarten (mätt till N) låg konstant under 200V de sista gångerna jag hann mäta, mot 226-227V på L1 och L2 ingångarna.

Med mjukstarten förbikopplad har MS inte löst ännu i alla fall. Skall tilläggas att det tidigare löst redan efter ett par minuter. Provat att byta säkringar och mätt/uteslutit fram till mjukstarten. Har inte hunnit så långt innan MS löst ut och fått mäta i etapper. Beställt nytt och håller tummarna..

En fråga till, hur länge törs man köra utan mjukstart? Kan man köra utan till den nya förhoppningsvis dyker upp i slutet av veckan? Eller är det skadligt för kompressorn? Skulle också vilja se att MS löser ut under denna tid.

 
« Senast ändrad: 15 mars 2021, 15:39:51 av FrederikL »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2021, 15:54:48 »
Du kan köra utan mjukstart i väntan pÃ¥ ny. En fundering, enligt de elschema jag hittar har du endast 2 faser in och 2 faser ut  frÃ¥n mjukstarten, inga fler anslutningar. Du verkar ej ha nÃ¥gon ytterligare manöver- anslutning som ger start/stopp-kommando till mjukstarten. Teoretiskt, ifall en sÃ¥dan finns, kan detta kommando saknas, och därför fastnar den i mjukstartsfasen för evigt tills motorskyddet löser.
Den verkar ej ha "mjukstopp", endast mjukstart.

Utloggad FrederikL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2021, 16:30:00 »
Lyckan blev dock kortvarig, nu slog den ifrån med LP- larm istället (dock inget MS larm). KB in 12,9 och ut 94,2!?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2021, 17:10:49 »
Jag ligger kvar på mjukstart. såg i schema att du har manöverledning till A1 och A2 som egentligen ger kommando att mjukstart skall vakna upp, ungefär som spolen på en kontaktor. Kontrollmät på lös kabel mellan A1 och A2 att du har 230VAC när kompressorn är igång.
Andra larm kan ju tyda på att kortet som styr ditt LP larm och kanske även mjukstart A1/A2 har fått fnatt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2021, 20:41:53 »
Tror du Valiant har sett lite fel angående mjukisen, den har ingen manöver utan går i verksamhet när kontaktorn för start ger spänning till kompressorn . Utifrån sett ett EMC-filter , kontaktor , motorskydd , mjukis , kompressor. LP-larm och dom värdena, något är knas, kanske givare ( dom brukar bli fulla med vatten ) på KB. kör bara KB-pumpen och se vad tempen blir ut/in.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2021, 22:46:26 »
25fOCUS, jag mÃ¥ste protestera. Se schema 050731, blad 2, sektor E5. Manöverkrets för mjukstart, anslutning A1 och A2.   

Utloggad FrederikL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2021, 00:48:03 »
Ja min mjukstart har styrning, anslutning A1 och A2. Mätte inte nu, men kan göra det mellan A1-A2, men hur skall signalen bete sig? 230V för att starta kompressorn och bryta när den skall stanna?  Modellen som sitter i heter Carlo Gavazzi RSB4015-BS92 och beställde en BS199, som om jag förstÃ¥tt är en nyare ersättare.

Hittade detta i en annan tråd angående LP larm

"Det kan vara mjukstarten som pajat, min pajade för några år sen.
Det som då händer är att den inte stoppar kompressorn när den ska utan kompressorn fortsätter att gå trots att styrsignalen bryter. Men KB-pumpen stannar förstås så då löser LP."

Som jag hade kopplat nu (tillfälligt) så är ju styrsignalen till mjukstarten verkningslös, så då kanske det inte var så konstigt att LP löste?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2021, 05:24:29 »
Nibes mjukstart 718078 har styrning som en kontaktor, dvs a1 och a2  som fÃ¥r startsignal 1 fas gÃ¥r rakt igenom mjukisen och direkt till kompressor, de andra 2 faserna har fördröjning

Utloggad FrederikL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2021, 08:14:56 »
Ok tack, monterat tillbaka den gamla mjukstarten. A1-A2 får 228V när kompressorn startar, LP-larm borta och nu MS-larm igen efter några minuter. Tror ev vidare felsökning får vänta till efter ny mjukstart anlänt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2021, 08:43:48 »
Ok tack, monterat tillbaka den gamla mjukstarten. A1-A2 får 228V när kompressorn startar, LP-larm borta och nu MS-larm igen efter några minuter. Tror ev vidare felsökning får vänta till efter ny mjukstart anlänt.
Signal på A1/ A2 är som förväntad. Som jag nämnde tidigare, trodde (hittade ej) jag inte att mjukstarten hade styrsignal, vilket jag senare upptäckte.
Antar att du väntar pÃ¥ reservdel. Alternativ är att lägga in en kontaktor. Spolen koppas till A1 och A2. Jag tycker inte att du skall anstränga kompressorn med den osymmetri som den trasiga mjukstarten skapar. Det är inte utan anledning som motorskyddet löser. 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2021, 16:01:32 »
Valiant du behöver inte ta i sÃ¥ där, tydligen olika Ã¥rsmodeller pÃ¥ EL-scheman , normalt  Carlo Gavazzi mjukis har ingen manöver , men dom har kanske skiftat till en annan typ av mjukis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!