Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enklast möjliga lösning - oljeavskiljning litet garage  (läst 11346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommer bygga garage i egen regi och behöver ev. se över oljeavskiljning då avlopp är kopplat till infiltrationsbädd.
Garaget är ca 50m2 och den enda belastning är den smuts/olja som ev. skulle rinna av bilen när smältsnö tinar i garaget.

Kollade på lösningar på nätet och de var orimligt dyra i förhållande till investeringskostnad.
Finns det nÃ¥gon som känner till en enkel golvbrunnslösning man kan uppfinna själv, alt. köpa och modifiera, där man fÃ¥r oljeavskiljning och enkelt kan tömma avskiljaren?  Sc:,h

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
I ett privatgarage för enstaka personbil klarar man sig med enklare lösningar. T ex https://www.purus.se/produkter/produkt/bolja-oljesparr/
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Carl_N
Det var precis den typ av lösningar jag tittade på, men det är uteslutet. Budget är väldigt tajt och egentligen redan överstigen. Detta med oljeavskiljning dök upp på ett möte med husföretaget (vi köper hus men bygger garage i egen regi parallellt med att huset färdigställs).

Torbjörn
Det där verkar vara en vettig lösning i vårt fall. Det handlar om att undvika olja i infiltrationsanläggningen men det är extremt små mängder, bara det som rinner av bilen de få gånger den står i garaget (kommer ej stå jämt i garaget).
Ska föreslå att vi kör på denna golvbrunn. tummenupp

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Den som Torbjörn länkar till uppfyller inte kraven i BBR 6:64.
Billigaste och enklaste lösningen är att strunta i golvbrunnen och istället gjuta golvet med fall mot porten.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Den som tar över huset efter dig kanske kommer att mekka med bilar, byta olja, kanske t.o.m driva firma som mekkar med bilar.
Skulle tro att det är därför kraven finns.
Det kan även vara så enkelt att någon med en bil som läcker olja parkerar där i några år för att det skall bli en hel del olja.
Men visst är det surt med myndighetskrav som gör att man från tid till annan struntar i att investera istället för att göra det.
Med för många regler stannar till sist utvecklingen av, det blir helt enkelt för dyrt att bygga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Farsan byggde ett garage på plintar med golv av makadam.
Billigt och helt OK, funkar ungefär som en carport med väggar och dörr.
Man kan även ha asfaltsgolv eller liknande.

Men ska du ha ett varmt garage, isolerat och med betonggolv där du kan mecka med bilen så tror jag du måste skaffa fram pengarna till en oljeavskiljare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pratade med garageporttillverkaren och de vill inte ha något fall ut mot porten (dvs. innifrån garaget sett). De rekommenderade en rak platta invändigt samt fall från porten och ut mot kanten av plattan för att undvika att listen fryser fast om vatten lägger sig mot tätningslisten.

De sa att 90% av nybyggda garage ej har avlopp och att det är så pass lite smältsnö från en normalstor bil, så det inte utgör någon risk.
Blir till att dra detta en vända till med de som gjuter plattan och fundera vidare.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Ett tips till är att lusläsa BBR 6:64 och fundera över om den här byggnaden verkligen räknas som garage enligt föreskrifternas synsätt. När det gäller regelverk för brandskydd, elinstallationer mm, så brukar ett vanligt villagarage inte räknas som garage utan det krävs t ex att det regelbundet parkeras ett tiotal bilar där eller att det rutinmässigt pågår slabbande med bensindunkar, för att det ska bli ett garage.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kommun kan ha egna regelverk också, ofta har de t ex en gräns på m2 så att mindre garage inte berörs av reglerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har ett gammalt garage med golvbrunn. Men det är dåligt med fall mot brunnen, det är otrevligt med smältvatten på golvet. Jag skulle absolut inte vilja ha ett plant garagegolv. Kan du inte göra något som liknar en golvbrunn men med en behållare som man tömmer manuellt. Alltså ingen anslutning mot avlopp.
Tömma med dränkpump?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tycker Olles ide låter sund, men gör i så fall ett rosfritt kärl på minst 50 liter.
Ã… andra sidan, räknas det inte som "garage" sÃ¥ är det väl bara infiltrera skiten som rinner av bilen.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Min förra granne, la in avlopp i garaget med fall mot brunnen, men för att fÃ¥ garaget godkänt spacklade han bort brunnen, efter slutbesiktningen knackade han bort spacklet. 

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enklast möjliga lösning - oljeavskiljning litet garage
« Svar #13 skrivet: 01 juni 2018, 08:59:23 »
I mitt garage sitter en gjutjärnsbrunn, funderar på att det satt en rostig klump till lock med en behållare som jag gissar var en oljefälla när jag flyttade in.
Insåg att rostklumpen troligen inte funkade längre så jag bytte ut den mot en sil i gjutjärn.
Jag har letat efter en ersättningsprodukt på nätet, typ diameter 240 mm.
Den får inte vara så pass djup som Boljas oljefälla, den går inte ner i min rätt grunda golvbrunn.
Egentligen spelar det mindre roll då ingen av mina bilar läcker olja men finns nån ersättningsprodukt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enklast möjliga lösning - oljeavskiljning litet garage
« Svar #14 skrivet: 12 juni 2018, 18:32:07 »
Här kommer en liten update:

Jag pratade med kommunen, miljöförvaltningen, och fick rekommendationen att sätta in ett oljestopp liknande det Torbjörn länkade till samt dra ut avloppsledningen till närmsta dike.

Grunnar dock på hur man löser det rent konkret...
Måste avloppsröret ned på frostfritt så blir det dyrt med rörschakt då närmsta dike ligger ca 10m bort.

Kommer ställa frågor fortsättningsvis i en annan tråd där även avloppet behandlas:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67201.0
« Senast ändrad: 12 juni 2018, 18:42:18 av Stubbe »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!