Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Karis
« skrivet: 19 februari 2018, 14:58:00 »

Skrämmande dåligt med 2 års garanti på LG-pumparna hos t.ex Polarpumpen, Kinnan verkar lämna 3 års garanti samtidigt som det finns andra firmor som lämnar 5 års garanti om de också installerar pumparna. Man skall aldrig köpa en pump med mindre garantitid än 5 år eftersom om det händer något med pumparna så brukar det vara under de första 2-4 åren isf, efter det kan de fungera nästan hur länge som helst.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 februari 2018, 14:15:25 »

Har du hemförsäkring så skulle du borde få minst 70% betalt av den tycker jag.
I så fall är det ju inte så farligt, runt 2500 kr för allt.
Nu är jag inte uppdaterad på avskrivningen, men det brukar ju vara full ersättning i två år och sedan 10% avdrag /år.
Skrivet av: Hassefrasse
« skrivet: 19 februari 2018, 14:12:51 »

Hej Rickard

Min installatör installerar och säljer också både LG och Pana. Jag var med vid läcksökningen så det är ingen tvekan om att det är det som är felet. Om jag ringer LG's kundtjänst så medger de att de har haft problem så jag har ingen anledning att tro något annat men  bra ändå att du belyser en möjlig scam från installatörens sida. Egentligen har jag inte hört något direkt från LG eller dess distributör Kinnan utan det är min återförsäljare (ej installatören) som kommer med lösningen att vi skall köpa en innerdel till halva priset.

Frågan är om jag skall gå vidare med konsumentvägledare, ARN och dylikt vilket tar 6-7 månader eller köpa innedelen och installation för totalt 8000 kr och börja spara på elräkningen igen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 februari 2018, 13:24:43 »

Min son arbetar bland annat med att installera Panasonic och LG maskiner sedan drygt ett år.
Han utför även reparationer på tidigare installerade maskiner.
Läckage på LG-maskiner har i vart fall jag aldrig hört talas om från hans sida.
Det innebär ju inte att det inte händer, men vore det vanligt så tror jag nog att han skulle sagt något om det.
De vanliga jobben är annars kretskort, magnetspole på fyvägsventil, tempgivare och byte av fläktmotor ute. (Då talar jag om både Panasonic och LG.)

Det man skulle kunna misstänka är att det läcker i kopplingen som installatören gjort, och inte i själva innedelen, ett bra sätt för installatören att få betalt för ett backjobb är att försöka lura i dig att det är fel på själva maskinen.

Har du med egna ögon sett att det indikerar läckage i innedelen när han söker med sin läcksökare?
Har du med egna ögon sett att maskinen tryckt ut olja vid läckagestället?

Om inte så skulle jag nog vara mycket tveksam till reparatörens/installatörens påståenden.
Visst förekommer det säkert att maskiner läcker i fabrikslödda kopplingar i innedelen, men det är inget vi läser ofta om i forumet.
Skrivet av: Hassefrasse
« skrivet: 19 februari 2018, 13:05:59 »

Köpte i september 2015 en LG Prestige 09 (PO9MN ASNW096MMF2) som installerades av behörig installatör och denna har funkat klockrent i 2 år och 3 månader men i Januari 2018 så slutade den plötsligt att ge värme. Jag tillkallade installatören som redan på telefon sa att det är förmodligen en läckande innerdel vilket han sedan kunde bekräfta efter att ha felsökt den. Jag reklamerade till återförsäljaren som idag efter 4 veckor återkom med en "lösning" vilket innebär att vi erbjuds köpa en ny innerdel för halva priset ca 3700 kr inkl moms. Till detta kommer en kostnad på ca 4000 kr för installation och driftsättning av pumpen igen. Jag hävdar tredje årets reklamationsrätt vilket innebär att bevisbördan på att felet är ursprungligt ligger på mig men med vittnesmålet från installatören så känns det som att detta är ett vanligt fel.

LG lämnar 10 års kompressorgaranti på utedelen så det känns rimligt att anta att innerdelen skall hålla mer än 2 år och 3 månader.

Någon fler här med liknande erfarenheter med denna LG-modell och någon som kanske kan ge råd i hur jag skall gå vidare?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!