Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt  (läst 2076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« skrivet: 16 februari 2022, 22:21:30 »
Hej!

Är ny husägare med en gammal (dryga 20 år) IVT Greenline E11-pump som jag försöker lära mig. Senaste tiden har jag märkt att temperaturen på varmvattnet sjunker väldigt snabbt utan att nåt varmvatten förbrukas (från 52 grader till 46 grader på 15 minuter).

Är det växelventilen som gett upp eller skulle det kunna vara nåt annat?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2022, 22:35:10 »
Troligtvis läcker den kanske och då går värmeflödet som en stril in i beredaren och kyler av. Kolla att den stänger som den ska mot VVB. Är du lite händig så går det att lossa motorn och se om piggen ( är nog en sådan ) går lätt att trycka på och den ska sedan gå ut själv.

Utloggad Anders7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2022, 23:02:33 »
Tack för svaret!

Det låter rätt rimligt med tanke på att varmvattentemperaturen inte faller nånting den första minuten (eller så) för att sen snabbt falla till temperaturen där den slår på (och skulle mycket väl kunna sammanfalla med att värmebäraren ut börjar sjunka iom att pumpen går över i värmedrift).

Det jag kan se är att ventilen (eller snarare motorn) rör sig när varmvattnet går på (och av) och märker också att det varma vattnet väljer olika rör beroende på om ventilen ska vara öppen eller ej. Jag har även testat att "motionera" ventilen genom att ta bort motorn och tryckt in fjädern. Såvitt jag kan se så kärvar den inte och går ut i ändläge. Finns det något annat sätt att kolla att stänger?

En tanke som slår mig. Skulle det kunna vara nån o-ring/tätning som sett sina bästa dar och läcker konstant?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2022, 07:23:22 »
En E pump har separat varmvattenberedare. Vad är det för typ av beredare? Är det en mantelberedare visar givaren förmodligen inte temperaturen på varmvattnet utan mantelvattnets temperatur. När pumpen stanna kommer temperaturen att sjunka några grader då det sker en utjämning mellan mantelns och varmvattnets temperatur. Men 6 grader verkar mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2022, 14:00:45 »
Hej!
Tror det är en mantelberedare (se bild). Den är helt separat från värmepumpen.

Men har kört lite felsökning under dan.

Pumpen värmde varmvatten upp till 52 grader (GT3). Sen sänkte jag bör-tempen på VV så att den inte skull gå igång igen utan bara på värme. Efter 17 minuter visade givarna:

GT1: 35
GT3: 46
GT8: 46,5
GT9: 40

Efter 55 minuter:
GT1: 37,2
GT3: 45,7
GT8: 46,8
GT9: 40,5

Sen sänkte jag börtempen på radiatorvattnet och fick pumpen att slå av. Efter två timmar:
GT1: 31,4
GT3: 38,1
GT8: 34,4
GT9: 34,1

Efter tre timmar:
GT1: 27
GT3: 32,4
GT8: 29,4
GT9: 29,1

Sen  höjde jag börtempen pÃ¥ radiatorvattnet sÃ¥ pumpen gick igÃ¥ng (pÃ¥ värme, inte varmvatten). Efter 7 minuter visade den:
GT1: 26,7
GT3: 33,3
GT8: 35,1
GT9: 29

Efter ytterligare 10 minuter (fortfarande värme):
GT1: 28,5
GT3: 34,7
GT8: 37,1
GT9: 30,6

För mig verkar det som om 25fOCUS har rätt att vatten från radiatorkretsen läcker till varmvattenberedaren. Och kyler om radiatorvattnet är kallare (vilket är normalfallet) och värmer om det är varmare.

Är det växelventilen som är boven? Och finns det nåt man kan göra själv. eller bara bita i det sura och ta hit servicetekniker som får byta hela ventilen?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2022, 15:50:31 »
Det får betraktas som bevisat att det är växelventilen som läcker.

Jag ser ett annat potentiellt problem. När pumpen värmer huset ska GT1 och GT9 vara lika. Här är GT9 ca 2 grader högre när pumpen har gått ett tag. Förmodligen finns det ett bypassrör mellan pumpens inlopp och utlopp för att säkerställa cirkulation i radiatorkretsen när pumpen gör varmvatten. Kontrollera temperaturen på det röret. Det ska ha samma temperatur som returröret. Har det samma temperatur som röret för utgående värmebärare är det flöde åt fel håll i bypassen. Skillnaden kan också bero på felvisning hos givarna men skillnaden är väl stor för att det ska vara sannolikt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2022, 16:18:02 »
Tack för svar. Ska gå ner och kolla lite senare (fhar ingen IR-termometer, men får lista ut nåt).

Reagerade också på temp-diffen. Tanken som jag hade var att flödet förbi växelventilen är så stort så att det blir cirkulation även över VV-kretsen så vatten därifrån kommer in till returflödet (som då har värmts upp av det varmare varmvattnet i beredaren).

Men ska gå ner och kika på rördragningen :-)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2022, 17:24:05 »
Ursäkta vad har VVB -Borön att göra i detta.

Utloggad Anders7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2022, 17:28:00 »
Sorry, var en fråga om VVB och tog en bild för jag var inte säker själv på om det var en mantelberedare, men tänkte att kunskapen fanns här för att förstå bilden ifall jag hade missförstått det hela och kunde rätta mig.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2022, 17:46:29 »
Ok det är en tank med tvÃ¥ tankar i , en pÃ¥ 200 liter och är för värmedel 1,5 bar max och en för VV 300 liter och  10 bar. Dessa brukar vara kopplade till en olja/ved/pellets för att värma VV med direkta rör frÃ¥n värmekällan  75 -85 C , är s.k. förrÃ¥dsberedare. Nu är det svÃ¥rt att säga nÃ¥got pÃ¥ distans, men är det rör direkt till tanken frÃ¥n VP. Tror att en enkel skiss pÃ¥ rördragning  och lite foton kan reda ut det.

Utloggad Anders7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2022, 21:53:53 »
Tack för alla svar, verkligen uppskattat!

@25fOCUS, ja det är rör direkt frÃ¥n vp till tanken. Ett för värme in och ett för värme ut (värme in är det som kommer frÃ¥n växelventilen i vp:n). Dessutom kallt vatten in och varmt vatten ut. VÃ¥gar mig inte pÃ¥ en skiss, men bifogar nÃ¥gra bilder pÃ¥ skatboet  ;)

@Roland. Tror jag lyckades lokalisera bypassröret (se bild med pilar) och försökte uppskatta temperatur pÃ¥ det jämfört med returröret resp. rör för utgÃ¥ende värme. SÃ¥vitt jag kunde känna sÃ¥ var det samma temperatur som returröret. I vilket fall  sÃ¥ var det lägre temp än rör för utgÃ¥ende värme. Och kände ocksÃ¥ pÃ¥ utgÃ¥ende rör frÃ¥n varmvattenberedaren och det var betydligt kallare än nÃ¥t av de andra rören, sÃ¥ verkar inte heller kunna vara där som de tvÃ¥ graderna kommer ifrÃ¥n... Blir inte riktigt klok pÃ¥ det...

Men kom att tänka på att jag också har två shuntventiler (heter det så?). De hör till samma slinga som går till en fläktkonvektor i tvättstugan. Den vänstra är i ett låst läge (och rören har ingen värme för tillfället), men den högra kan jag snurra hur som helst. Den högra (som är tillopp till fläktkonvektorn) är förutom fläktkonvektorn dels kopplad till utgående värmekrets för radiatorer och dels till varmvattenberedaren. Har dock inte blivit klok på hur vattnet flödar när jag vrider på ventilen (men märker att det blir skillnad). Kan det vara via den som varmvatten läcker (eller snarare radiatorvatten in till varmvattenberedaren)? Att det på nåt sätt kan bli ett flöde över den ventilen från radiatorn direkt till varmvattenberedaren?



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2022, 07:50:10 »
.... så verkar inte heller kunna vara där som de två graderna kommer ifrån... Blir inte riktigt klok på det...


Jag tror att med lite isolering kring returgivaren kommer skillnaden att minska. Givarna kan dessutom visa fel med nÃ¥gon grad. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2022, 22:10:22 »
Tack för alla svar!

Och jag tror jag lyckades lokalisera felet. Känner mig rätt korkad, men det verkar som om det är shuntventilen. Jag har tidigare inte riktigt förstått hur den fungerat, men hela den här diskussionen fick mig att fundera. Om jag förstår det rätt så är det alltid ett flöde igenom den. Jag har bara fokuserat på att inte få ett flöde till fläktkonvektorn (när jag inte behövt värmen i tvättstugan) och trott att jag då har stoppat flödet. Men jag verkar ha fått det helt om bakfoten så när det inte flödar till konvektor så har det flödat vatten mellan varmvatten- och radiatorkretsarna.

Så när det verkade vara läckage från växelventilen så var det öppna spjäll från radiatorkretsen till varmvattenberedaren (och vice versa). Rent designmässigt så hade jag gärna sett en avstängningsventil (kulventil) till fläktkonvektorn för som det är nu så måste jag alltid (eller iaf under värmesäsongen) cirkulera varmvatten ut till konvektorn oavsett om jag har ett uppvärmningsbehov eller ej. Skulle säkert kunna få en röris att sätta dit en, men tänker att vp:n inte har så många år kvar så tar det vid byte av värmepump.

Men stort tack för all hjälp - tack vare er så har jag lärt mig mycket mer om hur min vp fungerar! (och nu kommer isolering på vid radiatorgivaren också :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 696
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!