Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LogitechZ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #135 skrivet: 26 september 2017, 19:06:25 »
Hej LogitechZ

Klarar du dig på kurva 40 även till vintern bör det funka med dina nuvarande radiatorer.
Kostar ju en slant byta radiatorer, men man kan få betydligt högre cop med lägre kurva.

Jag bytade alla mina (15st) till 2&3 radiga Purmo. Min pump ballade ur när det blev riktigt kallt, förmodligen för jag fick köra på kurva 50 före radbytet.

Hoppas jag klarar mig med nuvarande, kör på kurva 40 men brytit med + 1 grad vid minus 5/0/+5 grader.

Kan man inte köra mot en bufferttank annars istället för byta ut alla radiatorer? Samt på vilket sätt ballade pumpen ur?
200kvm 1,5 plans villa + garage 40kvm, Thermia Inverter Medium 3 - 12 installerad 20170314, 3,5m till berg, 6m foderör, 180m borrhål, Luft luftvärmepump Panasonic NE12MKE, Hade en Viadrus 22 vedpanna innan med 2st 750l Ack-tankar. Ca 11000kwh hushållsel.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #136 skrivet: 26 september 2017, 22:00:07 »
Jag kör kurva 31, känns lågt. Men funkar ju fint, ska koppla på ett fristående garage på 40m2 i framtiden så då blir det nog längre gångtider på ettans växel. Rätt mycket on/off nu. 22-23 grader inne.
Provade att öka cirkpumpen till min 50% i en dag nu, det resulterade till att den har börjat kliva upp på växel 2 istället för ettan. Den höll börvärdet mycket bättre, men fick även en kortare gång på ettans när den gick på ettan, så jag ställde tillbaka till min 35-100 dvs orginal igen. Tänker att det är bättre att låta den gå ett par grader över bör istället och få längre gångtider vid varje start istället. Vad tror ni? Vad tjänar man på i längden?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #137 skrivet: 26 september 2017, 22:10:36 »
Kan man inte köra mot en bufferttank annars istället för byta ut alla radiatorer? Samt på vilket sätt ballade pumpen ur?

Jo, det går bra. Man behöver inte byta några radiatorer för att få större volym i systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad LogitechZ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #138 skrivet: 26 september 2017, 22:21:39 »
Jag kör kurva 31, känns lågt. Men funkar ju fint, ska koppla på ett fristående garage på 40m2 i framtiden så då blir det nog längre gångtider på ettans växel. Rätt mycket on/off nu. 22-23 grader inne.
Provade att öka cirkpumpen till min 50% i en dag nu, det resulterade till att den har börjat kliva upp på växel 2 istället för ettan. Den höll börvärdet mycket bättre, men fick även en kortare gång på ettans när den gick på ettan, så jag ställde tillbaka till min 35-100 dvs orginal igen. Tänker att det är bättre att låta den gå ett par grader över bör istället och få längre gångtider vid varje start istället. Vad tror ni? Vad tjänar man på i längden?

Satan va lågt! Golvvärme eller världens effektivaste radiatorer plus att du värmer en garderob bara??? :)

Mina platta element e ju en rörs å bra med ved tidigare, grannen har likadana och kört bergvärme många år å e nöjd ändå med sin uppvärmning men visst kan d blir effektivare helt klart få bättre copyright men för en större peng då jag inte grejar sånt själv så inte värt d. Kanske dock bufferttank i framtiden, får se hur pumpen går i vinter men den borde väl ha mest start å stop nu runt 10 grader ute antar jag.
200kvm 1,5 plans villa + garage 40kvm, Thermia Inverter Medium 3 - 12 installerad 20170314, 3,5m till berg, 6m foderör, 180m borrhål, Luft luftvärmepump Panasonic NE12MKE, Hade en Viadrus 22 vedpanna innan med 2st 750l Ack-tankar. Ca 11000kwh hushållsel.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #139 skrivet: 27 september 2017, 07:44:08 »
Satan va lågt! Golvvärme eller världens effektivaste radiatorer plus att du värmer en garderob bara??? :)

Mina platta element e ju en rörs å bra med ved tidigare, grannen har likadana och kört bergvärme många år å e nöjd ändå med sin uppvärmning men visst kan d blir effektivare helt klart få bättre copyright men för en större peng då jag inte grejar sånt själv så inte värt d. Kanske dock bufferttank i framtiden, får se hur pumpen går i vinter men den borde väl ha mest start å stop nu runt 10 grader ute antar jag.

Ja jag tycker också det, jag har en 80 tals älsbyhus med enkelradiatorer och enrörs på ca 215m2 uppvärmingsyta ink biyta. Golvärme i enbart toaletten. Har varit fjärrvärme tidigare och vedeldning innan.
Satte iofs in 2st fläktkonvektorer när jag borra, en i tvättstugan och en i nedervåningen "storummet".

Men jag hoppas på längre gångtider på pumpen när jag kopplar in det fristående garaget, jag la ner 120m golvvärmeslang i plattan sen grävde jag en uponor 4vägs kulvert på 18m till garaget.
Så totalt 215 + 42m2 ska värmas då nästan 260m2.

Vad tror ni? Visst kommer det bli bättre?
Nu har jag inte haft pumpen ett år, det blir ett år i december. Men vi har beräknad årsförbrukning på 10200kwh nu ser jag på Vattenfalls hemsida.

Men jag har satt igång en sorptionsavfuktare i sommar i grunden som tar något så kolosalt med kwh. Vi ökade dygns förbrukningen med nästan 20kwh!! En acetec pd250 har vi. Men ska ta detta i en annan tråd om lite tips på vad jag ska göra.
Vi har legat runtom 10-15kwh per dag hela sommaren tills vi satte igång avfuktaren då har vi ökat till över 30kwh varje dag. Så något måste jag göra åt detta!
Startade avfuktaren 15 aug, titta grafen så ser ni skillnad.
Men ska starta en ny tråd om detta och höra om någon har något liknande här på forumet.

Såhär ser en natt ut i mitt hus med tempen nära 0 ute inatt.
« Senast ändrad: 27 september 2017, 08:10:12 av Inverter 3-12 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #140 skrivet: 27 september 2017, 08:50:24 »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #141 skrivet: 27 september 2017, 09:57:18 »
Till LogitechZ

Den ballade ur så till vida att den blev inte av m värmen pga för liten radiatorvolym. Istället pytsade HGW ut 90 gr i beredaren.

Kompressorskydd begärde timeout på 15 min (trots värmebehov) och det blev kallt inomhus.

DÃ¥ togs beslut att byta alla rad till 2&3 radiga.
Redan när 5 av 15 var bytade började maskinen funka bättre och kurva kunde sänkas efter hand.

Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad LogitechZ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #142 skrivet: 27 september 2017, 15:36:54 »
Till LogitechZ

Den ballade ur så till vida att den blev inte av m värmen pga för liten radiatorvolym. Istället pytsade HGW ut 90 gr i beredaren.

Kompressorskydd begärde timeout på 15 min (trots värmebehov) och det blev kallt inomhus.

DÃ¥ togs beslut att byta alla rad till 2&3 radiga.
Redan när 5 av 15 var bytade började maskinen funka bättre och kurva kunde sänkas efter hand.

Ok d låter intressant! Hoppas jag slipper ett sådant problem i vinter! En timeout har jag varit med om efter att den gjorde varmvatten å räknade ner från 5minuter har jag för mig, vet inte varför den inte gick på huset direkt men d var ganska varmt ute vid d tillfället har jag för mig. Skulle d strula får d bli bufferttank.

200kvm 1,5 plans villa + garage 40kvm, Thermia Inverter Medium 3 - 12 installerad 20170314, 3,5m till berg, 6m foderör, 180m borrhål, Luft luftvärmepump Panasonic NE12MKE, Hade en Viadrus 22 vedpanna innan med 2st 750l Ack-tankar. Ca 11000kwh hushållsel.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #143 skrivet: 28 september 2017, 18:18:58 »
LogitechZ
Jag skulle tro att din värmepump skulle må bra av en större vatten volym, då den enligt grafen ibland knappt hinner starta innan den ska stanna. Sen har du en ganska hög kurvan. Vi får se om det blir problem att hålla den inom envelopet på ettan. Envelopet på ettan tar slut vid 40g ungefär. Vid 40g måste huset kräva mera effekt än vad den kan ge på ettans växel.

JanNet har du hunnit titta något på värmepumpen?
Några frågor.

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad LogitechZ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #144 skrivet: 28 september 2017, 19:21:48 »
LogitechZ
Jag skulle tro att din värmepump skulle må bra av en större vatten volym, då den enligt grafen ibland knappt hinner starta innan den ska stanna. Sen har du en ganska hög kurvan. Vi får se om det blir problem att hålla den inom envelopet på ettan. Envelopet på ettan tar slut vid 40g ungefär. Vid 40g måste huset kräva mera effekt än vad den kan ge på ettans växel.

JanNet har du hunnit titta något på värmepumpen?
Några frågor.

Tror också min pump skulle gå bättre med lite mera volym, får helt enkelt vänta på vintern och se hur den går och mår om d blir nått felmeddelande eller dylikt! Blir intressant, såfall blir d bufferttank och d får dem lösa en till bra pris då d helt lät som en inverter behöver ingen tank för att den anpassar behovet efter huset! Kan ju vara bra kolla upp min vattenvolym eventuellt skulle kunna bli ett problem innan då.
« Senast ändrad: 29 september 2017, 06:30:34 av Rickard »
200kvm 1,5 plans villa + garage 40kvm, Thermia Inverter Medium 3 - 12 installerad 20170314, 3,5m till berg, 6m foderör, 180m borrhål, Luft luftvärmepump Panasonic NE12MKE, Hade en Viadrus 22 vedpanna innan med 2st 750l Ack-tankar. Ca 11000kwh hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #145 skrivet: 29 september 2017, 06:32:42 »
Jag anser att Thermia har en del finslipning kvar att göra om vattenvolymen skall vara styrande för om värmepumpen går som den ska eller ej.
Kanske är det så att deras "växlar" inte är så lyckade just vid låga effekter, det blir stora effektsteg jämför med om de kunde puffa upp effekten bara lite för att hålla den inom envelope.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #146 skrivet: 29 september 2017, 07:32:56 »
Delar länk som kanske kan vara till hjälp.

Även driftenvelope för växel 1, Inverter L

http://www.blienergiklok.se/2017/03/bekvam-uppvarmning-i-bengts-skanelanga/
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #147 skrivet: 29 september 2017, 07:53:31 »
Jag anser att Thermia har en del finslipning kvar att göra om vattenvolymen skall vara styrande för om värmepumpen går som den ska eller ej.
Kanske är det så att deras "växlar" inte är så lyckade just vid låga effekter, det blir stora effektsteg jämför med om de kunde puffa upp effekten bara lite för att hålla den inom envelope.

Känns rent som att det egentligen skulle varit mer flytande gång, utan behöva välja en växel och fasta driftvärden.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #148 skrivet: 30 september 2017, 14:13:40 »
Borde inte alla märken ha ett arbetsområde (envelopet) på gasens arbetsområde som följer varvtalen på kompressorn? Daikin Ace?
Eller är det unikt för Thermia.

Beiv. Jag valde en M för att jag har inte något behov av en L. Lägsta effekten på en L är ungefär motsvarande trean på en M.
Sen att det skulle bli som det blev kunde jag inte veta.
Tänk om man hade en kristallkula att titta i för för ett år sen.
Det vi får hoppas på är att Thermia lärt sig en läxa.
Nu funkar det ganska bra för mig med nuvarande programvara.
Det finns problem men skall låta Thermia få se över dom innan jag presenterar dom.
Problemet uppstår tillsammans med extern framlednings givare, då mjukvaran användas på ett litet annat sätt. Men inget som inte borde gå att lösa.

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #149 skrivet: 02 oktober 2017, 19:45:41 »
Någon som fotat driftenvelope på olika växlar för M?
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!