Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 LÃ¥gtryckslarm  (läst 562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bertil Norrbom

  • Gäst
Bertil Norrbom
F750 LÃ¥gtryckslarm
« skrivet: 19 oktober 2023, 19:57:54 »
Jag får sedan en tid Lågtryckslarm (Larm 51) på min F750. Jag observerade att manometern för vattentryck stod på 0, och teknikern jag kontaktat tipsade om att fylla på vatten. Efter några dagar hade trycket sjunkit och larmet återkom. Teknikern bytte säkerhetventil men larmet kom tillbaka.

Min fråga: Betyder lågtyckslarmet att trycket i vattensystemet är lågt. NIBEs hjälp ger tre orsaker:

1. Igensatt luftfilter
2. System har varit avstängt länge
3. DÃ¥ligt med kylmedium

Detta verkar helt fel om det är trycket på vattnet som är lågt.

Kan någon förklara?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: F750 LÃ¥gtryckslarm
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2023, 20:01:04 »
Lågtryckslarm har inget med vattentrycket att göra. Du har med andra ord två olika fel samtidigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Bertil Norrbom

  • Gäst
Bertil Norrbom
SV: F750 LÃ¥gtryckslarm
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2023, 01:26:27 »
Tack för svar. Det verkar logiskt. Det är alltså nånstans i själva värmepumpen som det är lågt tryck.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 LÃ¥gtryckslarm
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2023, 05:19:07 »
Lågtryck i gaskretsen på värmepumpen. Vad är det för idiot till tekniker du haft dit?
Att manometern visar noll, beror mest troligt på att luften i ditt expansionskärl har läckt ut, eller att gummiblåsan är trasig. Att du har lågtryck i kylsystemet är troligtvis på grund av expansionsventilen.

Bertil Norrbom

  • Gäst
Bertil Norrbom
SV: F750 LÃ¥gtryckslarm
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2023, 04:17:56 »
Tack för ditt svar. Ja, det verkar vara svårt att hitta bra tekniker. Jag är inte så säker på att alla har bra kunskap om värmepumpar.

Vad skulle det kunna vara för fel på expansionsventilen?

Huset och värmepumpen är 6 år. Jag har aldrig rengjort luftkanalerna, men rengjort eller bytt filter varje gång jag fått larm om det. Läste i användarmanualen att kanalerna skall rengöras. Kan igensatta kanaler ge lågtryckslarm?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 LÃ¥gtryckslarm
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2023, 08:00:40 »
ja om de är helt igensatta så visst kan de ge det, men suger det i dina takventiler, så nej. Expansionsventilen i dessa pumpar har ibland varit trasiga på nästan nya pumpar. Är nästan bombis på att expansionsventilen är trasig. Den kärvar eller liknande därför får du lp larm.

Utloggad Greger Norrbotten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 LÃ¥gtryckslarm
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2023, 10:09:41 »
Jag får sedan en tid Lågtryckslarm (Larm 51) på min F750. Jag observerade att manometern för vattentryck stod på 0, och teknikern jag kontaktat tipsade om att fylla på vatten. Efter några dagar hade trycket sjunkit och larmet återkom. Teknikern bytte säkerhetventil men larmet kom tillbaka.

Min fråga: Betyder lågtyckslarmet att trycket i vattensystemet är lågt. NIBEs hjälp ger tre orsaker:

1. Igensatt luftfilter
2. System har varit avstängt länge
3. DÃ¥ligt med kylmedium

Detta verkar helt fel om det är trycket på vattnet som är lågt.

Kan någon förklara?

Har haft samma problem servicetekniker bytte ventil som är känt fel fyllde på med ny köldmedium luftade allt som skall luftas.
Funkar perfekt nu

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750 LÃ¥gtryckslarm
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2023, 11:25:31 »
Finns nån annan tråd också där kvalitetsproblemen på dessa komponenter tidigare diskuterats
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Mats Bergström

  • Gäst
Mats Bergström
SV: F750 LÃ¥gtryckslarm
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2023, 18:57:39 »
ja om de är helt igensatta så visst kan de ge det, men suger det i dina takventiler, så nej. Expansionsventilen i dessa pumpar har ibland varit trasiga på nästan nya pumpar. Är nästan bombis på att expansionsventilen är trasig. Den kärvar eller liknande därför får du lp larm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!