Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smart styrning för Autoläge  (läst 806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Razzz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Smart styrning för Autoläge
« skrivet: 16 maj 2019, 22:28:25 »
Hej!

I kontorsfastigheter har man oftast både värmebehov och kylbehov. Under dagen uppstår ofta kylbehov pga stora glasytor, solstrålning och mycket internvärme från personer, datorer och projektorer.

Under natten har vi ingen solinstrålning, ingen internvärme från varken personer eller utrustning, då uppstår ofta ett värmebehov.

Av denna anledning har man ofta både värme och kylsystem i kontor.

Ofta styr man värmesystemet mot termostater på radiatorer inställda på ca 20-22 grader och kylsystemen brukar vara inställda på kylning om temperaturen överstiger 23-26 grader (smaksak). Dvs vi har olika temperaturbörvärden för värmning och kylning. Detta har man för att minska risken för många start och stopp samt risken för samtidig värmning och kylning, vilket inte är så energieffektivt.

Jag har nyligen byggt ett attefallshus med stor fönsterarea mot söder som kommer användas som bÃ¥de gästhus och kontor. NÃ¥gra slumpmässiga dagar veckan kommer jag  använda kontoret. Där har jag satt in en Daikin XR30 luft luft värmepump. Vintertid kommer jag ha värmepumpen pÃ¥ värmeläge och sommartid kylaläge.

På våren och hösten uppstår ofta situationer med kylbehov på dagen, men värmebehov senare under natten och på morgonkvisten.

Av denna anledning skulle jag vilja ställa in värmepumpen enligt följande.

- Kyl utrymmet om temperaturen överstiger 24 grader, -Värm utrymmet om temperaturen understiger 21 grader.

Vad jag kan förstå går det inte att göra en sådan enkel inställning? Istället har jag autoläget (som alla avråder ifrån) där man endast kan sätta samma börvärde för både värmning och kylning, vilket jag antar sliter hårt på värmepumpen med långa växlingar när man närmar sig börvärde stemperaturen.

Eller är det så att autoläget innehåller någon form av intervall mellan värmning och kylning som inte framgår i manualen?

Tack på förhand

Mvh

Rasmus

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2442
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart styrning för Autoläge
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2019, 09:03:50 »
Om daikin vet jag inte.
men det är normalt en hysteres på + - 2C

så en inställning i ditt fall på 20 borde ge dig en godtagbar komfort

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!