Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga watt drar ett kylskÃ¥p för att transportera bort en watt värme?  (läst 6926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Hej.

Jag har ofta spolat i blandaren för att få kallt vatten att dricka. Nu har jag dock börjat använda vattnet från kylskåpet istället. Sommartid är det helt gratis att spola kallvatten men vintertid så kostar det ca 30 watt då det måste spolas ca 2 liter vatten som då kyler huset. Hur många watt går det åt att kyla 2dl från 20-4 grader med kylskåpet? Energin i vattnet kommer ju också huset tillgodo vintertid. Inte för att resultatet kommer ändra mina vanor då det handlar om ören men det är lite nördkul att veta :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Vattens specifika värme är 1,16 Wh per liter och grad. Det ger i ditt exempel (1,16 x 0,2 x 16) Wh

Värme mäts inte i watt utan i joule, som är detsamma som wattsekunder.
« Senast ändrad: 26 december 2015, 09:47:05 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Vattens specifika värme är 1,16 Wh per liter och grad. Det ger i ditt exempel (1,16 x 0,2 x 16) Wh

Värme mäts inte i watt utan i joule, som är detsamma som wattsekunder.

Det var tyvärr inte svar på min fråga. Jag vet hur man räknar vattnets energiinnehåll. Annars hade jag ju inte kunnat säga att 2 liter kallvatten kyler huset ca 30 watt. Kul att du säger att värme inte mäts i watt men du räknar ändå med watt. Att säga att vattnets specifika värmekapacitet är 1,16wh per liter och grad är dessutom felaktigt. Det mäts i joule per kg och grad kelvin. Däremot är det ett lathundssätt att räkna på.

NÃ¥gon som har ett bra svar?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Det var tyvärr inte svar på min fråga. Jag vet hur man räknar vattnets energiinnehåll. Annars hade jag ju inte kunnat säga att 2 liter kallvatten kyler huset ca 30 watt. Kul att du säger att värme inte mäts i watt men du räknar ändå med watt. Att säga att vattnets specifika värmekapacitet är 1,16wh per liter och grad är dessutom felaktigt. Det mäts i joule per kg och grad kelvin. Däremot är det ett lathundssätt att räkna på.

NÃ¥gon som har ett bra svar?

Din frÃ¥ga var ju iofs  "Hur mÃ¥nga watt gÃ¥r det Ã¥t att kyla 2dl frÃ¥n 20-4 grader med kylskÃ¥pet?" sÃ¥ ett bra svar kanske är 10watt, eller 130watt beroende pÃ¥ hur fort du vill kyla 2dl a:gl

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det var tyvärr inte svar på min fråga. Jag vet hur man räknar vattnets energiinnehåll. Annars hade jag ju inte kunnat säga att 2 liter kallvatten kyler huset ca 30 watt. Kul att du säger att värme inte mäts i watt men du räknar ändå med watt. Att säga att vattnets specifika värmekapacitet är 1,16wh per liter och grad är dessutom felaktigt. Det mäts i joule per kg och grad kelvin. Däremot är det ett lathundssätt att räkna på.

NÃ¥gon som har ett bra svar?
Du kan inte säga att 2l kallvatten kyler huset (med effekten) 30W,  sÃ¥vida inte du hÃ¥ller vattnet vid samma temperatur hela tiden, dvs hÃ¥ller temperaturskillnaden mellan vattnet och huset konstant.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Du kan inte säga att 2l kallvatten kyler huset (med effekten) 30W,  sÃ¥vida inte du hÃ¥ller vattnet vid samma temperatur hela tiden, dvs hÃ¥ller temperaturskillnaden mellan vattnet och huset konstant.

Vattnet är 9 grader när det kommer in. Det är 22 när det går ut ur huset. Således har det tagit motsvarande 30 watt värmeenergi från huset.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Din frÃ¥ga var ju iofs  "Hur mÃ¥nga watt gÃ¥r det Ã¥t att kyla 2dl frÃ¥n 20-4 grader med kylskÃ¥pet?" sÃ¥ ett bra svar kanske är 10watt, eller 130watt beroende pÃ¥ hur fort du vill kyla 2dl a:gl

Snuppesno

Min fråga är egentligen ämnet: Hur många watt drar ett kylskåp för att transportera bort en watt värme?
Det som står i inlägget är egentligen bara berätta varför jag vill veta detta. Får jag reda på hur många watt det går åt att transportera bort en watt ur kylskåpet kan jag också räkna hur många watt det blir på ett glas vatten.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
(Värme)energi har inte sorten Watt som är effektenheten utan är effekt x tidsenhet.

Precis som jag skrev så mäts det i joule per kg och kelvin. Men eftersom det jag är ute efter är hur många watt kylskåpet kommer dra för att kyla ett glas vatten, så valde jag att använda watt som enhet.

Intressant hur mycket energi folk kan lägga ner på att anmärka på skitsaker istället för att komma med ett vettigt svar på det som efterfrågas. Ser det i så många trådar.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Din frÃ¥ga var ju iofs  "Hur mÃ¥nga watt gÃ¥r det Ã¥t att kyla 2dl frÃ¥n 20-4 grader med kylskÃ¥pet?" sÃ¥ ett bra svar kanske är 10watt, eller 130watt beroende pÃ¥ hur fort du vill kyla 2dl a:gl

Snuppesno

Du förstår mycket väl att det är wattimmar jag menar. Den skulle aldrig kunna dra något annat än märkeseffekten i watt så det skulle aldrig behöva efterfrågas.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag har som vanligt ingen aning.
Men tänkte som så att om du samtidigt som du sätter in vattnet på kylning förflyttar dagens middag från frysen till kylen, så bör den frysta maten kunna stå för i princip hela vattnets kylbehov, eller?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Jag har som vanligt ingen aning.
Men tänkte som så att om du samtidigt som du sätter in vattnet på kylning förflyttar dagens middag från frysen till kylen, så bör den frysta maten kunna stå för i princip hela vattnets kylbehov, eller?

Skönt med någon som kommer med något konstruktivt att säga :) Nu är kylen en sån med vatten "utanpå dörren" så jag öppnar aldrig för att få mitt glas kallt vatten. Men jag brukar lägga saker på tining i kylen då gånger jag har sådan framförhållning för att ta tillvara på kylan. Jag är dock inte så extrem som någon jag såg på tv som hade ett par glasslådor med vatten som han ställde ut vintertid och sedan tinade i kylen. Borde vara väldigt lite sparad elkostnad då kylan tillförs huset. Sommartid skulle det ju spara lite men å andra sidan är det svårt att frysa något utomhus på sommarn :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Hej!

Jag har sett siffror på runt 2 i COP för ett kylskåp.
Exempel vid kontinuerlig drift:
Eleffekt till kompressor 100 W
Kyleffekt 200 W
Värme tillförd till rummet 300 W.

All kyla ner 1 kg vatten 20°C medför att ca 4,2*20*1 =  84 kJ mÃ¥ste flyttas frÃ¥n vattnet. 1 kJ= 0,28 Wh
Det kommer då att ta kräva 84/0,2=420 sek drift på kompressor, dvs 0,1*420/3600 = 12 Wh
Under tiden som vattnet kyls ner tillförs rummet 300 W värme = 35 Wh

Och du putte, försök lära dig skillnaden på effekt och energi. Jag ser att du grälar om det i fler trådar än denna.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej Putte82, förlåt mig om jag gjort dig ledsen med min kommentar om effekt och energi, det var inte min mening att såra dig.

Jag tycker din fråga är kul och med ErikBs inlägg så är väl rubrikfrågan besvarad, men du har ju fler nördiga frågor i texten, jag gillar den om det är bäst att kyla ett glas vatten (2dl) eller att spola bort 2l rumstempererat vatten.

Bäst betyder väl i ingenjörsörat kostar minst pengar dvs kWh, lätt att räkna på, andra kanske värderar sin tid mer och räknar förlorade sekunder i väntan på att kranvattnet skall bli kallt, det kan man väl också sätta ett pris på med, men det blir lite värre att generalisera?
 
« Senast ändrad: 27 december 2015, 12:33:14 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag (ingenjör, naturligtvis nörd) tänker så här:

-Att spola bort 2l rumsvärme vatten kostar återuppvärmning av vattnet i kallvattenröret.

-Att kyla 0,2l rumsvarmt  vatten till samma dricktemperatur  kräver en tiondel sÃ¥ mycket och med ett COP pÃ¥ 2 hälften sÃ¥ mycket av det dvs 1/20-del av vattenspolningen.

Rekommendation blir: Putte, gå till kylskåpet och hämta kallt gott vatten det lönar sig både i tid och pengar!

Bortser från kapitalkostnaden, den räknar jag som sunk cost eftersom du redan har ett sånt med kallvatten ur dörren.
Att det går åt energi för att driva kylskåpet bortser jag också från eftersom du slipper värma huset med nån annan sorts värmekälla med samma värmemängd.


 
« Senast ändrad: 27 december 2015, 22:38:31 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Skulle det vara "billigare" att tappa upp 1l vatten i en tillbringare som sätts i kylskåpet än om kylen måste kyla vattnet? Finns ju flera fördelar med att ha vatten i tillbringare, t.ex. vid strömavbrott här är det tomt i kranen direkt, så att man har ett litet lager.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!