Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta fjärrvärme med Bergvärme i mindre Hyreshus  (läst 10497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fivarsson

  • Gäst
fivarsson
Ersätta fjärrvärme med Bergvärme i mindre Hyreshus
« skrivet: 07 april 2015, 11:07:47 »
Hej, har två hyreshus i Marks kommun som jag funderar på att konvertera fjärrvärme till Bergvärme.

Först,Renen 23 Fjärrvärme
Mindre hyreshus, 3 våningar inkl inredd vind samt källare i sutteräng med 2 lokaler på framsidan och källarutrymme/pannrum/förråd i bakkant. En av lokalerna ska ev göras om till lägenhet. Idag totalt 6 lgh med ytor: 39+39+69+70+51+85 +uppvärmtrapphus. Lokalerna är 30+40 kvm. Varav den stora ev konverteras till lgh. Källarutrymmena är uppvärmda och uppgår till ca 80kvm plus ett varmgarage om 15kvm.
Idag 2glas fönster (ev planer på byte till 3glas argon) samt betonghålsten, puts huset byggdes på 50 talet.
förbrukning nu för värme och varmvatten:
2012:76678kwh
2013:76100
2014:69822

Vad behövs för storlek på Pump? vad bedömer ni att energibesparingen blir vid byte till bergvärme? Borrdjup? Hur mkt kan man spara på ett fönsterbyte?

Nästa objekt, Knallen 4:
2,5 plan+källare. Boyta 379kvm (120+120+65+49+25) Två lokaler finns utöver detta om 137vån1+40i källare samt tvättstuga med mera om 40kvm totalt.

Tegelfasad, delvis 3glas fönster.

värme+varmvatten fjärrvärmeförbrukning.
2012:87796 kwh
2013:90977   
2014:78141

Vad behövs för storlek på Pump? vad bedömer ni att energibesparingen blir vid byte till bergvärme? Borrdjup? Hur mkt kan man spara på ett fönsterbyte?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
mellan tummen och pekfingret  utan att ha tittat pÃ¥ förutsättningar..
en 42 kw vp arbetstank som gärna designas för sitt specifika ändamål.
Borra för +grader pÃ¥ KB, 5 *200 meter  Aktivta hÃ¥l .. Kontrollera vart grundvattnet stÃ¥r eller ta till. .
finns plats i pannrummet 3 st 500 l vvb

likvärdiga installationer ligger på ca års cop 3,3 enligt dom loggar jag har ... 3,5 för värme och 2,7 för varmvatten 65°.
(134 som köldmedel pÃ¥ Värmepump som gör VV)   Snittet blir 3,3 enligt loggar....
sÃ¥  runt 50 000 kwh om Ã¥ret borde vp kunna köra in ...
Ta dessa siffror som dom är nu.. Mellan tummen och pekfingret!  för en mer  mer exakt mÃ¥ste man titta pÃ¥  radiator yta och övrigt distrubitions system ..
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Kan du ta fram framledningstemp resp retur i fastigheterna så blir det lättare att avgöra vilken typ av installation som krävs.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle säga en 22 kW i första fallet (Renen) och kanske 500 m borra.
I andra fallet (Knallen) kanske en 30 kW värmepump och 600 m borra.
Besparing 55+65 MWh.

Vad ett fönsterbyte ger vet jag inte säkert men det brukar bli i storleksordningen 10%.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
idag är man lite piggare efter en ihärdig och eländig influensa :'(

 :) det är sÃ¥ här svaren kommer att se ut fivarsson.   lite olika beroende pÃ¥ vem du frÃ¥gar.
Det finns massor med parametrar att räkna in.  Byggt pÃ¥ 50 talet är det ena
vi kan med andra ord behöva flytta beräkningstempen  i progamet  och titta i kurvan pÃ¥ kompressorn hur effekten blir. 
Jag skulle inte vilja sätta in en mindre vp märkeffekt 33 kw . 4*200 m aktivt 2*500l vvb
en arbetstank på 750 liter till den effekten .
gångtiden på kompressorn ca 2700 timmar per år :)
med arbetstanken kommer du kunna ha termostater i lägenheterna som tar vara på södersidans instrålning och hushållselens inverkan ....
Lycka till med er vp installation .
cocacola
« Senast ändrad: 08 april 2015, 12:54:09 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Fivarsson

  • Gäst
Fivarsson
SV: Ersätta fjärrvärme med Bergvärme i mindre Hyreshus
« Svar #5 skrivet: 08 april 2015, 21:42:47 »
idag är man lite piggare efter en ihärdig och eländig influensa :'(

 :) det är sÃ¥ här svaren kommer att se ut fivarsson.   lite olika beroende pÃ¥ vem du frÃ¥gar.
Det finns massor med parametrar att räkna in.  Byggt pÃ¥ 50 talet är det ena
vi kan med andra ord behöva flytta beräkningstempen  i progamet  och titta i kurvan pÃ¥ kompressorn hur effekten blir. 
Jag skulle inte vilja sätta in en mindre vp märkeffekt 33 kw . 4*200 m aktivt 2*500l vvb
en arbetstank på 750 liter till den effekten .
gångtiden på kompressorn ca 2700 timmar per år :)
med arbetstanken kommer du kunna ha termostater i lägenheterna som tar vara på södersidans instrålning och hushållselens inverkan ....
Lycka till med er vp installation .
cocacola

Hej!
Enligt uppgift är det väldigt mycket sand i Kinna, ca 100 meter. Således borde väl ett djupare hål vara bättre än flera grunda? Har förstått att kapslingen av hålet ner till berget är dyr.
Är inte så bekant med terminologin som ni använder. Men förstår att en arbetstank är för att jämna ut behovs-topparna. Behöver man verkligen så mycket varmvatten som 2*500liter? Det fint inga badkar i huset.

- Ex en pump på ca 30 kw. vad är det för in-effekt då? klarar man det med 20 A säkring om det inte är någon vidare förbrukning alls idag på fastighetsabbonemanget?

- Vet inte vad det kallas men termostater som ställer flödet automatiskt (elektroniskt) går det att räkna hem ett sådant byte?

- Har inte uppgift om framledningstemperatur tyvärr

Fivarsson

  • Gäst
Fivarsson
SV: Ersätta fjärrvärme med Bergvärme i mindre Hyreshus
« Svar #6 skrivet: 08 april 2015, 21:46:22 »
Jag skulle säga en 22 kW i första fallet (Renen) och kanske 500 m borra.
I andra fallet (Knallen) kanske en 30 kW värmepump och 600 m borra.
Besparing 55+65 MWh.

Vad ett fönsterbyte ger vet jag inte säkert men det brukar bli i storleksordningen 10%.

Besparingen blir då alltså ca 75%.
Får räkna närmare på exakt pris per kWh fjärrvärme kontra el samt ökad kostnad för att säkra upp fastighetsabbonemangen utöver avskrivning på pumpen. Är 15-20 år en normal livslängd?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om det går att fixa tillskottet med fjärrvärme (kolla upp) så ska 20 A säkring funka, ska tillskottet vara med el så behöver du nog lite mer säkring, in-effekten är ca uteffekt/3 en 22 kW värmepump drar ca 7 kW eller 10,5 A per fas.
Teknisk livslängd är ca 10 år men den kan hålla i 20 år, dock bör den betala sig på max 10 år om det ska vara värt det hela.
Om du väljer lösningen med arbetstank (rekommenderas) så skippa nya termostater, det funkar utmärkt med gamla hederliga saker.

Angående varmvatten så finns risken att alla hushåll duschar samtidigt, och detta måste den klara utan att varmvattnet tar slut, med 6 hushåll kanske det behövs 2x500 liter.

Till sist så är 100 m foderrör svindyrt, och är det sand så behövs mycket jordvärmeslang om du väljer det alternativet.
Jag tror det kan bli svårt att räkna hem bergvärme om det stämmer med 100 m sand ovanför berggrunden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Står fastigheten på grusås?
Det kan finnas läge för en grundvatten lösning :)
Det blir ingen 75% besparing   (cop 4 )  i ett högtempat system om man inte har riktigt höga kb temperaturer
hela året.. runt +5°( Min Temp) skulle jag tippa förångningen behöver ha med 2-4° överhettning beroende på reglering från exp. .Det brukar gå med åsvatten .. Men !! Drivenergin till pumpar som tillkommer äter upp en del av den vinsten .

 Med dom erfarenheter jag har som loggats hamnar man pÃ¥ 3,3 vilket inte är ett
dÃ¥ligt resultat.  :)  Exempel pÃ¥ varför . Att bygga om 3 punkthus med nya radiatorer och hela distributions systemet med kulvertar
är inte försvarbart.  dom snittade 55m3 olja för värme och varmvatten ,,  idag kostar det BRF knappt 140tkr om Ã¥ret .. energivinsten som dom tappar är  är ca 20 000 kwh om Ã¥ret..  80 Ã¥r kanske?? innan det jobbet
skulle sparat in sig ..

2*500 l vvb   det har även att göra med effekten pÃ¥ vp .
att säkra upp vid en eventuell vp installation är nog ett mÃ¥ste . Du har säkert tex din tvättstuga ligger pÃ¥ det abonnemanget .  Tvättmaskin och torktumlare tar en del.  sen tillkommer övrig förbrukning .


Det finns en lösning på dom flesta problemen Fivarsson .
Titta brett med en entreprenör så finns lösningen , Blir den för dyr ska Han säga ifrån
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om det är så mycket sand så finns det numera lösningar där man borrar många "korta" hål istället för några få 200 meter djupa, det blir en typ av jordvärme som (så vitt jag förstår) inte kräver foderrör och därför blir relativt billigt, men det kräver ju ändå en del yta då man inte kan borra hur tätt som helst.

Att borra djupare än 200 meter är inte rekommenderat, det går för tungt att pumpa runt vätskan i kollektorn om ledningarna blir just mycket mer än 400 meter långa.

Har du plats för jordvärme så brukar det bli billigast.

Räkna med ca 10 W/meter kollektor.

Om värmepumpen är på 30 kW så skall ca 23 kW plockas ur marken (Resten är el som kompressorn drar) - alltså runt 2300 meter markkollektor till en 30 kW värmepump.
(3 x 800 meter funkar)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Bara för att kasta in ytterligare ett val sÃ¥ är dagens luft/vattenvärmepumpar ett bra alternativ och kan du köpa fjärrvärmen som spetslast sÃ¥ är det ett riktigt bra alternativ.  Om det är djupt till berg sÃ¥ bör du förkasta bergvärme, annars inte. Det är mÃ¥nga variabler som bestämmer det bästa valet.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Luft-vatten VP med fjärrvärme går inge bra i mina krokar.
effekt abonnemanget både för fjärrvärmen och kostnaden för säkringen blir stor. Nu vet jag inte hur avtalen ser ut för er i krokum ,, men kolla det noga innan ett sånt beslut tas,
Har man en hyffsad oljepanna och kan dimensionera luftvatten vp  för en brytpunkt runt - 10
fÃ¥r man bra anläggningar,,  men dom blir stora och dyra,
utan att räkna behöver dom en vp som lämnar 18-20 kw vid - 10 och ca 55° pÃ¥ Framledningen  med avfrostningen inräknad..   dÃ¥ hamnar man pÃ¥ ca 55-60% i besparing,, mellan tummen och pekfingret :)

Är det dom avstånden ner till berg tycker jag nog att det bara finns 2 allternativ,
Grundvatten  eller dom energi  brunnar som Rickard  beskriver  tillsammans med en eventuell
uppsamling av frånluften via kb om fastigheten är utrustad med en frånluftsfläkt.
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ersätta fjärrvärme med Bergvärme i mindre Hyreshus
« Svar #12 skrivet: 09 april 2015, 21:56:06 »
Blir ju billigt med jordborrning, om man inte stöter på för stora stenar. Men då kan man ju börja om.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Luft-vatten VP med fjärrvärme går inge bra i mina krokar.
effekt abonnemanget både för fjärrvärmen och kostnaden för säkringen blir stor. Nu vet jag inte hur avtalen ser ut för er i krokum ,, men kolla det noga innan ett sånt beslut tas,
Har man en hyffsad oljepanna och kan dimensionera luftvatten vp  för en brytpunkt runt - 10
fÃ¥r man bra anläggningar,,  men dom blir stora och dyra,
utan att räkna behöver dom en vp som lämnar 18-20 kw vid - 10 och ca 55° pÃ¥ Framledningen  med avfrostningen inräknad..   dÃ¥ hamnar man pÃ¥ ca 55-60% i besparing,, mellan tummen och pekfingret :)

Är det dom avstånden ner till berg tycker jag nog att det bara finns 2 allternativ,
Grundvatten  eller dom energi  brunnar som Rickard  beskriver  tillsammans med en eventuell
uppsamling av frånluften via kb om fastigheten är utrustad med en frånluftsfläkt.
Med vänlig hälsning
cc

Jag tror inte det är rimligt att dra för långtgående slutsatser utan att ha alla kort på bordet. Kärnfrågan är som alltid hur spetsen kan lösas men det finns tillverkare som gör riktigt potenta luft/vattenvärmepumpar så de skall inte avskrivas i första läget. Dessutom så är de varken stora eller dyra.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Det är ingen som dragit några slutsatser.
Jag har beskrivit hur en sånt förslag ser ut i Sthlm
Och även betonat att det bör kontrolleras noga
Med energi bolaget på orten.
Inga fel

Sen om man ska ha en luft-vatten som lämnar ner till
En brytpunkt pÃ¥ -10 g  i en sÃ¥n fastighet
SÃ¥ blir den stor   
In och titta i kurvorna  pÃ¥ kompressorer
Och se vart du hamnar med en förångning på
-20 och kondenserimg 55 g
18-20 kW   
Det blir en stor maskin  vid   + 7 ute och
35 g på framledningen
Qvantum och euronom har fina grejer som passar
Samma pump !
Det är fastighetslösningar.  Utedelen
LÃ¥ter 28-32 db
4 mm lamell fördelning mm

Men i mina förslag är det tillsammans
Med el/oljepannor dom passar bäst.
Det  är min ödmjuka uppfattning
I frågan
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!