Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: storlek pÃ¥ pump  (läst 2217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
storlek på pump
« skrivet: 09 april 2010, 08:40:06 »
hej.

Om ett hus behöver just lite mer effekt än vad en ex X kW VP levererar, är det då klokt att gå på modellen större VP vid inköpstillfället?

Jag måste tillägga att väljer jag VP:n med X kW kommer jag att tilläggsisolera hela vinden för pengarna som "blir över" kontra att ta modellen större VP. Sedan tillkommer ju en del andra åtgärder efterhand såsom att byta nått fönster osv.

Vad är riskerna eller nackdelarna med FÖR STOR pump, eller väl tilltagen pump?

Mycket tacksam för svar då jag väldigt snart måste bestämma mig.

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: storlek på pump
« Svar #1 skrivet: 09 april 2010, 09:08:08 »
Beror väl lite pÃ¥ vad du menar med "behöver".  Menar du maxeffekten huset nÃ¥gonsin behöver, sÃ¥ behöver ju inte VPn täcka upp det.  Men menar du att en normal dimensionering av VPn egentligen skulle luta Ã¥t en nÃ¥got större pump sÃ¥ skulle jag rekommendera att ta den större.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: storlek på pump
« Svar #2 skrivet: 09 april 2010, 10:55:06 »
Vad bör man ha för effekttäckningsgrad?

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: storlek på pump
« Svar #3 skrivet: 09 april 2010, 13:18:52 »
Beror pÃ¥ lite, räknar man pÃ¥ större fastigheter brukar det vara lite lägre men pÃ¥ villor är 70-75% effekttäckning rimligt men olika installatörer dimensionerar olika. beror lite pÃ¥ hur du vill ha det, är det ok att tillskottet gÃ¥r in ibland eller vill du helst aldrig se tillskottslampan gÃ¥ in  :)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: storlek på pump
« Svar #4 skrivet: 09 april 2010, 18:35:08 »
Du bestämmer själv vilken täckning du vill ha. Thumbsup

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: storlek på pump
« Svar #5 skrivet: 09 april 2010, 19:21:08 »
hej.

Om ett hus behöver just lite mer effekt än vad en ex X kW VP levererar, är det då klokt att gå på modellen större VP vid inköpstillfället?
...
Det beror ju på vad som menas med "lite mer effekt" men med tanke på vinterns elpriser och eventuellt miljöpartiet i en kommande regering så vill man inte sitta med för många tillskottstimmar.
Jag trodde tills helt nyligen att en kraftigare vp hade lite sämre verkningsgrad jämfört med en klenare om man räknar bort eltiskottet men fick lära mig av experterna på forumet att så inte är fallet.

Risken med överdimensionering är att vp:n levererar mer effekt än vad radiatorsystemet avger vilket kan göra att vp:n stoppar med larm.
Om du konverterar till radiatorer så se till att minst dubbelpaneler med 2 konvektorplåtar typ dessa http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1139 installeras och dessutom så stora som möjligt.

Sikta på att radiatorsystemet ska avge vp:ns levererade effekt vid 45 graders framledningstemperatur (eller lägre) och 38 graders returledningstemperatur så bör du få ett ekonomiskt och väl fungerande system.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: storlek på pump
« Svar #6 skrivet: 10 april 2010, 18:23:20 »
När jag köpte min Nibe 1110 (förgångaren till 1125) för 10 år sedan så rekommenderade experterna mig att köpa en 8kW-pump till mitt 170 kvm stora gamla, men tilläggsisolerade hus. Jag struntade i deras råd eftersom jag var rädd att den inte skulle räcka till och valde ist en 10 kW. Den klarar alla normala utetemperaturer ner till -15 grader utan att tillskottsel behöver gå in.

Motivet för att inte välja för stor pump har varit att inte få för många starter och därmed för mycket slitage på kompressorn. Min går nu som sagt på 11:e året och jag är inte säker på att starterna är så allvarliga för moderna kompressorer som har ganska avancerade metoder att säkerställa en effektiv smörjning även vid kallstarter.

Nu har jag börjat fundera på om inte de senaste årens prishöjningar på elen gör att det blir mer intressant att välja en större storlek på pumpen än tidigare. Följande räkneexempel visar detta.

1. En pump som klarar 75 % av årsbehovet som är 40.000 kWh

- Pumpens inköpspris (tex Nibe 1125 8 kW): 44.600:-
- Kostnad för 10.000 kWh direktel per år i 15 år: 150.000:- (med ett elpris på 1 kr/ kWh)
-.Kostnad för el till pumpen 30.000/3= 10000:- (COP 3,0) per år i 15 år=150.000:- kr
SUMMA: 344600: kr

2. En pump som klarar 95 % av årsbehovet som är 40.000 kWh

- Pumpens inköpspris: 47.600:-
- Kostnad för 2000 kWh direktel per år i 15 år = 30.000:-
- Kostnad för el till pumpen 38.000/3=12.700:- :- per år i 15 år = 190.500:-
SUMMA: 268.100:- kr

Skillnad: 76500:- vilket man kan fÃ¥  mÃ¥nga nya kompressorer för om den skulle slitas ut i förtid.

Om man väljer ytterligare en storlek på kompressorn som då täcker in så gott som 100% av årsbehovet blir kalkylen:

- Pumpens inköpspris: 51.250:-
- Kostnad för direktel  0:-
- Kostnad för el till pumpen: 40.000/3 = 13.300:- per år i 15 år = 200.000:-
SUMMA: 251.250:-

Man sparar alltsÃ¥  ytterligare ungefär 17.000:- under en 15-Ã¥rsperiod om man väljer en tvÃ¥ storlekar större pump an vad experterna, Ã¥tminstone för nÃ¥gra Ã¥r sedan, rekomenderade som lämplig  storlek.

Dessutom kan man eventuellt gÃ¥ ner en säkringsstorlek  (eftersom man aldrig  behöver köra 9 kW-patronen med tillskottsel; den kräver ju 16 A pÃ¥ tre faser). Detta beror delvis pÃ¥ om man har en välfungerande effektvakt installerad. Varje säkringsstorlek kostar c:a 1000:- per Ã¥r. och kan alltsÃ¥ gen en ev. ytterligare besparing pÃ¥ 15000:- under en 15-Ã¥rsperiod, som jag , litet konservativt har antagit vara pumpens livslängd  (men jag hoppas att den hÃ¥ller i 20 Ã¥r)
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: storlek på pump
« Svar #7 skrivet: 10 april 2010, 18:34:30 »
Med 75% så brukar man väl avse effekttäckningsgraden och det är ju inte samma sak som energitäckningsgraden som du räknar på.
I övrigt är jag med dig, vp:n ska klara huset ner till DUT utan tillskott om man har ett lämpligt värmedistributionssystem.  ;)
« Senast ändrad: 10 april 2010, 18:36:01 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: storlek på pump
« Svar #8 skrivet: 10 april 2010, 20:04:08 »
Med 75% så brukar man väl avse effekttäckningsgraden och det är ju inte samma sak som energitäckningsgraden som du räknar på.
I övrigt är jag med dig, vp:n ska klara huset ner till DUT utan tillskott om man har ett lämpligt värmedistributionssystem.  ;)

[/quote
Du har säkert rätt och dÃ¥ fÃ¥r man kolla i temperaturkurvan för Ã¥ret och räkna fram vilken energitäckningsgrad som detta ger. Kanske finns det nÃ¥gon räknenisse som kan göra detta. Jag tror dock att resultatet blir liknande. (Om jag fÃ¥r tid skall jag  försöka göra denna beräkning)
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!