Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UnderhÃ¥llsvärme med luft/vatten-värmepump?  (läst 2892 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Underhållsvärme med luft/vatten-värmepump?
« skrivet: 21 december 2014, 12:05:44 »
Hej!

Vad är egentligen det bästa alternativet för underhållsvärme för ett hus från 30-talet med följande egenskape: 2 plan + källare, 75 biyta + "skrubbar". Sågspån i väggar. Ej öppen planlösning, vattenradiatorer som en gång i tiden var byggda för självcirkulation. Det finns en elpanna och varmvattenberedare. Det har nu vart kallställt på vintrarna i 20 års tid men mina föräldrar som äger huset, har sålt sitt vanliga hus och kan komma vara där mer på hösten/våren/kanske på vintern. De får snart även pension! Huset mår heller inte så bra av att stå kallställt på vintern.

Om man tänker sig att en l/l-pump ej når bra funktion pga. planlösningen. är då luftvatten ett alternativ? Jag kollade på hemsida som säljer värmepumpar och där fanns ex en LG- therma V 12kw för 35 000kr.. vad är det som tillkommer till en sådan pump förutom installation? Går den att använda för underhållsvärme?

Tacksam för svar!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Underhållsvärme med luft/vatten-värmepump?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2014, 20:22:24 »
Finns det glykol i radiatorsystemet och är cirk pumpen igång på vintrarna?

Luftvatten funkar fint...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Underhållsvärme med luft/vatten-värmepump?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2014, 20:49:59 »
Ja det är fyllt med glykol. Vet ej om cirkpumpen går men tror inte det?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Underhållsvärme med luft/vatten-värmepump?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2014, 21:12:14 »
Det finns olka typer av lv vp.

I ditt fall, är det nog lämpligast med en vp där värmeväxlaren sitter inomhus.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Underhållsvärme med luft/vatten-värmepump?
« Svar #4 skrivet: 24 december 2014, 20:03:47 »
Tack för svaret.

Har fått lite olika prisuppgifter. Bland annat mitsubishi för ca 85 000kr inkl vv-bereradare. Daikin typ samma summa. Toshiba 68 000kr men då utan Vv-beredare. Panasonic t-cap ca 75 000kr exkl vv-beredare.. Som man kan se är det ungefär samma kostnad för alla. Frågan är då vilken man ska välja? Vilka har bäst funktioner, vilka anses vara bäst för de förutsättningar jag beskrev i trådstarten? Det är en djungel och beslutet måste vara rätt :-) Vilken storlek prisuppgifterna handlar om vet jag inte, men det var en storlek som säljande part ansåg att rent spontant skulle passa husets storlek..

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Underhållsvärme med luft/vatten-värmepump?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2015, 13:19:37 »
Hej!

Verkar bli en mitsubishi sw75 med inbyggd vv. Den är en 1-fas maskin, huset är avsäkrat med 16 A, kan detta bli ett problem? Om man ex vill vara där någon jul när det är -25.

I övrigt har huset 2-glas fönster. De tvÃ¥ uppvärma vÃ¥ningarna har totalt 5 radiatorer varav köket saknar helt. Det är 2 rum och kök pÃ¥ nedervÃ¥ningen, 2 rum och en liten hall pÃ¥ övervÃ¥ningen.  I källaren installeras ytterligare ett element. Detta bör väl funka om man endast kör underhÃ¥llsvärme pÃ¥ 10-12 grader? tänker mig att tilltempen kanske mÃ¥ste vara ganska hög vid vanlig temp.. svÃ¥rt att säga? Vad tror ni? FÃ¥r man nÃ¥gon vettig COP?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!