Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: väck pÃ¥ röret  (läst 2354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

frank1111

  • Gäst
frank1111
väck på röret
« skrivet: 30 januari 2014, 20:56:12 »
hej! jag har en begagnad llvp som jag håller på att montera, tänker montera så mycket som möjligt så får en instalatör koppla i rör och vacuumsuga...... nu har jag dock hittat ett problem :( etta av rören har blivit ordentligt krökt just precis där dom kommer ut ur innerdelen om ni förstår hur jag menar... det är ett ordentligt väck så jag tror inte det går att fixa.. jag plockade av kåpan för att se om där fanns några kopplingar men röret ar direkt fastlött på värme elementet eller vad det nu heter... så frågan är, går det att fixa dit ett nytt rör eller är det bara skrot?, om det går att sätta dit nytt rör så, behöver det vara något specielt kopparrör? och hur görs skarven? ska det lödas ihop eller kan man använda någon typ av skruvkopling?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: väck på röret
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2014, 20:59:10 »
Om man inte använder rörböjare kan det lätt bli så. Röret är paj - Byt till troligtvis ett 22mm kopparrör.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

frank1111

  • Gäst
frank1111
SV: väck på röret
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2014, 21:39:43 »
jag har ännu inte försökt att bocka rören, röret har antagligen blivit böjt under transporten eller förvaringen...... röret som är böjt är på 8 mm och det andra är ca 6.5 mm eller är det 1/4 dels tum?... vad jag undrar är att kan jag bara gå och köpa vanliga kopparrör altså samma som man använder till vattenledningar eller ska det vara någon bättre kvalite? och används samma koplingar som i "vanlig" vvs? "vågar" man göra detta själv, att koppla vattenledningar utan läckage klarar jag av, men känns ju som att ett gasläckage är allvarligare och svårare att upptäcka en vattenläckage.....

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: väck på röret
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2014, 22:57:34 »
Rören av gjorda av koppar som har mjukglödgats, typ som "prisol" fast i kyldimension (tum).

Det du kan testa är att glödga röret så att det blir mjukt igen och se om det går att få ut vecket med en polygrip eller liknande... Men troligtvis så blir det bättre om du helt enkelt kapar väck skadan och därefter löder ihop röret igen.
Jag hade inte använt någon typ av VVS-koppling där, trycken blir väldigt höga under drift!

För att löda så behöver du hårdlod (fosfor-koppar: http://www.jula.se/fosfor-kopparlod-2mm-5-pk-214018 ) och en gassvets eller brännare som ger tillräckligt hög temperatur.
Vanlig gasol går inte, men så kallad MAP-gas funkar.

Du måste även använda rotgas, d.v.s. en skyddsgas som flödar genom rören vid all lödning och värmning. Utan den så kommer luftens syre att oxidera kopparen på insidan och bilda glödskal som är dåligt att ha farandes runt i systemet.
Kvävgas eller kolsyra går bra att använda.

Men åker du på det jobbet så kan du lika gärna kapa båda rören och sen löda ihop med dem som fortsätter till värmepumpen. Du slipper då ha kopplingar och därmed läckagerisk på hela sträckan mellan utedel och innedel.
Enda stället det kan läcka på i så fall blir i kopplingarna mellan rör och utedel.

Kylteknikern som ändå ska vakuumsuga och ta systemet i drift har redan tillgång till allt som behövs.
Kanske smidigast att höra med han/hon vad det kostar att fÃ¥tt lött ihop rören.  :)
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 22:59:15 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!