Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp felsökning 310p  (läst 1646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp felsökning 310p
« skrivet: 21 oktober 2017, 15:54:42 »
Hej,
Jag sitter på en 310p och skulle behöva hjälp med att tolka några värden.
   
I samband med inflyttning för ca två år sen byttes kompressorn ut. Jag har efter det oftast haft en förångningstemperatur och avluft på 2-4 grader vid drift.
Vintertid har jag ibland sett att förångningstemperaturen har hamnat på minusgrader, samtidigt som avluftstemperaturen har stigit. Har förövrigt aldrig heller sett att avfrostningslampan har lyst. Jag har tänkt att detta har berott på att automatiskt avfrostning troligen inte fungerar. Efter omstart har siffrorna gått till sig.
   
Jag har dock nyligen konstaterat att jag verkar få en avluftstemperatur på över 10 grader, samtidigt som förångningstemperaturen ligger på 3-4grader. Vad kan dessa siffror bero på? Om jag startar om pumpen så åker bägge dessa siffror upp till rimliga temperaturer tills att kompressorn startar igen, så jag tror inte att givarna har blivit dåliga.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp felsökning 310p
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2017, 16:52:32 »
Låter som problem med expansionsventilen tycker jag om temperaturerna varierar så. Avfrostning brukar starta först om förångningstemperaturen sjunkit till -8°C har jag sett. När allt fungerar som det ska ligger t.ex. förångningstemperaturen stabilt på 5°C och avluftstemperaturen på 3°C. Oftast när man byter kompressor så byter man samtidigt också torkfilter, lågtryckspressostat, expansionsventil och förångare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Christian S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp felsökning 310p
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2017, 19:17:03 »
Tack för snabbt svar. Jag antar att expansionsventilen är en del som sitter i kylmedieslingan, dvs krävs kyltekniker för att byta?
Vad jag kan komma ihåg, så har min förångningstemperatur i princip alltid legat lika eller under avluftstemperaturen. Kanske har vart problem med den hela tiden (även om jag ha haft avluft på 3-4 grader)?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp felsökning 310p
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2017, 08:15:18 »
Ja det krävs kyltekniker för byte av expansionsventilen och då byter man samtidigt torkfilter och lågtryckspressoststat (åtminstone). En sak man själv kan kolla upp är om bulben till expansionsventilen som sitter på sugledningen till kompressorn, är ordentligt tejpad med isolertejp. Den ska sitta ca kl 13 på sugröret och bara mäta sugrörets temperatur och inte något av temperaturen i kompressorutrymmet. Vad jag sett har alltid förångningstemperaturen varit en eller flera grader högre än avluftstemperaturen när värmepumpen fungerat som den ska men lägre förångningstemperatur när det varit något problem med värmepumpen. Bra att kolla vad temperaturgivarna visar efter att kompressorn stått stilla en lång stund på sommarhalvåret.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Christian S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp felsökning 310p
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2017, 12:50:50 »
Vilken del menar du ska vara isolerad?
Det enda jag såg som var isolerat var röret på andra bilden som går rakt bak mot kompressorn. Var det den du menade?

Såg att det går att köpa kitt för runt 2 papp, så jag gissar på att en reparation kostar 3-4 papp. Låter det rimligt?

Är lite benägen att tro att det är mer ekonomiskt försvarbart att byta ut hela pumpen till en F730 eller motsvarande istället för att plöja ner pengar på den befintliga.
Bor mitt i Jämtland, sÃ¥ vintertid behöver tillsatsen gÃ¥ väldigt ofta. Antar att en F730 skulle vara betydligt billigare i drift, sÃ¥ det är ju en avvägning. Laga denna och hoppas den gÃ¥r länge innan nästa fel, eller slänga ut 80-90 pÃ¥ en ny utan att riktigt veta hur mycket extra den skulle spara in per Ã¥r  :-\

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp felsökning 310p
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2017, 14:48:52 »
Syns att det är en senare årsmodell av 310P. Har den gått tio år kanske? Jo jag menade just det röret som går bakåt mot kompressorn. Ser ut som det sitter ordentligt med isolertejp där runt bulben till expansionsventilen. Svårt att säga vad reparationskostnaden blir, bäst att fråga NIBE servicefirma. Måste tömmas, lödas, vakuum-pumpas, läcktestas, fylla på nytt köldmedia, servicebil milersättning etc. Blir snabbt ett antal tusenlappar, kanske 5-6 tusen?

Vilken är er totala elförbrukning per år och hur stort är huset? Man kan anta att 310P sparar ca 7000 kWh/år i ett mellanstort hus. F730/F750 kan spara ytterligare runt 6000 kWh/år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Christian S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp felsökning 310p
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2017, 17:32:03 »
Ja, det stämmer bra. Det är ett Älvsbyhus 1½-planshus på 180 kvm.
Har inte bott här tillräckligt länge för att ha ett bra underlag, men värme plus hushållsel verkar ligga på runt 20 000 kwh per år.

Troligen är det mer ekonomiskt i det långa loppet att byta ut pumpen mot en modern variant, men jag antar att det behöver rivas ut lite uppe för att bygga om avluftskanalen.

Hur presterar en pump som växlar mellan att producera varmvatten och värme (som jag förstått att f730 gör) dom dagar det är smällkallt ute och huset inte är det mest isolerade? Läste någonstans att den vid varmvattenbehov kör 20min värme och 20min varmvatten. Kommer jag märka skillnad här mot en 310p som jämförelsevis håller väldigt jämn temperatur till elementslingan?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp felsökning 310p
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2017, 19:02:48 »
Ok, utgår man då från NIBE angiven energibesparing skulle det bli uppåt 8000 kWh/år ytterligare eller summa besparing runt 15000 kWh/år. Men det blir en rejäl investering. Avluftskanalen kan eventuellt redan vara bra isolerat (PE30) eller så kan det vara ganska slarvigt gjort på t.ex. kattvinden. Armaflex, lim och fogskum är bra att ha. Bäst att låta någon expert titta på det. Om man tror att det skulle krävas mycket åtgärder är ett annat alternativ att satsa på en bra luftluftvärmepump av senaste modell som klarar riktigt låga utetemperaturer som komplement till 310P. Krävs att planlösningen är någorlunda öppen för att få god spridning på värmen och temperaturen sjunker 1-2 grader för varje dörrpost luften ska ta sig förbi.

Frågan om värmepump med växelventil som byter mellan värme och varmvatten är jag inte rätt man att svara på men det finns säkert andra här på forumet som är norrlänningar och vet. Det enda jag tänker på är om man vet att det knäpper mycket i värmerören när temperaturen plötsligt ändras, då kan det behövas en extra knäpptank för att jämna ut temperaturen på värmevattnet.
« Senast ändrad: 22 oktober 2017, 19:05:11 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Christian S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp felsökning 310p
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2017, 20:40:38 »
Frågan är ju lite hur man ska tolka Nibes siffror. Jag kan förstå att man kan säga ungefär hur mycket en liten luftvärmepump kan spara (eftersom den mer eller mindre går på max kompressoreffekt en stor del av året). Men att dra till med en besparingssiffra för dom kraftigare kompressorerna utan att veta hur välisolerat huset är eller vart det står känns lite sådär.

Men oavsett det, så blir jag mer och mer sugen på att faktiskt byta. Speciellt om pumpen nu kostar nästan ett års besparing att laga. Och relativt ny kompressor till trots, så finns det ju trots allt andra delar på den som kan gå sönder när som helst.

Tog mig förövrigt ut till kattvinden och kollade på kanalen för avluften. Isolerad samt någon grå plastig historia på utsidan, så det ser ju lovande ut angående kondensisoleringen. Ska undersöka detta vidare.

Stort tack för snabba och konkreta svar!  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!