Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av 40kW luft/vatten värmepump i Västerbotten  (läst 4754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasgranlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Här kommer min första post pÃ¥ forumet. 
Jag har precis köpt en begagnad luft/vatten värmepump till ett hus i Västerbotten. Jag ska koppla den mot en 500 liter ackumulator tank och enl. tillverkaren av pumpen ska den ha en vattencirkulation mellan pump och ack-tank pÃ¥ upp till ca 10m3/h (jag tyckte det lät mycket men det kanske är för att upvärmningen av vatten ska vara sÃ¥ effektiv som möjligt)  sÃ¥ jag har köpt en Grundfos 50-120 Magna 3 pump för detta.  Värmepumpen stÃ¥r i samma nivÃ¥ som Ackumulatortanken och det är ca 3m mellan Acktank och Värmepump, rören är 32mm PEX-AL rör. 

Jag skulle vilja veta var pÃ¥ slingan det är bäst att sätta Cirkulationspumpen (nära pumpen eller nära Ackumulatortanken) och ifall den ska vara pÃ¥ varm-sidan frÃ¥n pumpen eller pÃ¥ kall-sidan tillbaka mot pumpen. 
Jag skulle även vilja veta var man kan köpa kopplingar som passar frÃ¥n Cirkulationspumpens DN50mm ned till 1 1/2  PEX-AL röret.


Jag startade detta arbete för att ett par av radiatorerna börjat läcka lite (de installerades när huste byggdes -37) sÃ¥ i samband med byte mot värmepump sÃ¥ installerar jag även in nÃ¥gra fläktkonvektorer istället för radiatorer som förhoppningsvis kommer leverera mer värme frÃ¥n en lägre temperatur, sÃ¥ det ska bli spännande att se hur det fungerar. 

Hälsningar
Jonas

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Fundering:

Om det stämmer att godset i alupex 32 är 3 mm tjock .....så undrar jag om det verkligen räcker för ett tillräckligt flöde.

CU 35  kanske är ett alternativ.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Här är en flödesberäkning mellan tumme och pekfinger.
Om pumpen levererar 40 kW och vi vill ha en tempdiff på max 8 C över kondensorn så blir flödet:
40/(4,2 x 8 ) = 1,2 l/s eller 4,3 m3/h.
Jag tror inte du behöver 10 m3/h, möjligen 5 m3/h i värsta fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasgranlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fundering:

Om det stämmer att godset i alupex 32 är 3 mm tjock .....så undrar jag om det verkligen räcker för ett tillräckligt flöde.

CU 35  kanske är ett alternativ.....

Hej Rocas, Tack för svaret.  jag tror det godset är ca 3mm men om jag inte minns fel sÃ¥ är det innerdiametern som är 32mm, jag hoppas att pumpen ska klara att hÃ¥lla det flödet, den har möjlighet att ställas upp till mer än dubbla flödet av det jag behöver.

Utloggad jonasgranlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här är en flödesberäkning mellan tumme och pekfinger.
Om pumpen levererar 40 kW och vi vill ha en tempdiff på max 8 C över kondensorn så blir flödet:
40/(4,2 x 8 ) = 1,2 l/s eller 4,3 m3/h.
Jag tror inte du behöver 10 m3/h, möjligen 5 m3/h i värsta fall.

Hej Carl,
tack för din beräkning.  Den pumpen jag köpt ska ha en sÃ¥n automatisk avkänning för hur mycket den ska arbeta, sÃ¥ jag tänkte prova det läget förs istället för att sätta den hÃ¥rt till 10m3/h. Och det lÃ¥ter som att den kan arbeta i ännu lugnare tempo dÃ¥, när jag tittade pÃ¥ effektkurvan sÃ¥ drog den ca 100W vid 10m3/h och ifall den bara behöver arbeta med 5m3/h sÃ¥ sk den klara sig pÃ¥ c 70W med den 2m head som jag räknat pÃ¥.

Var mellan Ackumulatortank och VP är det bäst att sätta pumpen tror du, jag skulle gärna ha den sÃ¥ nära Ackumulatortanken som möjligt, ackumulatortanken har 2st DN50 uttag för  elpatroner, skulle det vara ok att montera pumpen mot den ena av dom dÃ¥ jag bara har 1st elpatron som kommer användas? 




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du kan sätta laddpumpen vart du vill, jag skulle sätta den nära acktanken på utgående vatten från botten (kallaste vattnet).
Tänk på att ha ventiler på båda sidor.
Försök att använda anslutningar så nära botten/topp som det är möjligt för vattnet ut/in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasgranlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan sätta laddpumpen vart du vill, jag skulle sätta den nära acktanken på utgående vatten från botten (kallaste vattnet).
Tänk på att ha ventiler på båda sidor.
Försök att använda anslutningar så nära botten/topp som det är möjligt för vattnet ut/in.

Tack för info, jag uppskattar det verkligen.  Jag visste inte att jag behöver ventiler pÃ¥ varje sida om cirkulationspumpen.  Du fÃ¥r gärna lägga in en länk till en sÃ¥n ventil sÃ¥ jag vet vad jag behöver beställa.
Den understa av de tvÃ¥ DN50 portarna pÃ¥ Ackumulatortanken sitter ca 3dm frÃ¥n botten och den översta kopplingen för inkommande vatten sitter ca 2dm frÃ¥n toppen av pannan, sÃ¥ det är ungefär 1.4m vertikalt mellan dessa kopplingar. Det ska även vara en värmegivare som jag kan sätta mot Ackumulatortankens chassi och koppla in mot VP, vet du var man kan köpa en sÃ¥n givare? 

Tidigare har jag haft ett öppet system med Vedpanna sÃ¥ jag märker att det är ganska mycket mer att tänka pÃ¥ nu när det ska bytas ut. 

Hälsningar
Jonas

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Såna här i rätt dimension brukar man ha på var sida pumpen :

https://www.rinkabyror.se/artikel/unionventil-40rx25r-inv/
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är det flänskopplingar på pumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vem sade till dig att köpa en Magna 3 50-120 ?

Utloggad jonasgranlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det flänskopplingar på pumpen?

Hej Carl,
Ja det är flänskoppling, ifall du klickar på dimensional drawing till vänster på denna sida så ser du hur de ser ut.

Så det är från en 2" eller 1" koppling från Ackumulatortanken (det finns båda storlekarna) till en flänskoppling (via en sån ventil du pratade om) sen vidare från en sån flänskoppling till en ny ventil, sen mot en DN32 Hane som sitter på PEX-Röret som går vidare mot Värmepumpen.

https://product-selection.grundfos.com/product-detail.product-detail.html?custid=GMA&productnumber=97924284&qcid=544194916

Hälsningar
Jonas

Utloggad jonasgranlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vem sade till dig att köpa en Magna 3 50-120 ?

Hej Luka,
Jag hittade en Magna 3 till ett bra pris pÃ¥ blocket för ett tag sen sÃ¥ jag mailade till Grundfos och frÃ¥gade ifall de trodde att den skulle fungera för 10m3/h flöde och max 2m head och dom sa att den var onödigt stor men att den inte skulle dra märkbart mer energi än en mindre modell dÃ¥ den mindre skulle behöva arbeta hÃ¥rdare. 
Den ska dra ca 55w för 10m3/h med 1m head vilket är väldigt lite effekt för det flödet. 



Utloggad jonasgranlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Såna här i rätt dimension brukar man ha på var sida pumpen :

https://www.rinkabyror.se/artikel/unionventil-40rx25r-inv/

Tack, jag försökte hitta vad de gör för nytta men jag hittade inget vettigt, är de för att avlasta pÃ¥ nÃ¥got sätt eller vad har de för roll i systemet? 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ventilerna är till för att kunna krana av om man behöver byta pump.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den pumpen räcker till att pumpa 1 MW typ.

Du klarar dig med en 25 1-8  för att pumpa via tank och utedel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!