Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer  (läst 554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sesulo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har en Uponor push 23-A shunt med reglersystem. Upplever att delta på returen är låg, ca 2 grader över shunten. Känns också som att shunten stjäl flöde från radiatorkretsen.

I huset står en IVT HT C6, finns både golvvärme och radiatorer.

Är det någon kunnig som kan förklara förhållandet mellan förinställningen på returventil och reglerventil i de olika graferna. Känns väl som att returventilen ska stängas något för att sänka flödet över shunten? Dokumentation finns givetvis inte över tryckfall och flöden.

https://www.wattoo.dk/media/catalog/product_files/Uponor%20Push%2023A%20shunt%20installationsvejledning%202010.pdf

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer
« Svar #1 skrivet: 23 november 2023, 13:16:04 »
Hej,

Har en Uponor push 23-A shunt med reglersystem. Upplever att delta på returen är låg, ca 2 grader över shunten. Känns också som att shunten stjäl flöde från radiatorkretsen.

I huset står en IVT HT C6, finns både golvvärme och radiatorer.

Är det någon kunnig som kan förklara förhållandet mellan förinställningen på returventil och reglerventil i de olika graferna. Känns väl som att returventilen ska stängas något för att sänka flödet över shunten? Dokumentation finns givetvis inte över tryckfall och flöden.

https://www.wattoo.dk/media/catalog/product_files/Uponor%20Push%2023A%20shunt%20installationsvejledning%202010.pdf

Jag vet inte exakt heller, men jag har hållit på att diskutera med LK om hur jag ska hålla en konstant lägre temp i mitt garage som har golvvärme genom en M60n-shunt och deras råd var en fast handratt på termostaten för att strypa flödet kontrollerat. Jag vet iaf att reglerventilen är till för att låta cirkpumpen i shunten suga åt sig mer flöde, så den är nog inte rekommenderad att använda i ditt fall. Den borde stå helt öppen.

Returventilen tycker jag beter sig udda på LK:s shunt. Därav termostaten.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer
« Svar #2 skrivet: 23 november 2023, 13:19:27 »
När jag läser om reglerventilen för din shunt är jag inte säker på att den beter sig likadant som för en LK iofs…

Utloggad Sesulo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer
« Svar #3 skrivet: 23 november 2023, 14:12:20 »
När jag läser om reglerventilen för din shunt är jag inte säker på att den beter sig likadant som för en LK iofs…

Om jag håller reglerventilen i princip stängd (0,5 varv) tolkar jag det som att ett ytterst litet delflöde kommer återcirkulera i shunten. Med returventilen helt öppen bör jag få samma flöde över shunten som över övriga systemet vilket givetvis är för högt. I mitt huvud bör jag få ett lägre flöde över shunten om jag stryper returventilen vilket jag givetvis kan testa, men det vore bra om någon kan beskriva vad graferna säger i installationsmanualen.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer
« Svar #4 skrivet: 23 november 2023, 15:05:02 »
Om jag håller reglerventilen i princip stängd (0,5 varv) tolkar jag det som att ett ytterst litet delflöde kommer återcirkulera i shunten. Med returventilen helt öppen bör jag få samma flöde över shunten som över övriga systemet vilket givetvis är för högt. I mitt huvud bör jag få ett lägre flöde över shunten om jag stryper returventilen vilket jag givetvis kan testa, men det vore bra om någon kan beskriva vad graferna säger i installationsmanualen.

Det stämmer nog, summa summarum är iaf att stängning av reglerventilen påverkar flödet i övriga systemet eftersom shuntens cirkulationspump drar extra flöde in i slingorna. Så reglerventilen stänger man om det är så att man inte får tillräckligt varmt i golvet, men till bekostnad av att flödet förändras i övriga systemet.

Returventilen tycker jag också borde fungera på sättet du beskriver, likt en vanlig radiator man stryper, men efter diskussion med LK så verkar det inte vara riktigt samma funktion på deras shuntar så de rekommenderade mig strypa på termostatventilen istället.
« Senast ändrad: 23 november 2023, 15:21:25 av JockeHX »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer
« Svar #5 skrivet: 23 november 2023, 15:51:11 »
Att ha både radiatorer och GV , kan skapa problem som att det blir kortslutning i systemet. Det ena eller andra stjäl flöde lite olika från varandra. hur är det kopplat, med en stam ut till både radiatorer och GV, vet du det. Stå VP på bottenvåningn eller i en källare. brukar var att BV har GV och en trappa upp radiatorer, dom uppe vill ha mer flöde och värme mot GV. Och det där det brukar bli fel. VP ställs för radiatorer och GV ställs på shuntgruppen med strypning eller termodon. För liten diff på in/ut GV, då ska den slingan strypas lite, det måste mätas på varje slinga. När det stryps så kommer kanske näst slinga öka i flöde, så det blir kaffka av det hela, med flera gånger att justera. Även flödet till radiatorna ökar då, när flödet i GV minskar.

Utloggad Sesulo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer
« Svar #6 skrivet: 23 november 2023, 19:19:42 »
Att ha både radiatorer och GV , kan skapa problem som att det blir kortslutning i systemet. Det ena eller andra stjäl flöde lite olika från varandra. hur är det kopplat, med en stam ut till både radiatorer och GV, vet du det. Stå VP på bottenvåningn eller i en källare. brukar var att BV har GV och en trappa upp radiatorer, dom uppe vill ha mer flöde och värme mot GV. Och det där det brukar bli fel. VP ställs för radiatorer och GV ställs på shuntgruppen med strypning eller termodon. För liten diff på in/ut GV, då ska den slingan strypas lite, det måste mätas på varje slinga. När det stryps så kommer kanske näst slinga öka i flöde, så det blir kaffka av det hela, med flera gånger att justera. Även flödet till radiatorna ökar då, när flödet i GV minskar.

2 plan med suturäng. Pump står på nedervåningen. En stam ut. Dessutom enrör uppdelat i 6 slingor därav märkbar skillnad när GV snor flöde från radiatorer.

Jag har omvänt förhållande. Radiatorer nere och golvvärme (100m) samt fåtal radiatorer uppe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer
« Svar #7 skrivet: 27 november 2023, 08:39:20 »
Den där skulle jag nog testa öppna shunten/styrventilen helt så du får maximalt flöde i golvvärmen (styr det sedan genom att justera cirkpumpen).
För att få lagom stor skillnad mellan golvvärmetemp och radiatortemp stryper du sedan in returventilen tills förhållandet blir lagom.
För att flöde och temp inte ska ändras i onödan är det viktigt att du försöker strypa in systemet så att termostaterna inte arbetar alls i normalfallet, de ska egentligen bara strypa bort överskottsvärme från sol, matlagning och liknande.

Har du fungerande termostater på både golvvärme och radiatorer?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sesulo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer
« Svar #8 skrivet: 27 november 2023, 09:20:33 »
Den där skulle jag nog testa öppna shunten/styrventilen helt så du får maximalt flöde i golvvärmen (styr det sedan genom att justera cirkpumpen).
För att få lagom stor skillnad mellan golvvärmetemp och radiatortemp stryper du sedan in returventilen tills förhållandet blir lagom.
För att flöde och temp inte ska ändras i onödan är det viktigt att du försöker strypa in systemet så att termostaterna inte arbetar alls i normalfallet, de ska egentligen bara strypa bort överskottsvärme från sol, matlagning och liknande.

Har du fungerande termostater på både golvvärme och radiatorer?

Hej, tack för svar.

Jag har fungerande termostater på både golvvärme och radiatorer.

Jag är med på vad du menar.
Jag har mer varit inne på att strypa in returventilen först för att ge golvvärmen "rätt" teoretisk mängd energi vilket jag med lite googling kommit fram till är ett flöde på 0,06l/s (100m slang) samt ett tryckfall på ca 3kPA för mina slangar. Detta för att inte ta mer flöde än nödvändigt från övriga systemet. Just nu är reglerventilen ställd på 5.5 varv öppen och reglerventilen 0,5 varv öppen. Jag tänker att jag nu justerar reglerventilen tills det att jag uppnått OK temperatur vilket låt säga är 20grader på våningsplanet. Kan jag tänka så?

Din metod förutsätter en väldigt justerbar cirkulationspump, vilket inte är fallet utan det är reglerventilen som styr flödet, tänker jag..

Pumpen är en konstantflödespump och rekommendationen är att använda CP1 eller CP2, små injusteringsmöjligheter där.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För högt flöde över gv-shunt? Hur tolka grafer
« Svar #9 skrivet: 27 november 2023, 15:04:09 »
Oftast är det ju rummen som värms av radiatorer som avgör vilken kurva man måste ha på värmepumpen.
Korrekt metod att ställa in är:

Full öppna radiatortermostater (De på golvvärmen kan du ha ställda på 21 grader eller nåt sånt)
Justera in kurvan tills du får lagom varmt i de rum som värms av radiatorerna.
Skiljer det någon grad mellan olika rum som värms av radiatorer, justera grundflödet över enskilda radiatorer så det blir jämn temp i alla rum.

När det är klart kan du öppna alla termostater max på golvvärmen och succesvit strypa på returventilen tills det blir lagom varmt i de rum som värms av golvvärmen.
Blir det olika varmt i de rum som värms av golvvärmen, justera på enskilda slingor till temperaturen blir jämn mellan rummen.

Nu kan du åter ställa in termostaterna på 21 grader så sitter de i princip bara där för att strypa bort värme om det tillförs extra värme till huset på något sätt.

Som jag tolkar det styr reglerventilen bara det interna flödet i golvvärmen, jag ser ingen anledning att strypa det.
Men jag är inte 100% påläst på hur de där ventilerna fungerar, tycker det var en väldigt torftig beskrivning i manualen, men så är ju inte heller de där shuntgrupperna bra injusterade i så många hus i Sverige.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 699
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!