Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken L/L-VP kan jag installera?  (läst 30852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KJM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älskar inte Graninge/E-On eller vad de nu heter...
Vilken L/L-VP kan jag installera?
« skrivet: 21 november 2005, 11:26:14 »
Hej!
Jag har en villa på drygt 100 kvm med hyffsat öppen planlösning. Den ligger utanför Stockholm. Har nu bestämt mig för att skaffa en L/L-VP. Den absolut bästa platsen för den vore ovanför ytterdörren. Avsåndet från dörrfodret till taket är 30 cm. Kan man montera innedelen dikt an mot innertaket, eller måste det finnas en luftspalt? Jag har kollat in ett par olika modeller och skulle gärna vilja ha era synpunkter på dessa;

*Panasonic E9DKE, 28 cm hög innedel.
*Mitsubishi SRK/SRC-35 ZD-SA, 25 cm hög innedel.
*Mitsubishi MSZ-FA25VAH, 29,8 cm hög innedel.
*Fujitsu AWY14L H, 25 cm hög innedel.

Vilken, om någon av dessa, bör jag satsa på? Finns det någon som kan tipsa om bra leverantör som även installerar i Stockholmstrakten? Min granne har köpt en Panasonic E12CKE från Bauhaus. Jag tror att de hjälpte till med att kontakta installatör också. Nu rinner kondensvattnet inte ut där det ska, men Bauhaus vill inte kännas vi det. De hänvisar till ett företag i Göteborg. Har jag fel om jag inbillar mig att det är bättre att inhandla pumpen från ett företag som även ombesörjer installation så att man inte blir bollad fram och tillbaka som min granne vid eventuella problem? Hur är det egentligen med parallelimporten av Panasonic som det skrivs så mycket om? Ska man vara noga med att det verkligen är en "Sverigepump" man köper, och hur vet man i så fall att det är en sådan?

Alla synpunkter tas tacksamt emot. Jag är novis på detta område så all hjälp är välkommen!

Stort tack på förhand!

//Kalle

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2005, 12:09:28 »
E9DKE kräver 67mm avstånd mellan fästplåten och taket. Dvs cirka 65mm mellan plastkåpan och taket. Det bästa är naturligtvis att köpa hela anläggningen nyckelfärdig inklusive installation. Då får du garanti på helheten. Köper du anläggningen "lös" så får du räkna med att det kostar cirka 3 - 4000kr att installera den inklusive vissa tillbehör. Betydligt billigare blir det naturligtvis om du kan göra en del av installationsarbetet själv. Men då måste du hitta en installatör som gör några slutmoment av installationen. Du tar naturligtvis vissa risker med garantin här.

Sverige/Nordenpump är mer eller mindre ett marknadsföringsjippo. Det viktiga är att du köper en R410 pump från en kvalitetstillverkare, och ser till att få en termostatstyrd värmekabel i bottenplattan på utedelen.
« Senast ändrad: 21 november 2005, 14:14:08 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad KJM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älskar inte Graninge/E-On eller vad de nu heter...
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2005, 12:31:33 »
Tack!

Panasonic går nog bort då...och jag kommer att välja "totalentreprenad". Fujitsu AWY14L H är tydligen ett "Vägg- och takmonterat" aggregat. Är det någon som vet om det betyder att man kan sätta den direkt i vinkeln mellan väggen och taket? Är detta en modell som klarar nordiska förhållanden, och skulle den räcka för min 100 kvm villa med braskamin i ena delen av huset och en blivande L/L-VP i andra?
NÃ¥gon som har erfarenhet av denna modell?

//Kalle

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2005, 13:14:25 »
Tack!

Panasonic går nog bort då...och jag kommer att välja "totalentreprenad". Fujitsu AWY14L H är tydligen ett "Vägg- och takmonterat" aggregat. Är det någon som vet om det betyder att man kan sätta den direkt i vinkeln mellan väggen och taket? Är detta en modell som klarar nordiska förhållanden, och skulle den räcka för min 100 kvm villa med braskamin i ena delen av huset och en blivande L/L-VP i andra?
NÃ¥gon som har erfarenhet av denna modell?

//Kalle

Jag bara undra varför panasonic går bort? Säger inte att den är bäst eller så, bara undra varför.

Totalentreprenad är bra, då man har fulla garantier ifall något skulle gå fel.
Gör som du gjort innan ring  o prata med säljaren sÃ¥ det känns bra.

Du ska ha en 5kW till ditt hus.  Finns de som tycker det räcker med en mindre än 5kW. Men de är sÃ¥ billiga idag att det inte lönarsig, med en 5kW har du även bättre täckning när det blir kallt.

Kolla priset så att allt ingår, många har inte med rörkanaler i priset.

mvh Rickard

Utloggad KJM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älskar inte Graninge/E-On eller vad de nu heter...
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2005, 13:34:20 »
Panasonicen går bort för att den är för hög. Jag har 30 cm från dörren till taket där den ska sitta. Tydligen behövde man 6,5 cm luft mella aggregatet och taket. Panasonicen är 28 cm hög, därför går den bort, inte för att den skulle vara dålig som pump betraktat. Tvärtom skulle jag gärna vilja ha en Panasonic då de verkar vara väldigt prisvärda.

-Rickard! Har du en annan uppfattning om hur mycket luft som behövs mellan aggregatet och taket lyssnar jag gärna!

Har för övrigt fått ett pris på Fujitsu AWY14L H, 25 cm hög innedel, 6 kW. 25.000:- inkl. inst. Bra eller dåligt? Killen jag pratade med skulle kolla upp vad han skulle ha för samma modell fast med 4 kW. Han trodde at det borde räcka då jag har en braskamin i andra änden av huset.

//Kalle

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2005, 14:06:37 »
Hej KJM,

Du skulle nog få plats med en Toshiba också...! Vi har monterat en Toshiba RAS B 13 (23.000 kr inkl.allt) ovanför entrédörren i hallen, där det är 31,5 cm mellan överkant på dörrfodret och taket. Efter montering så är det 6 cm fritt mellan innerdelen och taket, vilket fungerar alldeles utmärkt.

Hälsningar Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2005, 14:18:31 »
Panasonicen går bort för att den är för hög. Jag har 30 cm från dörren till taket där den ska sitta. Tydligen behövde man 6,5 cm luft mella aggregatet och taket. Panasonicen är 28 cm hög, därför går den bort, inte för att den skulle vara dålig som pump betraktat. Tvärtom skulle jag gärna vilja ha en Panasonic då de verkar vara väldigt prisvärda.

-Rickard! Har du en annan uppfattning om hur mycket luft som behövs mellan aggregatet och taket lyssnar jag gärna!

Har för övrigt fått ett pris på Fujitsu AWY14L H, 25 cm hög innedel, 6 kW. 25.000:- inkl. inst. Bra eller dåligt? Killen jag pratade med skulle kolla upp vad han skulle ha för samma modell fast med 4 kW. Han trodde at det borde räcka då jag har en braskamin i andra änden av huset.

//Kalle

Betalar du så mycket som 25.000kr är det tvelsamt om du får pengarna tillbaka. Säg att du sparar mellan 3-5.000kr/år. Då är pumpen betald efter 5-6 år. Sjunde året kan du börja tjäna pengar. Själv har jag räknat med att pumpen håller i sex år i min egen kalkyl.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2005, 16:02:49 »
Håller med Micra, jag har 30,5cm mellan dörfoder o tak och det funkar alldeles ypperligt med innerdelen ovanför entredörren, en av anledningarna varför det blev Toshiba
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #8 skrivet: 21 november 2005, 19:34:21 »
Även för mig en av anledningarna att välja Toshiba, jag har 30.5cm från nederkant på inneenheten till taket.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #9 skrivet: 21 november 2005, 19:37:52 »
Panasonicen går bort för att den är för hög. Jag har 30 cm från dörren till taket där den ska sitta. Tydligen behövde man 6,5 cm luft mella aggregatet och taket. Panasonicen är 28 cm hög, därför går den bort, inte för att den skulle vara dålig som pump betraktat. Tvärtom skulle jag gärna vilja ha en Panasonic då de verkar vara väldigt prisvärda.

-Rickard! Har du en annan uppfattning om hur mycket luft som behövs mellan aggregatet och taket lyssnar jag gärna!

Har för övrigt fått ett pris på Fujitsu AWY14L H, 25 cm hög innedel, 6 kW. 25.000:- inkl. inst. Bra eller dåligt? Killen jag pratade med skulle kolla upp vad han skulle ha för samma modell fast med 4 kW. Han trodde at det borde räcka då jag har en braskamin i andra änden av huset.

//Kalle

Betalar du så mycket som 25.000kr är det tvelsamt om du får pengarna tillbaka. Säg att du sparar mellan 3-5.000kr/år. Då är pumpen betald efter 5-6 år. Sjunde året kan du börja tjäna pengar. Själv har jag räknat med att pumpen håller i sex år i min egen kalkyl.

Det där har duskrivit 20 ggr snart, bara för att det upprepas blir det ingen sanning, en väl anpassad pump till ett större hus kan definitivt ge bättre besparing med större/effektivare pump vilket faktiskt skulle kunna ge kortare pay-off tid och framförallt en lägre livscykelkostnad ( eller rättare sagt livscykelbesparing).

Utloggad KJM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älskar inte Graninge/E-On eller vad de nu heter...
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #10 skrivet: 21 november 2005, 20:15:38 »
Tack för alla svar!

Jag ska kolla upp Toshiba, Micra, Mike & runte, har ni några tips på bra återförsäljare av Toshiba?

Har varit och pratat med en återförsäljare av Panasonic, och han rekommenderade faktiskt ett annat märke med lägre höjd om jag inte kunde höja taket i det område där pumpen ska sitta. Hedervärdigt gjort av honom tycker jag! Går det att höja taket så vill jag gärna handla av honom bara för att han var så tillmötesgående och dessutom inte bara försökte sälja in sitt egna märke.

//Kalle

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2005, 20:18:26 »
Tyvärr verkar det bara finnas en återförsäljarkedja och den hittar du säkert om du söker lite.
Vad jag förstår så håller iof VPGR och tittar på att ta in Toshiba men hur det går har jag ingen aning om.

Utloggad mm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2005, 20:31:42 »
även jag har 30 cm upp till tak och har beställt toshiba av den anledningen.Det finns dock en annan pump som heter mitsubishi maximan och som presterade mycket goda ( i topp) resultat i r&r test som också mäter 25 cm i höjd. I r&r test sparade bägge lika mycket

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #13 skrivet: 21 november 2005, 20:48:10 »
Tack för alla svar!

Jag ska kolla upp Toshiba, Micra, Mike & runte, har ni några tips på bra återförsäljare av Toshiba?

Har varit och pratat med en återförsäljare av Panasonic, och han rekommenderade faktiskt ett annat märke med lägre höjd om jag inte kunde höja taket i det område där pumpen ska sitta. Hedervärdigt gjort av honom tycker jag! Går det att höja taket så vill jag gärna handla av honom bara för att han var så tillmötesgående och dessutom inte bara försökte sälja in sitt egna märke.

//Kalle

Pröva med www.ventilationsutveckling.se

Utloggad berkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • HZ9RKE-1
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #14 skrivet: 21 november 2005, 21:15:08 »
Kanske kan Panasonic ändå vara ett alternativ ?

Det vore synd att välja bort den om priset är rätt.

Innedelen till en E9DKE kan monteras så att underkant är 33 cm under taket.
Min pump sitter så och fungerar utmärkt.
Minimum avstånd till tak för denna pump är 5 cm enligt leverantören.
(Luftintaget är ju inte enbart längst upp utan även svängt framåt.)

Om man sätter ett mellanlägg under monteringsplattan så kan den ev hänga ner lite över fodret.

Lycka till !
Berkan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!