Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?  (läst 5642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?
« skrivet: 05 februari 2007, 23:51:52 »
Hej alla kloka!
Jag undrar om det är någon/några som har erfarenhet av mekanisk ventilation av krypgrund, vilket ger undertryck och därmed drar in varm luft från huset (det förutsätter att grunden är tätad) grunden blir varmare o torrare och vips är alla problem med mögeltillväxt och dålig lukt borta! Fläkten ska gå långsamt på vintern och snabbt under den fuktiga sommaren och hösten.
Detta är ett koncept som jag erbjudits av en erfaren mögelbesiktare för att undvika framtida problem med mögel, vilka kommer förr eller senare enligt besiktaren. Det är enligt honom den billigaste och den enda fungerande metoden i dagens läge. Alla andra metoder är enligt honom dyrare och fungerar sämre och får inte alltid bort lukten.
Han har använt metoden i många år på problemhus med mögel o lukt och har alltid lyckats.
Kan det bero på att han är verksam i Norrbotten där problemen kanske är mindre än i södra landsändan?
Eller har han kommit på Columbi ägg, lösningen på allas mögelproblem?

/Hans
Renoverad bagarstuga (90-talet) på ca 95 kvm, köpt 2007 inflyttning i juni, med sovloft på ca 20 kvm. Pool 3 x 7 m. Golvvärme på bv. Bergvärme, IVT GreenLine 9 Kw, värmer poolen på sommaren.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2007, 01:02:17 »
Undertrycksventilation löser problemet att lukt från grundutrymmet tränger in i bostaden, men har ingen effekt på fuktighet o mögeltillväxt. Om du skulle få stort läckage av bostadsluft ner i grunden får du snarare problem med ökad fuktighet. Så har du hög fuktighet måste du antingen använda avfuktare eller höja temperaturen genom värmetillförsel eller isolering. Eller ngn kombination av dessa.

Frågan är har du lukt eller hög fuktighet eller båda. Det spelar roll för vilken lösning du skall välja.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2007, 06:50:51 »
Mina svärförlädrar använde sig av den metoden under ett antal år, det blev bättre, men aldrig riktigt bra, det slutade med att de bytte ut alla isolering i trossbotten och monterade in en avfuktare.
Nu är det bra, de bor i munksund/Piteå.

Skulle ha varit intressant att ha haft fuktmätning under tiden, men tyvärr hade de inte det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2007, 08:58:19 »
Jag tänkte ventilera i förebyggande syfte, för enligt experten kommer möglet förr eller senare. Han har gjort mätningar av fuktkvoten i träet i flera grunder som han har ventilerat och kvoten har gått ner till ofarliga värden i samtliga. Jag tänkte oxå sätta in en hygrometer/termometer (http://www.lfs-web.se/hygrometer.htm) så att det går att hålla koll på fuktighet o temp.
Dom som säljer hygrometern (Ljungby Fuktkontroll o sanering) propagerar  för nÃ¥nting som kallas Trygghetsvakten, en kontrollerad uppvärmning av grunden.
Har någon erfarenhet av den?

/Hans
 
Renoverad bagarstuga (90-talet) på ca 95 kvm, köpt 2007 inflyttning i juni, med sovloft på ca 20 kvm. Pool 3 x 7 m. Golvvärme på bv. Bergvärme, IVT GreenLine 9 Kw, värmer poolen på sommaren.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2007, 11:29:03 »
Är det ett nybygt hus eller?? Jag har torpagrund utan mekanisk ventilation eller avfuktare har fungerat bra i 150 år utan möggelpåväxt och dom senaste 50 åren utan fungerande eldstäder så jag väntar nog ett tag till.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2007, 11:34:27 »
Det är en gammal bagarstuga, MEN, tilläggsisolerad med mineralull (gullfiber) i trossbotten och lösull ovanpå vindssågspånet och det gör ju att det inte längre är en gammaldags torpargrund utan mer en modern krypgrund med allt det innebär av fuktproblem.

/Hans
Renoverad bagarstuga (90-talet) på ca 95 kvm, köpt 2007 inflyttning i juni, med sovloft på ca 20 kvm. Pool 3 x 7 m. Golvvärme på bv. Bergvärme, IVT GreenLine 9 Kw, värmer poolen på sommaren.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2007, 11:44:51 »
Hur mycket har du isolerat bottenbjälklaget? har du ändrar ventiler i grunden lagt ut plast eller på annar sätt ändrat förutsätningarna därnere?
Har du eldstad som används?
När gjordes dessa förändringar?

Mina rÃ¥d är nog att sätta dit en fukt mätare inspektera grunden  ggr per Ã¥r och gör inget annat sÃ¥ länge det inte blir nÃ¥gra förändringar ju mer du stör förutsätningarna i en gammal torpargrund med mekanisk ventilation tätning osv ju större risk för fuktskador svamp osv.

Dom visste vad dom gjorde förr nu isolerar vi sönder alla gammla hus i jakten pÃ¥ energibesparingar kavla upp ärmarna och elda med ved i vedspis eller liknande i dessa äldre kÃ¥kare när man är hemma lÃ¥t spÃ¥net vara kvar i trosbotten lÃ¥t värmen gÃ¥ ner i grunden och upp pÃ¥ vinden sÃ¥ hÃ¥ller man dessa gammla rejäla kÃ¥kar friska sÃ¥ att dom stÃ¥r kvar flera  hundra Ã¥r efter dagens tätta hus rutnat bort.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2007, 19:12:08 »
Hur mycket har du isolerat bottenbjälklaget? har du ändrar ventiler i grunden lagt ut plast eller på annar sätt ändrat förutsätningarna därnere?
Har du eldstad som används?
När gjordes dessa förändringar?

Mina rÃ¥d är nog att sätta dit en fukt mätare inspektera grunden  ggr per Ã¥r och gör inget annat sÃ¥ länge det inte blir nÃ¥gra förändringar ju mer du stör förutsätningarna i en gammal torpargrund med mekanisk ventilation tätning osv ju större risk för fuktskador svamp osv.

Dom visste vad dom gjorde förr nu isolerar vi sönder alla gammla hus i jakten pÃ¥ energibesparingar kavla upp ärmarna och elda med ved i vedspis eller liknande i dessa äldre kÃ¥kare när man är hemma lÃ¥t spÃ¥net vara kvar i trosbotten lÃ¥t värmen gÃ¥ ner i grunden och upp pÃ¥ vinden sÃ¥ hÃ¥ller man dessa gammla rejäla kÃ¥kar friska sÃ¥ att dom stÃ¥r kvar flera  hundra Ã¥r efter dagens tätta hus rutnat bort.

Det är inte jag som isolerat, jag ska köpa kåken och funderar över vad som behöver göras för att vara säker (så gott det går) på att inget tokigt händer i grunden.

Det är isolerat ca 20 cm med gullfiber i golvet, golvvärme. Plast finns under halva huset, andra halvan är det väldigt trÃ¥ngt under, ca 30 cm med  längsgÃ¥ende mittbalk 5-10 cm frÃ¥n marken.
Flera ventiler finns, tre på var sida tror jag.

Det finns en Tulikivikamin i köket, men jag vet inte om den pÃ¥ nÃ¥t sätt värmer grunden via stenkista eller ej. Bakugn och öppen spis finns, men har inte eldats i  pÃ¥ länge och kommer inte att eldas regelbundet i som i Tulikivin. Men det blir ju ingen eldning pÃ¥ sommaren eller tidig höst, dÃ¥ det kanske behövs. Tidigare ägaren säger att han eldat varje dag i Tulikivin under kallperioden.

Det isolerades o byggdes om i början på 90-talet.

/Hans
Renoverad bagarstuga (90-talet) på ca 95 kvm, köpt 2007 inflyttning i juni, med sovloft på ca 20 kvm. Pool 3 x 7 m. Golvvärme på bv. Bergvärme, IVT GreenLine 9 Kw, värmer poolen på sommaren.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fungerar undertrycksventilering av krypgrund?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2007, 06:43:58 »
Han föreslår varmgrund.
Förutom ventileringen måste grundens väggar och mark isoleras.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!