Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sirius S2/7 DX kompressorbyte  (läst 4682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad siriusdx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« skrivet: 10 oktober 2018, 08:00:21 »
Hej!

Jag har en Sirius S2/7 DX jordvärmepump som satt i huset när vi flyttade in. Den är installerad 2004, så jag börjar planera för mina alternativ.
Från Vpkollen.se fick jag ett pris på 21000 för att byta kompressor och göra service. Tror ni det räcker för att klara 10-15 år till, eller är det annat som troligen kommer gå sönder?
Är det något jag kan kontrollera själv?
Tilläggas ska att den har fungerat klockrent i de 8 år vi bott i huset. Har inte behövt göra någonting, och vi har en ganska låg elförbrukning.
Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2018, 14:58:36 »
Har den gått sönder eller hur tänker du nu?
DX har den fördelen att man slipper brine-pump, nackdelen är att den har relativt stor mängd köldmedia så den kräver läckagekontroll + inrapportering varje år.
Sen åldras ju all utrustning så det kan mycket väl gå sönder både värmebärarpump samt reglering.
Är man lite händig så fixar man det mesta själv, jag är dock lite osäker på tillgången till reservdelar till Sirius då de slutat tillverka värmepumpar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad siriusdx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2018, 15:11:09 »
Hej! Tack för svar.
Nej, den har inte gÃ¥tt sönder, men vill vara beredd om den lägger av att antingen köpa bara en ny kompressor, eller om vi ska passa pÃ¥ att byta system helt. För varje Ã¥r som den tuffar pÃ¥ blir jag alltid lite mer nojig..  :)
Vad menar du med läckagekontroll och inrapportering varje år?? Under de 8 år vi bott i huset är det inget som har gjorts...
Har den gått sönder eller hur tänker du nu?
DX har den fördelen att man slipper brine-pump, nackdelen är att den har relativt stor mängd köldmedia så den kräver läckagekontroll + inrapportering varje år.
Sen åldras ju all utrustning så det kan mycket väl gå sönder både värmebärarpump samt reglering.
Är man lite händig så fixar man det mesta själv, jag är dock lite osäker på tillgången till reservdelar till Sirius då de slutat tillverka värmepumpar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2018, 08:15:51 »
Det finns en ny lagstiftning, lite info här:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Kemikalier-och-miljogifter/Fluorerade-vaxthusgaser/F-gas-rapportering-till-tillsynsmyndighet/

Men jag kanske har fel, hittade en manual som påstår att en Sirius DX behöver ca 2 kg R407C vilket är under gränsvärdet för årlig tillsyn.
Trodde att markslingan krävde mer köldmedium? ???

Vad jag har sett så händer det att när andra komponenter lägger av så passar en del reparatörer på att byta kompressorn, jag vill påstå helt i onödan.
Så länge grejerna i kylkretsen funkar bör man inte göra ingrepp i denna, problemen brukar dessvärre dyka upp efter såna ingrepp.
Jag skulle köra tills den rasar och sen köpa helt ny anläggning, har du tomtmark så det räcker så gräv då ner en brineslinga på tomten och köp en vanlig bergvärmepump.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad siriusdx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2018, 15:42:30 »
Ja, det låter ju ganska logiskt som du säger! Kylkretsar är väl känsliga saker..
Vi klarar nog denna vintern med :)
Tack för snabbt svar!

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #5 skrivet: 10 april 2019, 13:17:10 »
en fundering....hittade ett gammalt lager av Sirius dx maskiner. nya I kartong får man sälja sådana maskiner I dag ? tomma på gas.

eller måsta men dit med en gas vätske växlare för att få köra dom?
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #6 skrivet: 11 april 2019, 10:02:39 »
en fundering....hittade ett gammalt lager av Sirius dx maskiner. nya I kartong får man sälja sådana maskiner I dag ? tomma på gas.

eller måsta men dit med en gas vätske växlare för att få köra dom?

Menar du förångare avsedd för brine?
Det går nog inte att köra som mot uteluft, de har ingen avfrostningsfunktion.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #7 skrivet: 11 april 2019, 22:49:39 »
Hej. Nej menar typ Markus pumpar med direkt förångning..... Kopparrör i mark med gas.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #8 skrivet: 12 april 2019, 06:54:11 »
Enligt hemsidan som fortfarande funkar så finns de i 2 utförande.
Direktförångning via kopparrör i mark eller värmeväxlare mot brine.

http://www.siriusab.se/pdf/S2.pdf

Det går nog att välja vilket som.
Enda grejen är om man måste fylla mer än 3 kg (eller vad det nu är) så behövs nog en årlig rapportering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #9 skrivet: 12 april 2019, 09:55:42 »
en fundering....hittade ett gammalt lager av Sirius dx maskiner. nya I kartong får man sälja sådana maskiner I dag ? tomma på gas.

eller måsta men dit med en gas vätske växlare för att få köra dom?

Sälja dom borde man väl fÃ¥? Huruvida man fÃ¥r använda dom  beror väl pÃ¥ vilket kylmedia (och vilken mängd) man väljer att använda?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #10 skrivet: 12 april 2019, 12:20:06 »
LÃ¥ter bra det.
dÃ¥ blev jag med Sirius....mÃ¥nga blev det.  mins att dom gick rätt bra dessa med 3 gas slingor. dock kunde dom tjäla marken en hel del.

kommer att sätta gas växlare & växla mot brine så får man en normal maskin. dock så äre fast kondensering .
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #11 skrivet: 12 april 2019, 16:17:17 »
Får man till en bra skiktning i tanken så blir COP rätt så OK eftersom det är direktkondensering i tanken.
Längst upp får man då hetgasväxling, i mitten kondensering och längre ner underkylning.
Men då gäller det att inte röra om för mycket i tanken.
Med låg fart på cirkpumpen och balanserat flöde kan det bli rätt OK.
« Senast ändrad: 12 april 2019, 16:19:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #12 skrivet: 15 april 2019, 14:52:10 »
Får man till en bra skiktning i tanken så blir COP rätt så OK eftersom det är direktkondensering i tanken.
Längst upp får man då hetgasväxling, i mitten kondensering och längre ner underkylning.
Men då gäller det att inte röra om för mycket i tanken.
Med låg fart på cirkpumpen och balanserat flöde kan det bli rätt OK.

sorry jag menade 3 st gas slingor I mark. a: 75 meter. output är fast kondensering till radiator eller tank.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX kompressorbyte
« Svar #13 skrivet: 17 april 2019, 20:16:54 »
Följer inte Sirius acktank, som har en kondensorslinga i tanken, med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!