Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Egen Thermia-installation äntligen i drift!  (läst 5135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Egen Thermia-installation äntligen i drift!
« Svar #15 skrivet: 02 september 2008, 23:02:50 »
Det får nog bli en seriekoppling enligt följande:

Efter VP en volymförstorare på 80-120 L (har kollat på några gamla beredare på blocket) placerad i förrådet, därefter stumpen med en-rörsslinga med de två raddarna till förråd och garage och tillslut in i golvfördelaren.

Det blir en väldigt smärtfri omkonstruktion dessutom. I princip inga nya rör.
Dessutom kan det kanske vara klokast att ha raddarna först eftersom de förmodligen gärna vill ha lite varmare vatten än golvet. Tryckfallet tror jag inte kommer bli några problem.

Ett alternativ hade varit att köra volymförstoraren i serie med golvshunten, men som arbetstank till raddarna och få riktigt bra skjuts i den slingan, men det kräver ju en till CP och en till anslutning i tanken (vilket inte en enkel beredare har), så jag skippar det.

Raddarna är dubbla panelradiatorer med en sammanlagd teoretisk effekt pÃ¥ ca 2,2 kW vid DT 30 ºC vilket räcker för att hÃ¥lla ett drägligt "garage"klimat där inne. Jag lär nog snarare fÃ¥ strypa in dem för att inte "slösa bort" för mycket värme.  :)

NÃ¥gon som vill tycka till?
Thermia Diplomat TWS 6, 450 m ytjordkollektor, Älvsbyhus 1971, 97+45 m2, vattenburen golvvärme i hela huset.
Norrbotten med Ã¥rsmedel pÃ¥ 1,7  och DUT -30
Egen installation, i drift sedan 2008-08-28.
Tidigare förbrukning ca 24 MWh/år inkl. hushållsel.
Förbrukning år 1 (2008/09):
11,5 MWh inkl. hushållsel. Kompressor 2800/(540)h.
Förbrukning år 2 (2009/10):
13,3 MWh inkl. hushållsel. Kompressor 3300/(710)h.
Förbrukning år 3 (2010/11):
13,8 MWh inkl. hushållsel. Kompressor 3455/(680)h.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!