Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 109an
« skrivet: 23 november 2011, 21:37:52 »

Menar du att du har haft en diff på 7 grader på vpin och vput med din pump? Jag tror nog största diffen jag sett är 5 på min eco air 107 polar edition...

Har det att göra med att jag kör med för hög flöde på laddpumpen som erp säger? Jag förstår dock inte vad man vinner med att sänka flödet?

Japp, kör pumpen i läge 1, vad man vinner på att sänka vet jag inte, bättre skiktning kanske?
Skrivet av: Borken
« skrivet: 23 november 2011, 20:47:20 »

Så nu har jag rätt värden på VP in/ut nu ligger diffen enligt rekommenderat i tabellen.
Givarna var inte rätt monterade i dykrören enligt killen som var här.

/Borken

Skrivet av: erp
« skrivet: 15 november 2011, 18:18:03 »

Det kan nog vara en viss skillnad. Det är köldmediet som skiljer de två modellerna, den vanliga använder R407C medan polar har ett annat köldmedie.

erp
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 15 november 2011, 17:58:22 »

Differens mellan VP in/ut på 107a vid 35graders framledning

Ute temp       -10          -5          0           5         7
Differens         4             5          5.5     6.5         7

Det verkar vara olika diff mellan en vanlig 107:a och en 107 Polar Edition. I min manual står det så här:

Ute temp       -15          -7          0           7
Differens         3             3          4.5        5

Eller finns det rent av olika årgång av polar edition?
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 15 november 2011, 17:24:22 »

från 7-8 ner till 3-4 vid -20

Menar du att du har haft en diff på 7 grader på vpin och vput med din pump? Jag tror nog största diffen jag sett är 5 på min eco air 107 polar edition...

Har det att göra med att jag kör med för hög flöde på laddpumpen som erp säger? Jag förstår dock inte vad man vinner med att sänka flödet?
Skrivet av: Borken
« skrivet: 15 november 2011, 12:26:25 »

Hej

Nu har installatörerna varit här och kollat, dom tyckte att något var väldigt konstigt och skulle
höra med experterna på CTC. 
Dom höll med om att något är fel så det var ju skönt.

Forts följer

/Borken
Skrivet av: 109an
« skrivet: 14 november 2011, 21:45:13 »

Förmonterad på 1550 Thumbsup
Skrivet av: Borken
« skrivet: 14 november 2011, 21:41:24 »

Hej,

Pumpen står på 2an mellanläget
Jag provade att sänka och upplevde det som som att "allt stannade"  kändes som den skulle
avfrosta men inte orkade?  Provar igen imorgon.
Laddpumpen är väl förmonterad så inte installatören "valt fel"?

/Borken
Skrivet av: erp
« skrivet: 14 november 2011, 21:27:14 »

Sänk ett snäpp på laddpumpen om diffen är allt för låg. Om vattnet går för snabbt genom pumpen, hinner det inte ta upp tillräckligt med värme.

erp
Skrivet av: 109an
« skrivet: 14 november 2011, 20:53:35 »

från 7-8 ner till 3-4 vid -20
Skrivet av: Borken
« skrivet: 14 november 2011, 20:26:23 »

Hej igen,

Fick syn på tabellen på sid 24 kap9 för installatören , Kontroll av värmepumpens prestanda och flöde.
(Installations och skötselanvisningar)
Differens mellan VP in/ut på 107a vid 35graders framledning

Ute temp       -10          -5          0           5         7
Differens         4             5          5.5     6.5         7

"Det är viktigt att differensen är rätt. Detta för att värmepumpen skall kunna ge maximal effekt och bästa
besparing" 
Dock står det att "mätmetoden är mycket ungefärlig och avvikelser nedåt och uppåt på
några grader kan förekomma utan att det behöver vara något fel"

Vid någon plusgrad ligger min pump på 3 graders diff vad man borde ha vid -10 till -15 .
Om tabellen är normalvärden så förklarar det väl min dåliga prestanda och långa körningar.
Har ni andra differens enligt tabellen ?

mvh
/Borken

Skrivet av: tommys76
« skrivet: 13 november 2011, 13:23:04 »

Ok, då är det bara att vänta och se vad som händer när jag närmar mig 0 och konstant kyla. Jag hade en sväng till -2 för nån dag sedan. Då hade jag en drifttid på 6h 40min.
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 november 2011, 13:18:36 »

Det spelar nog ingen roll vilken diff du har. Det är nog inga större förluster, dessutom måste ju laddpumpen gå.
Blir det några minusgrader går ju kompressorn mest hela tiden, min går cirka 14 timmar nu med -2º på natten.
Den gick 14.10 tim förra dygnet och 14.11 det senaste. Blir det  5-6 minus ute går min pump 20-22 timmar och då är det inte mycket att prata om att laddpumpen går någon timma själv.

erp
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 13 november 2011, 12:52:36 »

Från +2º och kallare går laddpumpen hela tiden, för att inget ska frysa sönder på utsidan.

erp

Det är väl lite som att elda åt kråkorna eller? Jag menar ifall det inte finns någon större värmebehov från husets sida. Brukar du minska på diffen när det närmar sig 0 eller spelar det någon roll alls vilken diff man kör med då?
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 13 november 2011, 11:59:50 »

Lite överraskad är nog jag också. Jag testade själv nyss, tyvärr med en annan utetemp på +6 grader (något jag förstås inte kunde påverka). Mätte upp ett resultat där vp ut 38 --> vp ut 47 och det tog endast 9 minuter och 30 sekunder (ingen avfrostning hände under körningen).  Notera kör dessutom med högre diff 9 grader. Finns ju vissa andra variabler som är annorlunda jämfört med dig. Jag kör lägre framledning och utetempen var tyvärr 6 grader högre.

Med min framledning kring 25 då utetemp 0 så har jag haft en körtid på ca. 6h 40min (16 starter).

Jag återkommer när det blir lite kyligare med data när det närmar sig 0. Låter ju lite otroligt att 6 grader spelar så stor roll. Är temp kring 0 så mycket värre på grund av avfrostning eller?

Det ju naturligtvis också så att har man en mycket låg värde på övrepannan så värms den ju också upp av nedrepannan (indirekt). Vilket leder till att det kommer att ta lite längre att värma nedrepannan, samma gäller ju också om någon tappar upp varmvatten samtidigt. Dessa värden var mätta när varmvattnet var så pass högt att det inte behövde värma upp övrepannan samtidigt.

Jag hade en ny 55-graders körning i morse där det kördes från 36->54 (på vp ut) inklusive en avfrostning och även varmvatten användes med samma utetemp +6 grader. Då tog det hela 47 minuter innan den kört färdigt.
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 13 november 2011, 10:10:47 »

Om den var i stort sett klar med en 55-graderskörning, så fanns det ju gott om varmvatten för att hålla 33º på framledningen. Den har alltså inte fallit på något sätt, har du rumsgivare så borde det vara den som dragit ner tempen. Det kan i varje fall inte vara några problem att hålla 33º på framledningen i slutet på en 55-graderskörning, såvida du inte hade under 33º i pannan och det kan väl inte vara möjligt.

erp

Min panna sänker också framledningen vid slutet av en 55-graders körning. Detta fenomen uppkom efter en uppgradering av mjukvaran i Ecoel. Frågade CT om detta men fick aldrig svar på varför de gör så. Tror det finns en gammal tråd om denna sänkning.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 13 november 2011, 09:47:03 »

9 pall a 832 kg ger ca 27 000kWh i uppvärmning vid verkningsgrad 70%, det känns väldigt mycket på 100m2 + källare. Hoppas pannan var sämre då Thumbsup
Skrivet av: Borken
« skrivet: 13 november 2011, 09:41:45 »

Jag kan fortfarande inte se några problem med din anläggning. Du målar nog upp fan på väggen utan anledning.
30000kWh borde innebära runt 6000kWh hushållsel och 24000kWh för värme och varmvatten, det borde inte vara några problem vid -10º och kanske inte ens vid -15º.
Jag skulle klara detta med lite bättre radiatorer med ganska lik förbrukning.
erp

Jag hoppas du har rätt får försöka släppa oron och lita på tekniken.

mvh
Borken
Skrivet av: Borken
« skrivet: 13 november 2011, 09:38:32 »

Om du eldat 9 säckar (a 650kg) och vi antar en verkningsgrad på gamla pannan på 70% så bör energibehovet för uppvärmning och VV ligga på ca 21 000kWh. Årsmedeltemperaturen bör ligga mellan 5-6 grader. Skulle gissa på en besparing i storleksordningen 10 000kWh, kanske mer beroende på fönster.

Just my 2 cents

Förlåt mig 9 pall ska det givetvis vara
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 november 2011, 09:32:53 »

Jag kan fortfarande inte se några problem med din anläggning. Du målar nog upp fan på väggen utan anledning.
30000kWh borde innebära runt 6000kWh hushållsel och 24000kWh för värme och varmvatten, det borde inte vara några problem vid -10º och kanske inte ens vid -15º.
Jag skulle klara detta med lite bättre radiatorer med ganska lik förbrukning.
erp
Skrivet av: 109an
« skrivet: 13 november 2011, 09:28:52 »

Om du eldat 9 säckar (a 650kg) och vi antar en verkningsgrad på gamla pannan på 70% så bör energibehovet för uppvärmning och VV ligga på ca 21 000kWh. Årsmedeltemperaturen bör ligga mellan 5-6 grader. Skulle gissa på en besparing i storleksordningen 10 000kWh, kanske mer beroende på fönster.

Just my 2 cents
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 november 2011, 09:09:19 »

Hej, Här kommer senaste värdena.
Märkte när jag steg upp så var det lite kallt så masade mig ner i pannrummet.
Pannan höll på med en 55 graders körning var nästan klar och framledningstempen fallit till 28 (börvärdet 33)
mvh
Borken

Om den var i stort sett klar med en 55-graderskörning, så fanns det ju gott om varmvatten för att hålla 33º på framledningen. Den har alltså inte fallit på något sätt, har du rumsgivare så borde det vara den som dragit ner tempen. Det kan i varje fall inte vara några problem att hålla 33º på framledningen i slutet på en 55-graderskörning, såvida du inte hade under 33º i pannan och det kan väl inte vara möjligt.

erp
Skrivet av: Borken
« skrivet: 13 november 2011, 09:00:34 »

Hej,

Bor i Närke (Degerfors kommun) huset är av sten från 1950 , två våningar 100 kvadrat + källare under huset.
Innan körde jag pellets i en CTC265  ca 9 säck senaste vintern som var kall.
Energideklarationen vid köp låg på drygt 30000 kwh/år sedan dess är fönstren förbättrade.

mvh
Borken

Skrivet av: 109an
« skrivet: 13 november 2011, 08:47:50 »

Om jag vänder på frågan hur vet jag att pumpen kommer räcka för att värma huset?

Vi börjar såhär istället, hur stort är huset, när är det byggt, var ligger det och viktigast vad hade du för uppvärmning och förbrukning innan värmepumpen.
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 november 2011, 08:37:21 »

Från +2º och kallare går laddpumpen hela tiden, för att inget ska frysa sönder på utsidan.

erp
Skrivet av: Borken
« skrivet: 13 november 2011, 08:36:13 »

Hej, Här kommer senaste värdena.
Starter 23  inga eller få avfrostningar  +2 till +4 inatt
Drifttid 15.49 timmar.

Märkte när jag steg upp så var det lite kallt så masade mig ner i pannrummet.
Pannan höll på med en 55 graders körning var nästan klar och framledningstempen fallit till 28 (börvärdet 33)

Om jag vänder på frågan hur vet jag att pumpen kommer räcka för att värma huset?
Vad är de första symptomen på att jag är underdimensionerad och huset kräver mycket mer än vad
installatören trodde.
Ska jag prova att dra upp huskurvan till 55-60 och se om pumpen klara att värma till den temperaturen?
Om den inte klarar det vid +2 så blir det väl svårt vid -10 ?

mvh
Borken

 



Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 november 2011, 00:06:00 »

Det har väl med temperaturen att göra? Från nån plusgrad och nedåt går pumpen hela tiden för att inte vattnet skall frysa i utedelen.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 12 november 2011, 23:53:06 »

Vad jag noterat för övrigt är att laddpumpen alltid är på och att anläggningen frostar av väldigt ofta
under gårdagen skedde det vid varje körning?

Varför går hans laddpump hela tiden? (förstod jag dig rätt?) Min är avstängd just nu och jobbar endast när kompressorn går. Har det med avfrostningen att göra? Nån smart som vet mera?  Sc:,h
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 12 november 2011, 23:30:08 »

Hej Erp,
Tack för alla svaren i tråden
Jag är mest överraskad över att kompressorn går 15-17 timmar / 24h när det är runt 0grader ute
tycker det låter mycket men det kanske beror på all avfrostning?
Hur var det med tiderna är det "normalt" med ca 25min för att höja 5grader?


mvh
Borken

Lite överraskad är nog jag också. Jag testade själv nyss, tyvärr med en annan utetemp på +6 grader (något jag förstås inte kunde påverka). Mätte upp ett resultat där vp ut 38 --> vp ut 47 och det tog endast 9 minuter och 30 sekunder (ingen avfrostning hände under körningen).  Notera kör dessutom med högre diff 9 grader. Finns ju vissa andra variabler som är annorlunda jämfört med dig. Jag kör lägre framledning och utetempen var tyvärr 6 grader högre.

Med min framledning kring 25 då utetemp 0 så har jag haft en körtid på ca. 6h 40min (16 starter).

Jag återkommer när det blir lite kyligare med data när det närmar sig 0. Låter ju lite otroligt att 6 grader spelar så stor roll. Är temp kring 0 så mycket värre på grund av avfrostning eller?



Skrivet av: Borken
« skrivet: 12 november 2011, 13:49:05 »

Har bra koll på husets elmätare  så vi får se om det sparas något.
Innan installationen låg förbrukningen på 10kwh/dygn  + 2säck pellets 85kr


grader datum      kl          mätare   diff kwh
7   4-nov            13.00        18548   
7   5-nov            13.40   18575    27
6   6-nov            14.11   18605    30
6   7-nov            13.00   18635    30
6   8-nov         13.15   18668          33
   9-nov            13.10   18702   34
   10-nov   12.50           18735   33
4   11-nov   12.50           18791   56
0   12-nov   12.30           18844   53

mvh
Borken
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 november 2011, 12:45:43 »

Det verkar rätt normalt. Min vanliga EcoAir 107 har senaste dygnet gjort 16 starter och gått 14 timmar och 10 minuter (850 min) sammanlagt alltså cirka 53 minuter varje start med en diff start/stopp på 7º, den värmer alltså 7º varje start. Du har ju låg framledningstemp, så pumpen kommer säkert att kunna gå 24 tim/dygn om det kniper och även om den behöver hjälp av patronen, kommer den ju att tjäna in pengar varje timme den går.

erp
Skrivet av: Borken
« skrivet: 12 november 2011, 12:30:35 »

Hej Erp,
Tack för alla svaren i tråden
Jag är mest överraskad över att kompressorn går 15-17 timmar / 24h när det är runt 0grader ute
tycker det låter mycket men det kanske beror på all avfrostning?
Hur var det med tiderna är det "normalt" med ca 25min för att höja 5grader?


mvh
Borken
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 november 2011, 11:44:24 »

Jag tycker det ser normalt ut, det enda är, varför övre pannan bara är 42º när elpatronen är ställd på 47º och 1,5kW, men det kan bero på att det nyligen tappats varmvatten.
Övre pannan har två börvärden, ett från inställningsmenyn och ett systemvärde=7º över framledningens börvärde. Patronen värmer 3º över börvärdet och tänds igen vid börvärdet. Det högsta av de två börvärdena är aktuellt börvärde.

Kan du tala om vad det är du inte tycker fungera.

erp
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 november 2011, 11:14:32 »

Det finns ingen möjlighet att påverka avfrostningen i menyn. Detta har jag fått från CTC:

Jag pratade med CTC i dag om avfrostningen på EcoAir, dom lovade att återkomma och skickade nyss följande text i ett mail:

Avfrostningen sker om värmepumpen är igång inte när den står stilla.
Avfrostningen sker om det behövs, temperaturen känns av.
4-vägsventilen öppnar mot förångaren om avfrostningsbulben talar om att det behövs.

Med vänlig hälsning
Monika Andersson
CTC
Enertech AB
Box 309
341 26 LJUNGBY
tel 0372-880 00
fax 0372-861 55

Skrivet av: erp
« skrivet: 12 november 2011, 11:11:56 »

Men något måste vara fel i dina uppgifter, det kan inte vara så att det 26 minuter att värma vattnet 5º om det samtidigt bara tar 18 minuter för vattnet att sjunka 5º, i så fall skulle det bli kallare i pannan hela tiden, och aldrig bli varmt. Eftersom det faktiskt är varmt i pannan måste pumpen värma vattnet fortare än värmen försvinner.

Idiotiskt påstående av mig, tydligen inte riktigt vaken när det skrevs. Det är ju helt naturligt att det är så.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 november 2011, 10:57:04 »

Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 november 2011, 10:42:15 »

10.1 Avfrostning
CTC EcoAir är utrustad med hetgasavfrostning. En gång i timmen känner
2 givare av om temperaturen i kylkretsen understiger - 2 °C om så är fallet påbörjas avfrostningen, fläkten stannar, fyrvägsventilen vänder håll och
den varma hetgasen går istället ut till förångaren. Ett pysande ljud hörs och vattnet rinner av förångaren. När temperaturen på de båda givarna är över + 10 °C, startar fläkten och den varma hetgasen går istället in i kondensorn och värmepumpen återgår till normaldrift.
Skrivet av: Borken
« skrivet: 12 november 2011, 10:24:54 »

Hej, Hittar tyvärr ingen sådan funktion i "manualen"
Skrivet av: rocas
« skrivet: 12 november 2011, 10:14:16 »

Erp är en fena på CTC. Han svarar nog snart....

Ändring av avfrostningsintervaller....bör vara enkelt att ställa in i nå´n meny.

Har du en manual/instruktionsbok?
Skrivet av: Borken
« skrivet: 12 november 2011, 10:10:21 »

Hej, Jag har inte sett till någon sådan funktion.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 12 november 2011, 10:07:17 »

Idé:

Ändra avfrostningsintevallerna till ex 1 gång/40 min drift.....

Jag vet ej hur det går till på CTC, men min NIBE maskin orkade inte värma när avfrosningarna skedde för ofta.
Skrivet av: Borken
« skrivet: 12 november 2011, 10:00:55 »

Hej,  Här kommer lite fler värden.

Inställningar
Språk                        Svenska
Värme Pump              Tillåten
Rumsgivare                nej
Elpanna                     47
Elpanna max  kw        1,5
Elpanna nedre             50
Elpanna nedre kw         6
Fördröjning   shunt      180 min
Huvud                          20A
Extra VV elpanna           65
Fjärstyrning                   NS

Husparametrar             
min ute                      -15
Semester                       från
VV höjning                   Ja               

Fabriks

Sommarvärme               16
VPmax                          58
VPmin                           35
stop hetgas                   120
Diff                              5
Startfördr                      10 min
elpanna nedre                6kW
kör på huskurva 49 eller 50

Vad jag noterat för övrigt är att laddpumpen alltid är på och att anläggningen frostar av väldigt ofta
under gårdagen skedde det vid varje körning?
Idag har det skett en gång redan då faller ju tempen och körningen börjar om.

Vad styr avfrostningen? är det här som problemet ligger.

Angående tiderna för att värma vattnet kan jag mäta igen men är ganska säker att dom stämmer.

/Borken



Skrivet av: tommys76
« skrivet: 12 november 2011, 09:57:38 »

VP in/ut ser ganska lika som min. Brukar ha en diff mellan 3-5 grader, beroende på ute temp också. Jobbar pumpen lite längre så brukar diffen bli högre.

ERP: Finns det någon vits med att sänka flödet mellan pumpen och ecoelen?
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 november 2011, 09:33:54 »

Det är svårt att se några fel här, det behövs samtliga aktuella driftvärden under drift samt inställningar för att avgöra det.
Men något måste vara fel i dina uppgifter, det kan inte vara så att det 26 minuter att värma vattnet 5º om det samtidigt bara tar 18 minuter för vattnet att sjunka 5º, i så fall skulle det bli kallare i pannan hela tiden, och aldrig bli varmt. Eftersom det faktiskt är varmt i pannan måste pumpen värma vattnet fortare än värmen försvinner.

Jag tycker det ser ganska ok ut.

erp

Edit: det är flödet över laddpumpen som avgör diffen, ju fortare laddpumpen går ju mindre hinner vattnet värmas och ju lägre diff på VP in/ut.
Skrivet av: Borken
« skrivet: 12 november 2011, 08:47:22 »

Hej, Har fått en installation av en Ecoel 1550+ ecoair polar107 som jag är fundersam på.
Jag har noterat att en vanlig 5graders körning tar 26min  , Nedre pannan faller 5grader på  18 min
Den har gått >72 timmar och när den ska värma vattnet orkar tempen upp till 52grader kanske för att
Vpin ligger på 48grader?  Tog 50 min igår.

Några frågor
Är jag underdimensionerad inför vintern känns som det blir mycket elpatron?
Ska jag satsa på bergvärme eller vad?
Vad styr diffen på Vp in/ Vp ut är det enbart effekten på pumpen, tycker mina 3 grader låter lågt?


mvh
Borken






Aktuella drift värden

ute -1
panna                    42  47
Framledning            36  36
Panna Ned              38  41
Hetgas                   66
komp                      till
Fläkt                       hög
laddpump                till
VP in/ut                  37/40
Radiator P               till
El                           1,5.0

Drift kompressorn  15 tim
starter    27st


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!