Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Estetik vid installation, vad kan man kräva?  (läst 18428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #30 skrivet: 04 september 2014, 22:38:06 »
Ja visst är "originalet" lika dÃ¥ligt fastsatt, det kommer med tiden troligen att  skada ledningen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #31 skrivet: 06 september 2014, 20:34:39 »
Igår kom slutfakturan och ägaren till bergvärmefirman har inte hört av sig... ??? Jag måste meddela honom att fakturan är fel och att vi inte ämnar betala förrän vi diskuterat det vi tycker felas installationen. Tänker att det är bäst att maila denna information så vi har "på papper" att vi bestrider fakturan.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #32 skrivet: 06 september 2014, 22:04:30 »
Vår erfarenhet av leverantörerna (vvs /tak ETC ) är att om det blir problem som man som köpare upptäcker efter hand så är det total tystnad från leverantören som gäller.
Pinsamt var ordet.
Hoppas att du kommer till rätta med oskickligheterna.
SW

Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #33 skrivet: 06 september 2014, 22:30:36 »
Total tystnad blir det nog inte i vÃ¥rt fall eftersom vi bara betalat 50 % av totalkostnaden.  ::) Skulle han välja att ignorera oss blir det väldigt dyrt för honom och vi kan helt klart leva med bristerna för en sÃ¥ billig installation!  a:gl
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #34 skrivet: 07 september 2014, 07:52:00 »
Thermia och IVT kör ju med konceptet att ha "Auktoriserade Ã…F" .   Ã„r Ã…F tyst tycker jag du kan vända dig direkt till Thermia och frÃ¥ga om den trygghet man skall känna som kund bara är blaha  http://www.thermia.se/aterforsaljare/om-thermias-aterforsaljare.asp 

Här skriver en Ã…F om hur viktigt det är med nöjda kunder http://www.thermia.se/aterforsaljare/din-af.asp 

Det stÃ¥r iofs för honom, men Thermia ger väl ändÃ¥ skenet att detta är vad man fÃ¥r hos en "Auktoriserad Ã…F" .  Man fÃ¥r väl anta att "auktoriseringens utbildning" även innehÃ¥ller kundvÃ¥rd och att värna om varumärket, inte bara värmepumparnas funktion.


Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #35 skrivet: 07 september 2014, 11:28:17 »
Jag har inte på något sätt givit upp om min återförsäljare. Jag fick ju information om att han skulle vara upptagen dagarna efter installationen så än har han chans att visa att han bryr sig även efter att han tycker att de är klara.

Min bror anlitade samma firma för drygt 10 år sedan och han har varit väldigt nöjd med både installation och uppföljning. Även hos honom var det en rördragning som var gjord efter principen enklast och smidigast istället för snygg och därför lite mer komplicerad. Detta ordnades utan kostnad.

Att kontakta Thermia ser jag som sista utvägen om vi inte kan komma överens. Om NN är hur Thermia vill att alla deras ÅF ska vara så har "min" ÅF dock en hel del att lära...man kanske skulle skriva en checklista för hur man som kund skulle önska att ÅF skulle hantera hela projektet från offertförfrågan till slutöverlämning och löpande support.
« Senast ändrad: 07 september 2014, 18:30:56 av Rickard »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #36 skrivet: 07 oktober 2014, 12:41:37 »
Det är dags för en uppdatering av den här tråden.

Jag har haft lite mailkontakt med Thermia angÃ¥ende exps.behÃ¥llarens och filterkopplets montering. Deras svar var att det är inte är utfört enligt deras anvisningar men att det inte ska pÃ¥verka pumpens funktion och därigenom inte heller nÃ¥gra garantier.  AlltsÃ¥ fel, men ändÃ¥ rätt pÃ¥ nÃ¥got sätt...Sc:,h

ÅF var här för ett tag sedan och som vi trodde slog han ifrån sig fullständigt. Varenda anmärkning vi hade hade han ett "bra" svar på (och med bra menar jag en säljarsnacksvar med svepande argument och bs-fakta):

1. Avluftnings- och expansionskärlets inkoppling spelade ingen roll eftersom det inte är avsett för avluftning (?!). Dessutom cirkulerar brine-vätskan för fort för att några bubblor ska fällas ut, oberoende av behållarens inkoppling. Utöver detta har de monterat avluftningsböjar precis där brine-rören passerar genom ytterväggen (syns i övre högra hörnet på min första bild i denna tråd, de är också asfula men de sitter uppe i hörnet att vi inte orkat bråka om dem) så behållarens funktion behövs inte.

2. Filterkopplets orientering spelar ingen roll eftersom (1) ingen luft (2) samma mängd luft kommer komma in i systemet oberoende om locket öppnas uppåt eller åt sidan eftersom det sitter avstängningsventiler på båda sidor av filterkoppen. Jag redovisar två svarsalternativ eftersom han reviderade sitt argument när vi ifrågasatte det han sa först (1).

3. Att brine IN-röret sitter längre ifrån pumpen beror på att det inte går att skjuta in slangen längre i pumpen "för då går X sönder" (jag minns inte vad X var).

4. Diskussionen om skvallerrörets dragning blev rent farsartad. Ã…F tyckte det var snyggt draget, vi tyckte inte det och pÃ¥pekade ocksÃ¥ att det var opraktiskt vid städning. Ã…F tyckte tvärt om att det VAR praktiskt eftersom vi dÃ¥ skulle komma Ã¥t att städa bakom röret vilket vi inte skulle kunna om det dragits närmare väggen!  :o Vi hamnade i ett "nähe-joho-nähe-joho"-läge tills jag surnade till och sa skarpt: OK, det är uppenbart att det inte spelar nÃ¥gon roll vad vi säger, du kommer ändÃ¥ hitta argument för att slippa göra om dessa saker och dÃ¥ kan vi lika gärna sluta prata. Hans respons blev dÃ¥ att jo, jo, visst kan röris dra om skvallerröret när han ändÃ¥ kommer tillbaka för att fixa den lilla läckan som uppstod när pumpen kopplades mot befintliga kallvattenledningen.

Alltså:

1. Här säger han först att placeringen inte spelar någon roll för funktionen och sen säger han att funktionen inte behövs pga böjarna. Thermia håller med så vi får släppa det. Märkligt då att behållaren benämns "Avluftnings- och expansionskärl" i pumpens installationsmanual...och att luftbubblorna hinner fällas ut i böjarna men inte i kärlet...

2. För mig är det obegripligt att vätskan som ju måste finnas i filterkoppen inte rinner ut om locket öppnas åt sidan medan om locket öppnas uppåt stannar den kvar. Jag har dock aldrig sett hur det ser ut under locket så jag kanske är ute och cyklar. Thermia håller med ÅF så vi får släppa detta också.

3. Jag såg när röris drog ut slangarna genom pumpens sida och att de nu skulle vara omöjliga att dra tillbaka in om man skulle vilja känns inte logiskt. För mig är detta ett bs-svar men jag har ju inte en chans att bemöta ÅF eftersom han är utbildad på dessa system...det är inte jag...

4. Nu ska röris komma tillbaka och han har via mail meddelat att ÅF inte längre vill stå för omdragningen av skvallerröret. Jag mailade då ÅF och redogjorde för vad han sa efter vår diskussion om detta och nu fick jag precis mail från röris att ÅF trots allt står för det...



På Thermias hemsida står det att läsa följande om deras "Thermia Trygg" som ingår vid köp av alla deras pumpar:

"Installation - kvalitetssäkrad av Thermia

      - rätt dimensionering
      - korrekt inmontering och snyggt utförande
      - driftsättning och injustering för optimal besparing och funktion
      - överlämning och tydlig introduktion för dig som användare
"

Första punkten återstår att se men vi har ingen anledning att tro att det är något fel på det. Andra punkten tycker vi inte är uppfylld och är ju det hela den här tråden handlar om. Tredje punkten har ÅF uppfyllt det första men inte gjort någon direkt ansträngning för det följande. Sista punkten fick vi trycka på om och ingenting har noterats i de medskickade handlingarna så som checklistan, kontaktuppgifter etc. vilket torde ingå i det som avses med ordet överlämning.

Den stora frågan för oss nu är hur mycket är "Thermia Trygg" värt när det väl kommer till kritan. Om vi är missnöjda med montering och utförande, injustering och överlämning/introduktion av pumpen och vår tillit till ÅF är borta...vad gör Thermia då? Fortsätter hänvisa till den ÅF vi hade oturen att välja...?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #37 skrivet: 22 oktober 2014, 15:15:53 »
Tyvärr så tror jag att ÅF och producenter (Thermia, Nibe mfl) är väldigt beroende av varandra och det är därför svårt att komma in som okunnig och ställa krav. Auktoriserade återförsäljare ser fint ut på pappret men det känns lite som att de håller varandra om ryggen just eftersom det finns ett beroende av varandra. Det är den bild jag fick när jag pratade med NIBE i alla fall. Våra strömkännare blev inte installerade och det tyckte NIBEs support inte var något konstigt.

2 Smutsfilter. Jag har mina monterade uppochned vilket jag tycker verkar vara vettigt då man vill att den smuts som är i filtret inte ska falla tillbaka i ledningen utan följa med filterkoppen ut. Visserligen följer det lite vatten med ut också men det gör det om de ligger åt sidan också. Vet inte vad som är korrekt här egentligen. Det går ju att lufta systemet och fylla på vatten sedan.

4 Skvallerröret, hoppas att det blir omdraget som de har sagt. Vårt skvallerrör fick de dra om efter att jag påpekat att det inte var så bra att ha ett skvallerrör som mynnar ut en bit upp på väggen så att vatten rinner ner längs väggen och sedan över hela golvytan till golvbrunnen. De gjorde om det men drog det inte som vi hade kommit överens om utan de drog det den enklaste vägen. Jag orkade inte bråka om det en gång till men det känns inte bra att de inte gjort som man kom överens om utan tog den enklaste/snabbaste vägen.

Hoppas att du tillslut blir nöjd i alla fall. Jag tror att man efter ett tag glömmer bort detaljerna och är nöjd med helheten (...förhoppningsvis....)
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!