Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Egoistiska energi spar frÃ¥gor  (läst 1943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blåklockan

  • Gäst
blåklockan
Egoistiska energi spar frågor
« skrivet: 01 november 2011, 21:50:09 »
Hallå har nu studerat detta forum ett tag och tror jag fattat rätt men vill få det bekräftat.

Min ny köpta kåk i Nynäshamn byggd 1996 120+60m2 bo-yta 3glas etc välisolerat.

Huset värms med en gammal Luft/vatten värmepump tot ca 7Kw/h med cop ca 2,5 om varmare än -10 grader hela kåken har vattenburen golvvärme och en accumulatortank på 500l el varmvattenberedare för varmvatten.

Vet att jag klarar att värma kåken med en framledning på ca 25 grader om det är runt 0an ute.

Nu kommer frågan antar att ju lägre framledning (acctankvatten) ju mer ekonomiskt får öka på när det blir kallare och värmen inte räcker i kåken.

Sedan va det där med (glide)? om jag fatta rätt skall in och ut vattnet i värmepumpen helst ha en temp diff på ca 6 grader blir det ännu mer (cop) om man ökar diffen ännu mer? lr har jag fattat fel om jag har mindre diff vad händer då?

Sedan antar jag att ju högre diff jag har på av och på temp (pumpstart) ju bättre?

har nu på vid ca 24 av vid ca 30 då blir det ju färre starter men längre tider.

Fattar att stor diff kan ge ojämn värme och att väldigt stort spann kan bli oekonomiskt då pumpen jobbar med hög temp innan avslag=sämre cop och ev att den bottnar om det är väldigt kallt ute = 24/7 drift.

Hoppas på massa bra svar (ska regga mig vilken dag som helst :) )


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Egoistiska energi spar frågor
« Svar #1 skrivet: 02 november 2011, 07:36:08 »
Du har nog koll på det mesta, men det är inte säkert att köldmediet har en glide.
Vet du vilket köldmedium det är?
« Senast ändrad: 02 november 2011, 07:37:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

blåklockan

  • Gäst
blåklockan
SV: Egoistiska energi spar frågor
« Svar #2 skrivet: 03 november 2011, 06:34:00 »
En gammal optima 700 från 2002 407c soppa.

Så jag skall se till att vattnet som går in i pumpen diffar minst 6 grader mot det som kommer ut = bra glide

Är det korrekt

om ja så är jag glad då har jag fattat allt för en stund :)


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Egoistiska energi spar frågor
« Svar #3 skrivet: 03 november 2011, 06:42:37 »
= Bra dela-T. Glide är en egenskap hos kylmediet som man inte kan pÃ¥verka. Sen är jag inte säker pÃ¥ att tillverkarnas rekommenderade delta-T har med gliden att göra, utan att det mer är lagom nivÃ¥er dÃ¥ man vet att man utnyttjar fasomvandlingen i allt kylmedia. NÃ¥n expert kan säkert förklara bättre  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Egoistiska energi spar frågor
« Svar #4 skrivet: 03 november 2011, 07:00:27 »
Helt korrekt  rekomenderad DeltaT har inte med glide att göra....utan är mer en rekomenderat genomsnitt för att fÃ¥ ut max ur kondensor kontra radiatorer golvvärmeslingor.
men man får titta lite på vad man har för distrubitionssystem.
med endast en golvvärmeslinga i ett rum blir det lite ojämn komfort om golvet är 27 grC pÃ¥ ena sidan och 20grC pÃ¥ andra  :D
en radiator klarar lätt 7-8K i Delta utan att tappa särskilt mycket effekt
Tittar vi enbart pÃ¥ värmepumpen kan man säga att man önskar högre DeltaT över kondensorn ju hetare vatten man gör,och ju hÃ¥rdare kompressorn arbetar. 
« Senast ändrad: 03 november 2011, 18:28:31 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

blåklockan

  • Gäst
blåklockan
SV: Egoistiska energi spar frågor
« Svar #5 skrivet: 03 november 2011, 11:24:35 »
ok om jag nu fattat rätt :)

jag vinner (lägre energiförbruknig totalt bättre cop) om jag har stor temp diff(innom rimliga gränser) på vattnet som går in respektive ut från lvvp.

Om  jag har sänker genomstömningshastighet blir ju temdiffen högre och vattnet blir varmare pÃ¥ utloppet  hjälper det till lr är det dumt dÃ¥ det pumpas mindre men varmare.

Mår kompressorn bra av att bli varmare jobbar den effektivare då?

oj va frÃ¥gor men nÃ¥gon gÃ¥ng ska jag väl fatta  Sc:,h

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Egoistiska energi spar frågor
« Svar #6 skrivet: 03 november 2011, 13:23:19 »
temp diffen på vattnet över Vp ger möjlighet till "underkylning" av köldmediet. Underkylning måste till för att det inte skall bli "flashgas" vid expansionsventilen, (att det bubblar i gasen före exp. ventilen). Dessutom kan man med underkylning plocka ur mera energi ur förångaren om den är tillräckligt stor och att kompressorn orkar med det. Kör man med lågt "delta" på vattnet blir skillnaden mellan kondenseringstrycket och ingående vattentemp liten och det blir liten underkylning. Så angiven delta är konstruktionsparametrar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!