Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jula´s system vs övriga (installation enkelt - vacum-sugas? Kapa slang?)  (läst 1566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dracula

  • Gäst
Hej,
Jag är ny här, kanske mina frågor redan tjatas om här? (och jag har läst mig till att man måste ha behörig installatör för att fixa ingång köldmedel)

Jag läste att Julas system var enkla att koppla på, och sen öppna kranar för att köldmedel ska ut i omloppet (redan preppade med klöldmedel)
- Det finns säkert fler märken som har samma lösning - men min fråga är då - behöver dessa då inte vacum-sugas? (förut fick ju vem som helst installera, hade då alla kunskaper om vacumsugning?)

- Fråga två, Julas slangar verkade då inte gå att kapa, alltså en fast längd om ca 4 meter - troligtvis för att dessa har någon form av fast snabbkoppling. Kan man ändå kapa dem, och köpa "lösa" kopplingar i handeln, för att få önskad längd? (eller är det specialkopplingar?)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
1) Det är i princip bara Jula som säljer den typen nu för tiden i Sverige. Möjligen kan andra billighetsbutiker ta in dom ibland, typ Rusta, Harald Nyborg, etc.
Problemet är att det enligt gällande lagstiftning inte är tillåtet att koppla ihop värmepumpens delar själv, om man inte är certifierad kyltekniker, hur enkelt och säkert det än må vara. Därför har marknaden för den typen av maskiner kraftigt krymt.

2) Rören går inte att kapa eftersom dom dels har snabbkopplingen och dels är förfyllda med kylmedia.

Rent tekniskt går det såklart att koppla ihop prylarna, vakuumsuga så att man får bort kylmediat (det finns inga ventiler, så det går inte att suga in det i utedelen enligt gängse metoder), kapa av en bit av röret och skarva ihop till lämplig längd, vakuumsuga igen och fylla på nytt kylmedia. Tveksamt dock om det är värt besväret.


Eller förresten. Det brukar inte finnas några serviceanslutningar, så det går nog inte att vakuumsuga dom heller såvida man inte punkterar nåt rör och släpper ut kylmediat i luften och sen löder dit en anslutning...
« Senast ändrad: 12 juni 2019, 16:10:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Hallo!

Tömde en luft/vatten från Jula nyligen och den hade faktiskt serviceport så den gick att tömma normalt. Den hade dessutom skarv på rören så nån hade tagit sig tid att stänga ventilerna, evakuera och skarva.

Om man pumpar ner (drar in köldmediet i utedelen) så bör det inte vara några problem att skarva rören. Dock skulle jag nog använda en kyltekniker så att allt vacuumsugs och läckagetestas med kväve ordentligt innan gasen släpps på igen i rören. Gasen är svindyr idag så det lönar sig att inte läcka ut nån.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!