Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tips om ventilation i garage(ca200kvm)  (läst 5411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
tips om ventilation i garage(ca200kvm)
« skrivet: 10 januari 2010, 00:18:05 »
Hej!
Skulle behöva veta vilken ventilation ni tycker skulle passa i mitt garage.
garage plattan är 20*10meter uppdelat i 2ytor.
den ena är på ca 60kvm och ska användas som gym.
den andra delen ska vara garage för 2bilar och ena sidan är byggd för att man ska kunna tvätta bilen,den ytan är på ca120kvm.

Antar att ventilationen är EXTRA VIKTIG då man ska tvätta bilen inne..
Vattenburen Golvvärme som drivs med bergvärme och dimensioneras för ca 18grader året om.

Takhöjden i båda ytorna blir ca 260cm.byggnaden är ett nybygge så det är väldigt täta fönster och väggar;)
vad behövs för fläktar etc??

mkt tacksam för svar

mvh
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 22:24:22 av lunkand »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: tips om ventilation i garage(ca200kvm)
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2010, 15:11:50 »
Om du vill följa föreskrifterna så gäller följande:
För garage gäller frånluftsflöde 0,9 l/s/m2. Det kan räcka med självdrag beroende på belastning(in och utfart)
För biltvätt gäller frånluftsflöde 0,35l/s/m2.

Gym skall ventileras med ett tilluftsflöde på ca 25-30l/s/person. Detta kräver då även motsvarande frånluftflöde för att behålla balansen i lokalen.

Du borde rimligtvis kunna ta överluft från gym till resterande lokaler då dessa är "smutsigare".
Använd ett aggregat med bra återvinning så slipper du värma så mycket.

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: tips om ventilation i garage(ca200kvm)
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2010, 14:17:30 »
Om du vill följa föreskrifterna så gäller följande:
För garage gäller frånluftsflöde 0,9 l/s/m2. Det kan räcka med självdrag beroende på belastning(in och utfart)
För biltvätt gäller frånluftsflöde 0,35l/s/m2.

Gym skall ventileras med ett tilluftsflöde på ca 25-30l/s/person. Detta kräver då även motsvarande frånluftflöde för att behålla balansen i lokalen.

Du borde rimligtvis kunna ta överluft från gym till resterande lokaler då dessa är "smutsigare".
Använd ett aggregat med bra återvinning så slipper du värma så mycket.


tack för svaret.

vad tror ni om denna lösning:

tillluft:Fresh TL 98F =2st i gymet och 2st i garaget.

Frånluft:1st Kanalfläkt ck125a 42w och 1frånluftsventil i garaget och 1 i gymet.

Vad tror ni om detta ska jag ha flera tilluft och räcker de med 1frånluftsventil/yta??

Mkt tacksam för svar då jag snart ska beställa detta.



Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: tips om ventilation i garage(ca200kvm)
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2010, 20:58:19 »
Om jag var du så skulle jag ta in all luft i gymmet. Sedan överluftsdon in i garaget och all frånluft där. Skulle jag ha projat det hade det blivit så.
Finns ingen anledning att friskluftsventilera garaget och gymmar man 2-3 st så går det åt luft.


Så här kan man räkna:
60m2 x 0,35l/s = 21l/s
60m2 x 0,9l/s = 54l/s

Men jag skulle nog räkna så här:
120m2 x 0,9l/s = 108 l/s och sätta en 5-stegstrafo.

I båda fallen känns en K125 klen.
Jag skulle ha valt en K160M.


Den drar vid 108l/s och 89Pa 62W.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: tips om ventilation i garage(ca200kvm)
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2010, 22:47:14 »
Om jag var du så skulle jag ta in all luft i gymmet. Sedan överluftsdon in i garaget och all frånluft där. Skulle jag ha projat det hade det blivit så.
Finns ingen anledning att friskluftsventilera garaget och gymmar man 2-3 st så går det åt luft.


Så här kan man räkna:
60m2 x 0,35l/s = 21l/s
60m2 x 0,9l/s = 54l/s

Men jag skulle nog räkna så här:
120m2 x 0,9l/s = 108 l/s och sätta en 5-stegstrafo.

I båda fallen känns en K125 klen.
Jag skulle ha valt en K160M.


Den drar vid 108l/s och 89Pa 62W.

/Raptor

Hur många Fresh TL 98F tycker du jag ska ha i gymet?eller ska jag ha nån annan tilluftsventil?behövs de ingen alls i garage delen,mest orolig för fukt etc då man tvättar bilen etc..

Hur många Överluftsdon behövs tycker du?


kanalfläkten som jag hittar heter ck160b eller ck160c 62resp/100watt är den okej??




mvh
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 00:28:05 av lunkand »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: tips om ventilation i garage(ca200kvm)
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2010, 14:35:55 »
Ha så många friskluftsventiler så att du KAN få in 70-80l/s kanske mer om du vet att ni kommer vara flera i gymmet. Du kan ha att antal stängda om du är själv men då har du i all fall chansen att öppna om ni skulle vara flera. Vilka du väljer spelar mindre roll, titta bara hur mycket luft dom ger.


Frånluften tycker jag definitivt att du ska ta ut i garage/tvätt. Inga friskluftsvntiler. Det viktiga är att bygga undertryck i lokalen så att du inte trycker ut fukt i väggarna utan att du får en luftvandring från utsidan och in.
Överluftsdon kan ju i princip vara 2-3 galler om du inte har några ljudkrav.
Se bara till att friarean är så pass stor att du inte får hastiheter över 2m/s. Då kan du får vinande ljud i gallren.
Du kan sätta nåt galler högt och nåt galler lågt, då får du bäst luftväxling.

Fläkten du föreslår är ingen jag känner till. Effekten har mindre betydelse. Flödet bör ligga på ca 120 l/s vid direktmatning. Då kan du stega ner ett snäpp och få lägre ljud men ändå ha forceringsmöjlighet.

Lycka till!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: tips om ventilation i garage(ca200kvm)
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2010, 21:51:17 »
Ha så många friskluftsventiler så att du KAN få in 70-80l/s kanske mer om du vet att ni kommer vara flera i gymmet. Du kan ha att antal stängda om du är själv men då har du i all fall chansen att öppna om ni skulle vara flera. Vilka du väljer spelar mindre roll, titta bara hur mycket luft dom ger.


Frånluften tycker jag definitivt att du ska ta ut i garage/tvätt. Inga friskluftsvntiler. Det viktiga är att bygga undertryck i lokalen så att du inte trycker ut fukt i väggarna utan att du får en luftvandring från utsidan och in.
Överluftsdon kan ju i princip vara 2-3 galler om du inte har några ljudkrav.
Se bara till att friarean är så pass stor att du inte får hastiheter över 2m/s. Då kan du får vinande ljud i gallren.
Du kan sätta nåt galler högt och nåt galler lågt, då får du bäst luftväxling.

Fläkten du föreslår är ingen jag känner till. Effekten har mindre betydelse. Flödet bör ligga på ca 120 l/s vid direktmatning. Då kan du stega ner ett snäpp och få lägre ljud men ändå ha forceringsmöjlighet.

Lycka till!

/Raptor




Tack för all hjälp...Nu ska här beställas :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!