Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar pÃ¥ värmepanna  (läst 6876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pimmelmann

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Inställningar på värmepanna
« skrivet: 10 augusti 2008, 14:27:27 »
Hej alla proffs :-)

Har precis fått installerat en Mitsubishi QHeat SE 6,3 luftvärmepump som skall hjälpa till att hålla nere värmekostnaderna i framtiden.
Vi har vattenburen elvärme i huset och en liten fråga som jag som amatör funderat över (Säljaren som var min kontaktperson har precis gått på semester och jag är lite ivrigt nyfiken på att få mer information om hur det ligger till....):
Hur skall man egentligen ställa in sin värmepanna och sina radiatorer när man nu skall köra med värmepumpen?

På vår panna ställer man in centralt hur varmet det skall vara (14-28 grader).
Frågan är hur man skall ställa in radiatorer och den centrala elpannan när värmepumpen går?
Skall man fortfarande ha värmepannan på ca 20 grader och sedan elementen som vanligt eller skall man skruva ner den till ett minimum?


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar på värmepanna
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2008, 14:54:44 »
Hej

Det enklaste är väl att stoppa cirkulationspumpen, så att pannan bara sysslar med varmvattenbehovet, så länge värmepumpen klarar att värma huset. När det börjar krisa med värmen, är det bara att starta cirkulationspumpen igen och justera värmen efter behovet.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar på värmepanna
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2008, 14:56:57 »
Har du ingen termostat, ute eller inne, som styr elpannan?

28 gradigt radiatorvatten klarar inte att värma upp ett hus.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar på värmepanna
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2008, 14:59:33 »
Har du ingen termostat, ute eller inne, som styr elpannan?

28 gradigt radiatorvatten klarar inte att värma upp ett hus.

Hej

14-28 grader är hur varmt han vill ha i huset, inte hur varmt vattnet i pannan är!

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Pimmelmann

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar på värmepanna
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2008, 15:10:35 »
Det är inte radiatorvattnet som är 28 grader utan det är hur varmt man vill att pannan skall värma upp huset till. Brukar ha den inställd på ca 20 grader under vintern, sedan sköter radioatorerna och termostaten värmen upp till det antal grader som jag ställt in värmepannan på.

Vad gäller att stänga av cirkulationspumpen så fick jag rådet av förra ägarna av huset att alltid låta pumpen gå, men att man skruva ner den till 14 grader när värme inte behövdes.
Mest för att pumpen, enligt deras inrådan, mådde bäst av av att alltid vara igång.

Men frågan är då om jag skall skruva upp till ca 20 grader, låta radioatorena vara som vanligt och låta termostaterna själva ta hand om det hela själva.
Alltså att i princip inte göra några ändringar sedan tiden då jag inte hade värmepumpen. Man vill inte att pannan skall jobba i onödan, samtidigt vill jag att vattnet skall cirkulera i systemet.

Som sagt jag är ingen expert och alla rÃ¥d och tips tas tacksamt emot  :)


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar på värmepanna
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2008, 15:31:34 »
Hej
Det räcker att låta cirkulationspumpen gå en 15-20 minuter någon gång i månaden, så att den inte står och torkar ihop, den behöver inte gå hela sommaren.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inställningar på värmepanna
« Svar #6 skrivet: 12 september 2008, 15:30:28 »
Tricket är att låta pumpen gå så mycket som möjligt och elpannan så litet som möjligt.......

Sannolikt så har du inte perfekt värmespridning från pumpen till hela huset. Så en bra metod är att reglera värmen med radiatortermostaterna. Radiatortermostaterna närmast pumpen skruvar du ner och dom längst bort skruvar du upp för fullt. Mittemellan på kvart eller halvt.

Hustermostaten ställer du på en temp, så att du får tillräckligt hög värme längst bort från pumpen. Tänk på att rumstermostaten sannolikt sitter så att den "känner" värmen från pumpen, så den kommer alltså att ge fel information till pannan. Möjligen får du oxå ändra huskurvan något på pannautomatiken.

Pumpen ställer du på så hög fläkt och hög temp som det går, utan att det blir ökenstorm i rummen närmast.
« Senast ändrad: 13 september 2008, 23:21:46 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Pimmelmann

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar på värmepanna
« Svar #7 skrivet: 13 september 2008, 22:44:20 »
Tack för tipset Larryd.
Var väl lite inne i de banorna som du nämner. Snart börjar hösten närma sig och värmen skall på igen och då få vi testa och se hur det ter sig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!