Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump  (läst 17743 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #15 skrivet: 07 oktober 2019, 10:01:17 »
Huset ligger i södra Skåne, huset är väldigt gammalt och ganska otätt men vi har nya fönster.
Alla element är avluftade förutom ett.

Om huset ligger i södra Skåne så är den ganska höga inställda värmekurvan inte ett stort problem. Optima 1100 klarar ge upp till 65 grader värme ner till -20 grader om dess effekt räcker. I södra Skåne DVUT -10 grader så framledningstemperaturen blir aldrig i närheten av den högsta möjliga. När huset är gammalt och dåligt isolerat och radiatorerna inte är särskilt stora kan det krävas en hög värmekurva.

Men något verkar galet med värmepumpen eftersom el-förbrukningen är så hög. Läs av de olika temperaturerna som föreslogs ovan när kompressorn arbetat en stund.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #16 skrivet: 07 oktober 2019, 10:07:41 »
EON:s prognos är nog baserad på tidigare års förbrukning. I så fall är 2018 en avvikelse med högre förbrukning än normalt. 

Hur många timmar har kompressor resp. elpatron gått?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #17 skrivet: 07 oktober 2019, 10:14:40 »
För att se antal drifttimmar behöver man byta till fabriksbehörighet om jag inte minns fel, dvs gå till 'accessnivå' och knappa in dagen datum, men lägg till 1 på varje siffra (2118 i dag alltså istället för 1007).

Sen ska det finnas en meny med statistik om man går tillbaks till den avancerade menyn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2022, 22:20:38 »
Jag har gått in på avancerad (logat in enligt dina uppgifter) men hittar inte statistik. Vart ska det ligga?

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2022, 22:21:32 »
Om huset ligger i södra Skåne så är den ganska höga inställda värmekurvan inte ett stort problem. Optima 1100 klarar ge upp till 65 grader värme ner till -20 grader om dess effekt räcker. I södra Skåne DVUT -10 grader så framledningstemperaturen blir aldrig i närheten av den högsta möjliga. När huset är gammalt och dåligt isolerat och radiatorerna inte är särskilt stora kan det krävas en hög värmekurva.

Men något verkar galet med värmepumpen eftersom el-förbrukningen är så hög. Läs av de olika temperaturerna som föreslogs ovan när kompressorn arbetat en stund.


Förlåt hängeri nte med, vilka siffror ?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #20 skrivet: 25 januari 2022, 09:30:32 »
Som också skrevs i inlägg #2 alla temperaturer som går att läsa ut såsom hetgastemperatur, framledningstemperatur, returtemperatur etc så man kanske kunde listat hur bra/dåligt värmepumpen fungerar i nuläget. Men om du nu bestämt dig för att byta är det kanske redan överspelat(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 4fun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2022, 22:04:59 »
Jag funderar på köpa en ny, men jag skulle gärna vilja ha svar på vad som är fel innan jag köper en ny :D

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2022, 12:38:31 »
Jag har gått in på avancerad (logat in enligt dina uppgifter) men hittar inte statistik. Vart ska det ligga?
Hittar du något i larmloggen? Du borde nog också ställa ner varmvattnet några grader, åtminstone tillslaget, det står nog på så mkt max det går...
« Senast ändrad: 03 februari 2022, 11:08:47 av hebbe_s »
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Wiberg9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög elförbrukning med luftvatten värmepump
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2023, 14:48:34 »
Hej,

Jag är ny inflyttad i ett stort hus (200kvm) från 1910. Huset har en luftvatten värmepump IVT Optima 1100, men ändå är förbrukningen på 39 000 kWh. Vad kan vara fel? Jag tar gärna emot alla tips och trix

Backgrundsfakta:

Enligt energideklarationen var förbrukningen 2018; 39 060 kWh
EON (mitt nätbolag) har uppskattat att jag ska förbruka; 31307 kWh
Huset är på strax under 200 kvm, och byggt 1910. Huset är överlag ganska dåligt isolerat.
Luft/vatten värmepumpen: IVT Optima 1100
IVT Elpatron




Värmekurvan är 27,5/80 (se bild). Bör jag ändra värmekurvan?
Är det några andra inställningar som rekommenderas?

Tar tacksamt mot all hjälp

Mvh
4fun

Hej!!! Får man fråga om du fick ordning på det? /hur gick du till väga i så fall?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!