Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räcker energin till? (jordvärme i sand/vatten)  (läst 5491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räcker energin till? (jordvärme i sand/vatten)
« Svar #15 skrivet: 26 september 2016, 07:45:52 »
44000 kWh är det med eller utan din 7 kW värmepump i drift?
Jag har förutsatt att det är utan att den varit i drift.
Även om jag räknar schablonmässigt på ca 50 W/m2 värmebehov så hamnar man på ca 12.5 till 13 kW (om jag adderar 2 kW för den fristående byggnaden).
Hus i flera plan brukar vara relativt snåla på energi, man brukar räkna ca halva effektbehovet för våningar ovan markplan och under jord.
Så även om man räknar högt så hamnar man inte på just mycket mer än 13 kW i toppeffektbehov, så länge det inte blåser rakt genom huset.

Jag skulle personligen gå rätt långt för att undvika fördelningsbrunn, hur kul är det att behöva hålla på där om/när man behöver justera strypningen på slingorna?
Men det där mÃ¥ste ju du själv bestämma, kanske behöver man aldrig justera mer än en gÃ¥ng.  dontknow
Loggerns kablar kan vara rätt långa, det finns de som köpt upp till 200 meter kabel och tiotals givare som har fått det att fungera i alla fall.
Själv har jag testat med 100 meter kabel utan problem, men 1-wirenät är lite speciella, det är svårt att garantera en specifik längd.
Skulle problem uppstå så kan man med olika trix få det att fungera ändå, som regel.
En Nibe 7 kW drar ca 2.3 kW som mest när framledningstempen är hög, runt 1.8 som minst.

150 000 kr är inget onormalt högt pris för en värmepumpsanläggning, men det brukar vara lite billigare än så i norra Sverige, dina speciella förutsättningar gör att du får ett storstadspris trots att det inte är det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Enveten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norra Norrbotten
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Räcker energin till? (jordvärme i sand/vatten)
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2016, 15:28:39 »
44000 kWh är det med eller utan din 7 kW värmepump i drift?
Jag har förutsatt att det är utan att den varit i drift.
Även om jag räknar schablonmässigt på ca 50 W/m2 värmebehov så hamnar man på ca 12.5 till 13 kW (om jag adderar 2 kW för den fristående byggnaden).
Hus i flera plan brukar vara relativt snåla på energi, man brukar räkna ca halva effektbehovet för våningar ovan markplan och under jord.
Så även om man räknar högt så hamnar man inte på just mycket mer än 13 kW i toppeffektbehov, så länge det inte blåser rakt genom huset.

Jag skulle personligen gå rätt långt för att undvika fördelningsbrunn, hur kul är det att behöva hålla på där om/när man behöver justera strypningen på slingorna?
Men det där mÃ¥ste ju du själv bestämma, kanske behöver man aldrig justera mer än en gÃ¥ng.  dontknow
Loggerns kablar kan vara rätt långa, det finns de som köpt upp till 200 meter kabel och tiotals givare som har fått det att fungera i alla fall.
Själv har jag testat med 100 meter kabel utan problem, men 1-wirenät är lite speciella, det är svårt att garantera en specifik längd.
Skulle problem uppstå så kan man med olika trix få det att fungera ändå, som regel.
En Nibe 7 kW drar ca 2.3 kW som mest när framledningstempen är hög, runt 1.8 som minst.

150 000 kr är inget onormalt högt pris för en värmepumpsanläggning, men det brukar vara lite billigare än så i norra Sverige, dina speciella förutsättningar gör att du får ett storstadspris trots att det inte är det.


Helt riktigt, ca 44 000kwh utan pumpen inkl. relativt låg HH el.
Det finns ganska mycket kvar att göra för minska blÃ¥sten inomhus  :(  men det blÃ¥ser som tur är inte de dagarna det är som kallast.
Jag ska prova kolla lite noggrannare i vinter vad jag kan tänkas ha i toppeffektbehov. Men när jag körde elpatron (9kw) så har jag för mig att jag behövde 5 st 2kw elradiatorer med när det var som kallast för att hålla temperaturen någorlunda.

Jag fick ner 800 meter slang, den ena kommer nog ligga under vattennivån hela året, den andra mer än halva året. Jag kan varmt rekommendera Peter Kristoffersson i Sjulsmark och hans firma som gjorde jobbet. Noggranna och försiktiga men ändå snabba. Återställde fint där dom behövde ta sig fram på annans mark. Det enda irriterande var att jag förmodligen skulle fått ner 200 meter till om jag hade mer slang. Dom kunde lägga slangen väldigt exakt. I princip kunde dom vända slangen 180 grader på 0,5 meter om det skulle behövas. Jag kunde inte föreställa mig att det skulle kunna vara så smidigt när man sett andra plöja jordvärme på youtube. Det enda som grävdes upp var en skopa där jag samlade slangarna till fördelningen.

Just nu blir det en fördelningsbrunn ute, får kika och se om man kan hitta någon annan lösning senare.
Jag har en fråga om kulventiler för att justera köldbäraren, hur liten kan innerdiametern på ventilerna vara utan att det påverkar flödet för mycket?

Bifogar en bild från plöjningen så kan ni se markförhållanden där med.









Nibe 1210-7 som otillräcklig 9kw´s elpanna. Stolt värmepumpsägare utan kollektor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!