Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 640p - Stänger av kompressor och elpatron  (läst 292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _David

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla kunniga!

Jag har ett problem med min värmepump som jag inte blir riktigt klok på. Börjar med förutsättningar:
- Pumpen (Fighter 640p), liksom huset, är från 2009 och ligger i Västerbotten.
- 2 våningar.
- 180 m^2.
- Golvvärme på nedervåningen och lågtempradiatorer på ovanvåningen.

Problembeskrivning och åtgärder utförda:
- Märkte att framledningstemperaturen var låg på nyårsdagen. Kring 30 grader trots att börvärdet låg på 60 grader.
- Såg att elpatron gick in efter en stund tillsammans med kompressorn. Den körde tills panntemperaturen blev 65 grader, då stängde både kompressor och elpatronen av. Denna uppvärmning med elpatronen tog i storleksordningen 2 minuter.
- Kontrollerade trycket i värmesystemet via värmepumpens manometer och det var nere på noll.
- Letade läckage men hittade inga sådana tecken.
- Höjde trycket i systemet genom att fylla på systemet enligt manualens igångsättningsrutin.
- Avluftade värmepump samt radiatorer.
- Startade upp igen men får samma beteende trots att trycket nu ser bra ut. D.v.s. kompressorn startar och en stund senare går elpatronen in, värmer till 65 grader panntemperatur och slår sedan av. Detta beteende upprepas.
- Testade att slå över på "Reservläge" där endast fläkt, cirkulationspump och elpatron körs. I detta läge värms vattnet till 60 grader (värdet på "mekanisk" termostat) värmen kommer ut i både golvvärme och radiatorer. Nackdelarna är dock att inget tappvatten produceras och att kompressorn inte används.

Reservläget i kombination med eldning i kamin gör att vi klarar värmen i huset trots att det nu är kring -30 grader utomhus. Det är ju dock ingen hållbar situation så jag fiskar efter tips på vad det skulle kunna vara för problem.

Min egen känsla är att det av någon anledningen inte blir korrekt flöde kring elpatronen och att det är därför är någon form av skyddsfunktion som kliver in när den mäter upp 65 grader panntemperatur. Om så skulle vara fallet blir dock frågan varför jag inte får korrekt flöde? Cirkulationspumpen verkar ju fungera då jag får ut värme i hela huset med pumpen i reservläget. Skulle det trots avluftningsförsök kunna vara luft någonstans som ställer till det? Och varför tappade jag tryck från första början? Vad skulle hända om blåsan i expansionskärlet gått sönder?

Jag har pratat med en servicetekniker som var mycket hjälpsam men han var också ganska fundersam kring vad som skulle kunna vara fel. Jag räknar med att få någon på plats för felsökning senare i veckan men kollar gärna så mycket som möjligt själv innan dess. Tips mottages tacksamt!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3585
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 640p - Stänger av kompressor och elpatron
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2024, 00:22:54 »
Inget förtryck i expansionskärlet om trycket peakar upp mot 2,5 bar när den går till 65 grader, då dumpar den lite vatten och utan fungerande buffert blir det tryck 0 sen. Pumpa i 0,5 bar i bilventilen med öppen säkerhetsventil.

Det känns som du har en elpatronkontaktor som bränner fast i draget läge, men som själv släpper efter överhettning? Försök mäta vad elpatronen tar emot och jämför det med hur styrdatorn tänker. Överhettningsskydd, det som ska släcka styrningen kanske löser för tidigt? Brukar vara 85 grader, men just den modellen vet jag inte, men det borde ju vara en bit över rimliga vatten och framledningstemperaturer som tidigare modeller.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad _David

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 640p - Stänger av kompressor och elpatron
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2024, 17:20:02 »
Jag testade att trycka in ventilen på expansionskärlet innan jag öppnade säkerhetsventilen. I samband med det så sprutade det ut en del vatten. Jag tänker att det tyder på att gummibälgen gett upp. Försökte pumpa upp tryck men tyckte inte jag fick något vettigt beteende.

Filmade också kanal 19 (Visar aktuell status med avseende på värmeproduktion/varmvattenproduktion) under tiden pannan värmer. När den gav upp så visades värde 5 (Panntemperatur över max tillåten) en kort stund.

Låter det rimligt att ett trasigt expansionskärl skulle kunna begränsa flödet på något sätt så att vattnet vid pannan blir för varmt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9657
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 640p - Stänger av kompressor och elpatron
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2024, 17:26:06 »
Otillräckligt med värmevatten i systemet kan absolut begränsa/hindra flödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad _David

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 640p - Stänger av kompressor och elpatron
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2024, 18:21:39 »
Otillräckligt med värmevatten i systemet kan absolut begränsa/hindra flödet.

Tack för svar. Då jag fyllt på vatten och fått upp trycket i systemet tänker jag mig att det inte borde vara brist. Däremot skulle det kunna förklara det initiala problemet med lågt tryck.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4728
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 640p - Stänger av kompressor och elpatron
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2024, 18:42:40 »
Jag testade att trycka in ventilen på expansionskärlet innan jag öppnade säkerhetsventilen. I samband med det så sprutade det ut en del vatten. Jag tänker att det tyder på att gummibälgen gett upp. Försökte pumpa upp tryck men tyckte inte jag fick något vettigt beteende.

Filmade också kanal 19 (Visar aktuell status med avseende på värmeproduktion/varmvattenproduktion) under tiden pannan värmer. När den gav upp så visades värde 5 (Panntemperatur över max tillåten) en kort stund.

Låter det rimligt att ett trasigt expansionskärl skulle kunna begränsa flödet på något sätt så att vattnet vid pannan blir för varmt?
Kom vatten när du tryckte på ventilen, Bara byta kärl, finns ingen genväg. Det går att köra systemet med trasigt kärl. fylls upp till 0,8 bar, manometern stiger snabbt så ta det lugnt. Nu kommer trycket att åka JOJO men bry dig inte, full normalt med att tempen i systemet ökar/minskar

Utloggad _David

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 640p - Stänger av kompressor och elpatron
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2024, 21:01:12 »
Tack för tipsen i tråden!

Ska försöka få hit någon som kan byta ut expansionskärlet och sedan är det bara att hoppas på att det är det som är grundproblemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!